DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169668

Професійне вдосконалення бібліотекарів в умовах необхідності якісних змін галузі

Oleg Serbin, Yevheniia Kulyk

Анотація


Мета дослідження полягає у вивченні потреб працівників бібліотек українських університетів у безперервній фаховій освіті для набуття/оновлення компетентностей в умовах швидких технологічних, суспільно-економічних змін. Результати були отримані за допомогою онлайн-опитування, проведеного Секцією університетських бібліотек Української бібліотечної асоціації. Онлайн-анкету склали шість логічно пов’язаних розділів для з’ясування демографічних характеристик, ставлення до необхідності безперервного професійного навчання, рівня знань, навичок, умінь на основі самоаналізу, ефективних освітніх форм, мотивуючих та стримуючих чинників, особливостей сприйняття інформації тощо. Результати засвідчили високий рівень усвідомлення бібліотекарями необхідності постійного професійного вдосконалення для імплементації змін та попит на програми професійного розвитку. Цінність результатів полягає в конкретизації кола тем, навичок, умінь, потребу в яких відчувають бібліотекарі, а також їхніх пріоритетів у виборі зручних освітніх форм. Дослідження, також, покликане сприяти розробці відповідних навчальних програм, ресурсів, сервісів для підвищення кваліфікації бібліотекарів.

Ключові слова


бібліотеки університетів; розвиток персоналу бібліотек; безперервна освіта бібліотекарів; Секція університетських бібліотек УБА

Повний текст:

PDF

Посилання


Analitychna dopovid do Shchorichnoho Poslannia Prezydenta Ukrainy do Verkhovnoi Rady Ukrainy "Pro vnutrishnie i zovnishnie stanovyshche Ukrainy v 2015 rotsi" [Analytical report to the Annual Address of the President of Ukraine to the Verkhovna Rada of Ukraine"On the Internal and External Situation of Ukraine in 2015"]. (2015). Kyiv: Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Retrieved from http://www.niss.gov.ua/articles/1855/ [in Ukrainian].

Karpenko, M. (n. d.). Osvita protiahom zhyttia: svitovyi dosvid i ukrainska praktyka [Lifelong education: world experience and Ukrainian practice]. Retrieved from http://www.niss.gov.ua/articles/252 [in Ukrainian].

Kostyrko, T.M. (2016). Orhanizacija bezperervnoji bibliotechnoji osvity jak chynnyk pidhotovky faxivcja novoji formaciji [The Organization of Continuing Library Education as a Factor of new Formation Specialist Traning]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Bibliotekoznavstvo, bibliohrafoznavstvo, knyhoznavstvo, 21(2), 109-119 [in Ukrainian].

Kuliieva, T. (2015). Imidzh bibliotekaria: vid mynuloho do sohodennia [Image librarian from past to present]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 8, 16-18 [in Ukrainian].

Makejeva, I. (2012). Orhanizatsiia systemy pidvyshchennia kvalifikatsii spivrobitnykiv bibliotek vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy: istoriia ta suchasnyi stan [Organization of the system of improvement of professional skills of library staff of higher educational institutions of Ukraine: history and current state]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 6, 12-16 [in Ukrainian].

Leleka, T.O. (2015). Funktsionuvannia anhloamerykanskykh zapozychen-synonimiv sfery bezperervnoi osvity v ukrainskii movi pochatku XXІ stolittia [The peculiarities of the use of angloamericanisms in the Ukrainian language of the beginning of the 21st century as a result of linguistic contacts]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu “Ostrozka akademiia”. Seriia “Filolohichna”, 58, 341-344 [in Ukrainian].

Nazarovets, S., & Kulyk, Ye. (2017). Biblioteka 4.0: tekhnolohii ta servisy maibutnoho [Library 4.0: next Generation Services and Technologies]. Bibliotechnyi visnyk, 5, 3-14 [in Ukrainian].

Serbin, O.O., & Sytnytskyi, M.W. (2018a). Otsiniuvannia stratehii rozvytku naukovoi biblioteky doslidnytskoho universytetu v konteksti praktychnoi realizatsii ta okreslennia podalshykh perspektyv [Evaluating the Strategy for Development of Academic Library of Research University in the Context of Practical Implementation and Determining Further Prospects]. Business Inform,1, 117-127 [in Ukrainian].

Serbin, O.O., & Sytnytskyi, M.W. (2018b). Perspektyvy rozvytku naukovykh bibliotek doslidnytskykh universytetiv Ukrainy v konteksti implementatsii yevropeiskoho dosvidu [Prospects for the Development of Scientific Libraries of Ukrainian Research Universities in the context of the Implementation of the European Experience]. Problemy ekonomiky,1(35), 115-121 [in Ukrainian].

Serbin, O., & Yaroshenko, T. (2015). Aspekty reformuvannia ta vdoskonalennia suchasnoi bibliotechnoi osvity [Aspects of reforming and improving modern library education]. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 2, 12-14 [in Ukrainian].

Synenko, S.I., & Honcharenko, N.M. (2015). Navchannia protiahom zhyttia yak skladova yevropeiskoi sotsialnoi modeli neperervnoi osvity v umovakh tsyvilizatsiinoi kryzy [Lifelong Education as Components of the European Social Model of Continuous Educations in the Conditions of Civilizational Crisis]. Science Rise, 12/5(17), 27-33. doi: 10.15587/2313-8416.2015.57051 [in Ukrainian].

Stratehiia rozvytku bibliotechnoi spravy na period do 2025 roku “Iakisni zminy bibliotek dlia zabezpechennia staloho rozvytku Ukrainy” [Strategy of development of library business for the period up to 2025 "Qualitative changes of libraries for sustainable development of Ukraine"]. (2016). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-%D1%80 [in Ukrainian].

Stratehiia Ukrainskoi bibliotechnoi asotsiatsii na 2019–2021 roky [Strategy of the Ukrainian Library Association for 2019–2021 years]. (2018). Retrieved from https://ula.org.ua/252-dokumenti/dokumenti-uba [in Ukrainian].

Adams, C. (2009). Library staff development at the University of Auckland Library – TeTumu Herenga: Endeavouring to «get what it takes» in anacademic library. Library Management, 30(8/9), 593-607. doi: 10.1108/01435120911006557 [in English].

Bruxvoort, D. (2013). Mentoring in academic libraries. In K. Blessinger, & P. Hrycaj (Eds.), Workplace Culture in Academic Libraries (pp. 251-262). doi: 10.1016/B978-1-84334-702-6.50016-2 [in English].

Cherinet, Y.M. (2018). Blended skills and future roles of librarians. Library Management, 39(1/2), 93-105. doi: 10.1108/LM-02-2017-0015 [in English].

Holder, S., & Lannon, A. (2018). Librarians in the Workplace. Managing the Multigenerational Librarian Workforce (pp. 7-20). doi: 10.1016/B978-0-08-102072-2.00002-8 [in English].

Davis, E., & Lundstrom, K. (2011). Creating effective staff development committees: a case study. New Library World, 112(7/8), 334-346. doi: 10.1108/03074801111150468 [in English].

James, J.M., Rayner, A., & Bruno, J. (2015). Are you my Mentor? New Perspectives and Research on Informal Mentorship. The Journal of Academic Librarianship, 41(5), 532-539. doi: 10.1016/j.acalib.2015.07.009 [in English].

Kolesnykova, T.O. (2017). "I Light My Candle From Yours…": Anthropological Aspects of Modern Library Services for Scientists. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 11, 49-62. doi: 10.15802/ampr.v0i11.105478 [in English].

Mahoney, M.H. (2017). An Academic Librarian’s Search for Meaning: A Survey of Lifelong Learning in Library Literature. The Journal of Academic Librarianship, 43(6), 540-547. doi: 10.1016/j.acalib.2017.05.004 [in English].

Mwaniki, P.W. (2018). Envisioning the future role of librarians: skills, services and information resources. Library Management, 39(1/2), 2-11. doi: 10.1108/LM-01-2017-0001[in English].

Noh, Y. (2015). Imagining Library 4.0: Creating a Model for Future Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 41(6), 786-797. doi: 10.1016/j.acalib.2015.08.020 [in English].

European Commission. (2018). Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Commission Staff Working Document. Accompanying the document. Brussels, 24 final. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0014&from=EN [in English].

Serbin, O., & Kulyk, E. (2018). Lifelong Learning & Recurrent Education for the Librarians: Day-To-Day Realities & Determinants of Development [Data set]. Retrieved from http://eprints.rclis.org/33059/ [in English].

Yang, J., Schneller, C., & Roche, S. (Eds.). (2015). The Role of higher Education in Promoting Lifelong Learning. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233592/PDF/233592eng.pdf.multi [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Аналітична доповідь до Щорічного Послання Президента України до Верховної Ради України «Про внутрішнє і зовнішнє становище України в 2015 році» / Нац. ін-т стратег. дослідж. Київ, 2015. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/1855 (дата звернення: 05.02.2019).

Карпенко М. Освіта протягом життя: світовий досвід і українська практика : аналіт. зап. / Нац. ін-т стратег. дослідж. URL: http://www.niss.gov.ua/articles/252 (дата звернення: 05.02.2019).

Костирко Т. М. Організація безперервної бібліотечної освіти як чинник підготовки фахівця нової формації. Вісник Одеського національного університету. Бібліотекознавство, бібліографознавство, книгознавство. 2016. Т. 21, вип. 2. С. 109–119.

Кулієва Т. Імідж бібліотекаря: від минулого до сьогодення. Вісник Книжкової палати. 2015. № 8. С. 16–18.

Лелека Т. О. Функціонування англоамериканських запозичень-синонімів сфери безперервної освіти в українській мові початку ХХІ століття. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2015. Вип. 58. С. 341–344. Макеєва І. Організація системи підвищення кваліфікації співробітників бібліотек вищих навчальних закладів України: історія та сучасний стан. Вісник Книжкової палати. 2012. № 6. С. 12–16.

Назаровець С., Кулик Є. Бібліотека 4.0: технології та сервіси майбутнього. Бібліотечний вісник. 2017. № 5. С. 3–14.

Сербін О. О., Ситницький М. В. Оцінювання стратегії розвитку наукової бібліотеки дослідницького університету в контексті практичної реалізації та окреслення подальших перспектив. Бізнес-Інформ. 2018а. № 1. С. 117–127.

Сербін О. О., Ситницький М. В. Перспективи розвитку наукових бібліотек дослідницьких університетів України в контексті імплементації європейського досвіду. Проблеми економіки. 2018b. № 1 (35). С. 115–121.

Сербін О., Ярошенко Т. Аспекти реформування та вдосконалення сучасної бібліотечної освіти. Вісник Книжкової палати. 2015. № 2. С. 12–14.

Синенко С. І., Гончаренко Н. М. Навчання протягом життя як складова європейської соціальної моделі неперервної освіти в умовах цивілізаційної кризи. Science Rise. 2015. № 12/5(17). С. 27–33. URL: https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.57051.

Стратегія розвитку бібліотечної справи на період до 2025 року «Якісні зміни бібліотек для забезпечення сталого розвитку України». Київ, 2016. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-%D1%80 (дата звернення: 05.02.2019).

Стратегія Української бібліотечної асоціації на 2019–2021 роки. Київ, 2018. URL: https://ula.org.ua/252-dokumenti/dokumenti-uba (дата звернення: 05.02.2019).

Adams C. Library staff development at the University of Auckland Library – Te Tumu Herenga: Endeavouring to «get what it takes» in an academic library. Library Management. 2009. Vol. 30.№ 8/9. P. 593–607. URL: https://doi.org/10.1108/01435120911006557.

Bruxvoort D. Mentoring in academic libraries. Workplace Culture in Academic Libraries / K. Blessinger, P. Hrycaj (Eds.). 2013. P. 251–262. URL: https://doi.org/10.1016/B978-1-84334-702-6.50016-2.

Cherinet Y. M. Blended skills and future roles of librarians. Library Management. 2018. Vol. 39. №1/2. Р. 93–105. URL: https://doi.org/10.1108/LM-02-2017-0015.

Holder S., Lannon A. Librarians in the Workplace. Managing the Multigenerational Librarian Workforce. 2018. P. 7–20. URL: http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-102072-2.00002-8.

Davis E., Lundstrom K. Creating effective staff development committees: a case study. New Library World. 2011. Vol. 112. № 7/8. P. 334–346. URL: https://doi.org/10.1108/03074801111150468.

James J. M., & Rayner А., Bruno J. Are you my Mentor? New Perspectives and Research on Informal Mentorship. The Journal of Academic Librarianship. 2015. Vol. 41. № 5. P. 532–539. URL: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.07.009.

Kolesnykova T. О. «I Light My Candle From Yours…»: Anthropological Aspects of Modern Library Services for Scientists. Anthropological Measurements of Philosophical Research. 2017. Vol. 11. P. 49–62. URL: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i11.105478

Mahoney M. H. An Academic Librarian’s Search for Meaning: A Survey of Lifelong Learning in Library Literature. The Journal of Academic Librarianship. 2017. Vol. 43. № 6. P. 540–547. URL: https://doi.org/10.1016/j.acalib.2017.05.004.

Mwaniki P. W. Envisioning the future role of librarians: skills, services and information resources. Library Management. 2018. Vol. 39. № 1/2. P. 2–11. URL: https://doi.org/10.1108/LM-01-2017-0001

Noh Y. Imagining Library 4.0: Creating a Model for Future Libraries. The Journal of Academic Librarianship. 2015. Vol. 41. № 6. P. 786–797. URL: http://doi.org/10.1016/j.acalib.2015.08.020

European Commission. Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Commission Staff Working Document. Accompanying the document. Brussels, 2018. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX-:52018SC0014&from=EN (accessed: 05.02.2019).

Serbin O., Kulyk E. Lifelong Learning & Recurrent Education for the Librarians: Day-To-Day Realities & Determinants of Development [Data set]. 2018. URL: http://eprints.rclis.org/33059/ (accessed: 05.02.2019).

Yang J., Schneller C., Roche S. (Eds.). The Role of higher Education in Promoting Lifelong Learning. Hamburg, Germany: UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2015. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233592/PDF/233592eng.pdf.multi (accessed: 05.02.2019).





Copyright (c) 2019 Олег Сербін, Євгенія Кулик

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |