Мобільні застосунки як інструмент самоосвіти в середовищі покоління Z

Автор(и)

  • Victoria Bondarenko Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Україна

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146298

Ключові слова:

покоління Z, мобільні застосунки, інноваційні мобільні технології, інтернет, суспільство знань, самоосвіта, Україна

Анотація

У статті розглянуто концепцію мобільного навчання m-learning у середовищі покоління Z, яка активно еволюціонує в концепцію повсюдного навчання u-learning (ubiquitous learning), безперервного процесу самовдосконалення за допомогою різноманітних інформаційних пристроїв від комп’ютера до смартфона чи планшета. Виходячи з орієнтованості представників покоління Z  на самоосвіту та перевагу в них «кліпового» мислення, актуалізується питання ефективного використання сучасних інформаційних технологій для створення адаптованих під їх запити форм представлення інформації.

Проаналізовано використання мобільних інформаційно-комунікаційних технологій як ефективного засобу надання доступу до освітнього контенту.

Детально досліджено використання мобільних застосунків як перспективних та ефективних засобів доступу до освітніх ресурсів у процесі самоосвіти. Доведено, що використання мобільних застосунків зберігає актуальність у процесі самоосвіти, як важливий чинник отримання та поповнення знань, самовдосконалення особистості у професійній і непрофесійній сферах. Шляхом аналізу мобільних застосунків освітнього спрямування, статистичних даних та відгуків щодо їх використання  доведено популярність освітніх мобільних застосунків, які надають доступ до безкоштовних онлайн-курсів провідних науковців, лідерів думок  та університетів світу.

Обгрунтовано значення інтерактивності як чинника комплексного підходу до забезпечення освітнього процесу, створення інформаційних продуктів на перетині науки, мистецтва та віртуальної реальності,  запровадження в освітній процес ігрових технологій та технологій доповненої реальності.

Біографія автора

Victoria Bondarenko, Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

ст. наук. співроб. Національної юридичної бібліотеки Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, канд. наук із соціальних комунікацій

Посилання

Bakhtina, H. P. (2010). Matematyka yak «shcheplennia» proty «klipovosti» informatsii ta «kolazhu» suchasnoho myslennia [Mathematics as "vaccination" against "clip art" of information and "collage" of modern thinking]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. Luhansk : Vyd-vo Derzhavnoho zakladu «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka»; Almamater. № 1(188). Vyp. 257. T. 269,144–155 [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu. (2013). Mobilnyi prostir i mobilno oriientovane seredovyshche internet-korystuvacha: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia [Mobile space and mobile-oriented Internet environment: features of model representation and educational application]. Informatsiini tekhnolohii v osviti. 17,9–37. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Borysenko, V. (2017). Stezhky do samoosvity. Pokolinnia Z [Tracks to self-education. Generation Z]. February 11.URL: http://mozaikaped.blogspot.com/2017/02/pokolinnja-z.html (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Vorotnykova, I. (2015). Mobilni tekhnolohii u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti [Mobile technologies in postgraduate pedagogical education]. 2015. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/12430/1/Vorotnykova%20Mom%20techIITNZ42015.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Hych, H. M. (2016). «Klipove» myslennia molodi: druh chy voroh navchannia? [«Clip» youth thinking: friend or foe training?]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»]. Seriia : Pedahohika. T. 269. Vyp. 257,38–42.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8 (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M., Tulashvili, Yu. Y. (2013). Mobilne navchannia yak nova tekhnolohiia vyshchoi osvity [Mobile learning as a new technology of higher education].Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota». 2013. Vypusk 27. С.31-34. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/1815/1/Мобільне%20навчання%20як%20нова%20технологія%20вищої%20освіти.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Korostil, L. A. (2018). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [Generation Z: search for methods of pedagogical interaction]. Narodna osvita.1(34). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Mishakina, P. (2012). Novi tendentsii orhanizatsii naukovo-komunikatsiinoi diialnosti v Interneti [New trends in organization of scientific and communication activities in the Internet]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury.36. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/.../36-2-20.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Pedrada. Portal osvitian Ukrainy. Khto taki «iksy» ta «ihreky» i yak yim porozumitysia z «zetamy»[Who are «X» and «Y» and how do they get on with «Z»]. 15 березня 2017.URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1236-qqq-17-m3-15-03-2017-hto-tak-ksi-ta-greki-yak-m-porozumtisya-z-zetami (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Ranni ptashky. (2018). Pokolinnia Z: yak my staiemo svidkamy poiavynovoi heneratsii innovatoriv [Generation Z: How do we become witnesses the emergence of a new generation of innovators.]. URL: http://earlybirds.platfor.ma/z-generation (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Semenovskih, T. V. (2013). «Klipovoe myishlenie» – fenomen sovremennosti [«Clip thinking» is a phenomenon of modernity]. Optimalnyie kommunikatsii (OK): epistemicheskiy resurs Akademii mediaindustrii i kafedryi teorii i praktiki obschestvennoy svyazannosti RGGU. URL: http://jarki.ru/wpress/2013 (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Skrypka, H. (2015). Vykorystannia mobilnykh dodatkiv dlia provedennia navchalnykh doslidzhen pid chas vyvchennia predmetiv pryrodnychomatematychnoho tsyklu [The use of mobile apps for conducting research studies in the study of subjects of the natural-mathematical cycle]. Komp’iuter u shkoli ta sim’i.3,28–31[in Ukrainian].

Udovytska, T. A. (2013). «Klipove myslennia» molodi: osoblyvosti proiavu v protsesi navchannia (do postanovky problemy) [«Clip thinking» of youth: peculiarities of manifestation in the process of learning (to the problem statement)]. Vyshcha osvita Ukrainy: teoret. ta nauk.-metod. chasopys. Dod. 1. Vyp. 31. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho prostoru. In-t vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. Kyiv.T. VIII(50), 407–416 [in Ukrainian].

Frumkin, K. G. (2010). Klipovoe myishlenie i sudba lineynogo teksta [Clip thinking the fate of a linear text]. Ineternum.№ 1. URL: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Tsentr «Nova Yevropa». (2017). Rezultaty zahalnonatsionalnoho opytuvannia Ukrainske pokolinnia Z [The results of a nationwide survey Ukrainian generation Z values and benchmarks].URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf (дата звернення: 2.10.2018) (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Shamis, E., Nikonov, E. (2016). Teoriya pokoleniy. Neobyiknovennyiy Iks. M.: Sinergiya.URL: https://books.google.com.ua/books?id=sHUyDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Shtanko, V. I. (2008). Suchasni informatsiino-kompiuterni tekhnolohii yak chynnyk transformatsii sotsiokulturnoi realnosti [Modern information and computer technologies as a factor of the transformation of socio-cultural reality]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina : [zb. nauk. pr.]. Khark. nats. un-t im. V. N. Karazina. Kh.22–31 [in Ukrainian].

Alsheail, A. (2010). Teaching English as a Second/Foreign Language in a Ubiquitous Learning Environment: A Guide for ESL/EFL Instructors. MA Project. Californnia State University, Chico [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018а). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.udemy.android (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018б). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duolingo (дата звернення: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Google Play: веб-сайт. (2018в). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=free.langame_ua.rivex (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018г). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yugyd.biologyquiz (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018д). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.educ8s.physics (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018е). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.civitas.quantumphysics&hl=uk (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018ж). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DanikTM.ARAnatomy (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. 2018з. URL: https://itunes.apple.com/ru/app/star-walk-id295430577?mt=8 (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Straus W., Hove N. (1991). Generations : the history of America’s future. 1584 to 2069. New York : Perennial [in English].

Traxler, J. (2007). Defining, Discussing, and Evaluating Mobile Learning : The moving finger writes and having writ… International Review of Researchin Open and Distance Learning. Vol. 8(2). URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875 (last accessed: 2.10.2018) [in English].

UkrMedia. (2018). Pokolinnia Z : psykholoh rozpovila, yak Internet zminyv suchasnykh ditei [Generation Z: The psychologist has told how the Internet has changed the modern children]. URL: https://ukr.media/science/272956/ (дата звернення: 2.10.2018).

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-14

Як цитувати

Bondarenko, V. (2018). Мобільні застосунки як інструмент самоосвіти в середовищі покоління Z. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (1), 86–98. https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146298

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ПРАКТИКА І ПЕРСПЕКТИВИ