Бібліотекознавство, інформаційні науки та соціальна справедливість

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169662

Ключові слова:

бібліотекознавство, інформаційні науки, бібліотека, соціальна справедливість, інклюзивна бібліотека

Анотація

Реалізація принципу соціальної справедливості у сучасних умовах стає об’єктом глибокого теоретичного розгляду у межах бібліотекознавства та інформаційних наук. Метою статті є аналіз концепції соціальної справедливості у бібліотекознавстві та інформаційних науках. Методологічною основою дослідження виступили діалектичні ідеї про взаємозв’язок розвитку теорії та практики, системний підхід до вивчення соціальних об’єктів, інтерпретаційна дослідницька парадигма, інтегративний антропологічний підхід. Описовий і трансдисциплінарний методи дозволили синтезувати результати досліджень, отриманих фахівцями у різних галузях знань. Боротьба з соціальною ексклюзією, імплементація принципу соціальної справедливості за умов збільшення розриву між бідними та багатими стає нагальною потребою сучасних бібліотек. Для успішної інтеграції у суспільство майбутнього публічні бібліотеки мають трансформуватися у своєрідні міжкультурні клуби, платформи для вільного спілкування та обміну думками, стати  культурними осередками своїх громад. Бібліотеки ХХІ століття перетворюються на серйозних гравців у сфері глобалізації – вони інтегруються у більш широкий соціально-політичний, економічний і культурний контексти. Наукова новизна отриманих результатів полягає у здійсненні аналізу концепції соціальної справедливості у бібліотекознавстві та інформаційних науках, а також в обґрунтуванні доцільності її використання в умовах сьогодення. Викладені у статті положення і зроблені висновки можуть бути використані під час розробки інноваційних стратегій розвитку бібліотек.

Біографія автора

Halyna Salata, Коледж Київського університету культури

Директор, д-р іст. наук

Посилання

Allard, S., Mehra, B., & Qayyum, M.A. (2007). Intercultural Leadership Toolkit for Librarians: Building Awareness to Effectively Serve Diverse Multicultural Populations. Education Libraries, 30(1), 5-12. https://doi.org/10.26443/el.v30i1.231 [in English].

Bales, S. (2018). Social Justice and Library Work: A Guide to Theory and Practice. Cambridge, Massachusetts: Chandos Publishing. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-101755-5.00003-2 [in English].

Bourg, C. (2016). Diversity, Inclusion, Social Justice and Libraries: Proposing a Framework. Feral librarian. Retrieved from https://chrisbourg.wordpress.com/2016/04/16/diversity-inclusion-social-justice-and-libraries-proposing-a-framework/ [in English].

Britz, J.J. (2008). Making the global information society good: A social justice perspective on the ethical dimensions of the global information society. Journal of the American Society for Infonnation Science & Technology, 59(7), 1171-1183 https://doi.org/10.1002/asi.20848 [in English].

Danylova, T., & Salata, G. (2016). Reorganization Asymmetry of Universal Information Centers in Ukraine: An Attempt at Civilizational Communication Analysis. Research Revolution. International Journal of Social Science & Management, IV (10), 1-4 [in English].

Danylova, T. (2016). The Theory of Civilizations Through the Lens of Contemporary Humanities. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 9, 55-62. https://doi.org/10.15802/ampr2016/72231 [in English].

Danylova, T.V., & Salata, G.V. (2018). The Ecological Imperative and Human Nature: A New Perspective on Ecological Education. Interdisciplinary Studies of Complex Systems, 12, 17-22 [in English].

Garrison, D. (2003). Apostles of Culture: Public Librarian and American Society, 1876–1920. University of Wisconsin Press [in English].

Jaeger, P., Shilton, K., & Koepfler, J. (2016). The Rise of Social Justice as a Guiding Principle in Library and Information Science Research. The Library Quarterly, 86(1), 1-9. https://doi.org/10.1086/684142 [in English].

Litwin, R. (2015). Interview with Stephen Bales. Litwin Books & Library Juice Press. Retrieved from http://litwinbooks.com/interview-with-stephen-bales/ [in English].

Mathiesen, K. (2015). Informational Justice: A Conceptual Framework for Social Justice in Library and Information Services. Library Trends, 64(2), 198-225. https://doi.org/10.1353/lib.2015.0044 [in English].

Miller, D. (1999). Principles of Social Justice. Cambridge, MA: Harvard University Press [in English].

Pateman, J., & Vincent, J. (2010). Public Libraries and Social Justice. Routledge [in English].

Rubin, P.H. (2000). Hierarchy. Human Nature, 11(3), 259-279. https://doi.org/10.1007/s12110-000-1013-3 [in English].

Stiglitz J. (2006). Making globalization work. London: Penguin [in English].

Sweeney, M., Cooke, N.A., Villa-Nicholas, M., Roberto, K.R., & Noble, S.U. (2013). Social Justice in Library and Information Science. IDEALS. Retrieved from http://hdl.handle.net/2142/47390 [in English].

Tuohy, M. (2018). Understanding and Promoting Social Justice Through Your Library. National Library. 2018. Retrieved from https://natlib.govt.nz/blog/posts/understanding-andpromoting-social-justice-through-your-library [in English].

Young, I. M. (2011). Justice and the Politics of Difference. Princeton, NJ: Princeton University Press [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Salata, H. (2019). Бібліотекознавство, інформаційні науки та соціальна справедливість. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (3), 10–18. https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169662

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ БІБЛІОТЕКОЗНАВСТВА ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ НАУК