DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146298

Мобільні застосунки як інструмент самоосвіти в середовищі покоління Z

Victoria Bondarenko

Анотація


У статті розглянуто концепцію мобільного навчання m-learning у середовищі покоління Z, яка активно еволюціонує в концепцію повсюдного навчання u-learning (ubiquitous learning), безперервного процесу самовдосконалення за допомогою різноманітних інформаційних пристроїв від комп’ютера до смартфона чи планшета. Виходячи з орієнтованості представників покоління Z  на самоосвіту та перевагу в них «кліпового» мислення, актуалізується питання ефективного використання сучасних інформаційних технологій для створення адаптованих під їх запити форм представлення інформації.

Проаналізовано використання мобільних інформаційно-комунікаційних технологій як ефективного засобу надання доступу до освітнього контенту.

Детально досліджено використання мобільних застосунків як перспективних та ефективних засобів доступу до освітніх ресурсів у процесі самоосвіти. Доведено, що використання мобільних застосунків зберігає актуальність у процесі самоосвіти, як важливий чинник отримання та поповнення знань, самовдосконалення особистості у професійній і непрофесійній сферах. Шляхом аналізу мобільних застосунків освітнього спрямування, статистичних даних та відгуків щодо їх використання  доведено популярність освітніх мобільних застосунків, які надають доступ до безкоштовних онлайн-курсів провідних науковців, лідерів думок  та університетів світу.

Обгрунтовано значення інтерактивності як чинника комплексного підходу до забезпечення освітнього процесу, створення інформаційних продуктів на перетині науки, мистецтва та віртуальної реальності,  запровадження в освітній процес ігрових технологій та технологій доповненої реальності.

Ключові слова


покоління Z; мобільні застосунки; інноваційні мобільні технології; інтернет; суспільство знань; самоосвіта; Україна

Повний текст:

PDF

Посилання


Bakhtina, H. P. (2010). Matematyka yak «shcheplennia» proty «klipovosti» informatsii ta «kolazhu» suchasnoho myslennia [Mathematics as "vaccination" against "clip art" of information and "collage" of modern thinking]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky. Luhansk : Vyd-vo Derzhavnoho zakladu «Luhanskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka»; Almamater. № 1(188). Vyp. 257. T. 269,144–155 [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu. (2013). Mobilnyi prostir i mobilno oriientovane seredovyshche internet-korystuvacha: osoblyvosti modelnoho podannia ta osvitnoho zastosuvannia [Mobile space and mobile-oriented Internet environment: features of model representation and educational application]. Informatsiini tekhnolohii v osviti. 17,9–37. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Borysenko, V. (2017). Stezhky do samoosvity. Pokolinnia Z [Tracks to self-education. Generation Z]. February 11.URL: http://mozaikaped.blogspot.com/2017/02/pokolinnja-z.html (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Vorotnykova, I. (2015). Mobilni tekhnolohii u pisliadyplomnii pedahohichnii osviti [Mobile technologies in postgraduate pedagogical education]. 2015. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/12430/1/Vorotnykova%20Mom%20techIITNZ42015.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Hych, H. M. (2016). «Klipove» myslennia molodi: druh chy voroh navchannia? [«Clip» youth thinking: friend or foe training?]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»]. Seriia : Pedahohika. T. 269. Vyp. 257,38–42.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8 (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M., Tulashvili, Yu. Y. (2013). Mobilne navchannia yak nova tekhnolohiia vyshchoi osvity [Mobile learning as a new technology of higher education].Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia «Pedahohika, sotsialna robota». 2013. Vypusk 27. С.31-34. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/1815/1/Мобільне%20навчання%20як%20нова%20технологія%20вищої%20освіти.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Korostil, L. A. (2018). Pokolinnia Z: poshuk sposobiv pedahohichnoi vzaiemodii [Generation Z: search for methods of pedagogical interaction]. Narodna osvita.1(34). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Mishakina, P. (2012). Novi tendentsii orhanizatsii naukovo-komunikatsiinoi diialnosti v Interneti [New trends in organization of scientific and communication activities in the Internet]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury.36. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/.../36-2-20.pdf (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Pedrada. Portal osvitian Ukrainy. Khto taki «iksy» ta «ihreky» i yak yim porozumitysia z «zetamy»[Who are «X» and «Y» and how do they get on with «Z»]. 15 березня 2017.URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1236-qqq-17-m3-15-03-2017-hto-tak-ksi-ta-greki-yak-m-porozumtisya-z-zetami (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Ranni ptashky. (2018). Pokolinnia Z: yak my staiemo svidkamy poiavynovoi heneratsii innovatoriv [Generation Z: How do we become witnesses the emergence of a new generation of innovators.]. URL: http://earlybirds.platfor.ma/z-generation (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Semenovskih, T. V. (2013). «Klipovoe myishlenie» – fenomen sovremennosti [«Clip thinking» is a phenomenon of modernity]. Optimalnyie kommunikatsii (OK): epistemicheskiy resurs Akademii mediaindustrii i kafedryi teorii i praktiki obschestvennoy svyazannosti RGGU. URL: http://jarki.ru/wpress/2013 (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Skrypka, H. (2015). Vykorystannia mobilnykh dodatkiv dlia provedennia navchalnykh doslidzhen pid chas vyvchennia predmetiv pryrodnychomatematychnoho tsyklu [The use of mobile apps for conducting research studies in the study of subjects of the natural-mathematical cycle]. Komp’iuter u shkoli ta sim’i.3,28–31[in Ukrainian].

Udovytska, T. A. (2013). «Klipove myslennia» molodi: osoblyvosti proiavu v protsesi navchannia (do postanovky problemy) [«Clip thinking» of youth: peculiarities of manifestation in the process of learning (to the problem statement)]. Vyshcha osvita Ukrainy: teoret. ta nauk.-metod. chasopys. Dod. 1. Vyp. 31. Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho prostoru. In-t vyshchoi osvity NAPN Ukrainy. Kyiv.T. VIII(50), 407–416 [in Ukrainian].

Frumkin, K. G. (2010). Klipovoe myishlenie i sudba lineynogo teksta [Clip thinking the fate of a linear text]. Ineternum.№ 1. URL: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Tsentr «Nova Yevropa». (2017). Rezultaty zahalnonatsionalnoho opytuvannia Ukrainske pokolinnia Z [The results of a nationwide survey Ukrainian generation Z values and benchmarks].URL: http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf (дата звернення: 2.10.2018) (last accessed: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Shamis, E., Nikonov, E. (2016). Teoriya pokoleniy. Neobyiknovennyiy Iks. M.: Sinergiya.URL: https://books.google.com.ua/books?id=sHUyDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false (last accessed: 2.10.2018) [in Russian].

Shtanko, V. I. (2008). Suchasni informatsiino-kompiuterni tekhnolohii yak chynnyk transformatsii sotsiokulturnoi realnosti [Modern information and computer technologies as a factor of the transformation of socio-cultural reality]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina : [zb. nauk. pr.]. Khark. nats. un-t im. V. N. Karazina. Kh.22–31 [in Ukrainian].

Alsheail, A. (2010). Teaching English as a Second/Foreign Language in a Ubiquitous Learning Environment: A Guide for ESL/EFL Instructors. MA Project. Californnia State University, Chico [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018а). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.udemy.android (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018б). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duolingo (дата звернення: 2.10.2018) [in Ukrainian].

Google Play: веб-сайт. (2018в). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=free.langame_ua.rivex (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018г). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yugyd.biologyquiz (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018д). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.educ8s.physics (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018е). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.civitas.quantumphysics&hl=uk (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. (2018ж). URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DanikTM.ARAnatomy (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Google Play: веб-сайт. 2018з. URL: https://itunes.apple.com/ru/app/star-walk-id295430577?mt=8 (дата звернення: 2.10.2018) [in English].

Straus W., Hove N. (1991). Generations : the history of America’s future. 1584 to 2069. New York : Perennial [in English].

Traxler, J. (2007). Defining, Discussing, and Evaluating Mobile Learning : The moving finger writes and having writ… International Review of Researchin Open and Distance Learning. Vol. 8(2). URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875 (last accessed: 2.10.2018) [in English].

UkrMedia. (2018). Pokolinnia Z : psykholoh rozpovila, yak Internet zminyv suchasnykh ditei [Generation Z: The psychologist has told how the Internet has changed the modern children]. URL: https://ukr.media/science/272956/ (дата звернення: 2.10.2018).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бахтіна Г. П. Математика як «щеплення» проти «кліповості» інформації та «колажу» сучасного мислення.Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. Луганськ : Вид-во Державного закладу «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка»; Альмаматер, 2010. № 1(188). Випуск 257. Том 269. С. 144–155.

Биков В. Ю. Мобільний простір і мобільно орієнтоване середовище інтернет-користувача: особливості модельного подання та освітнього застосування.Інформаційні технології в освіті. 2013. № 17. С. 9–37. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/itvo_2013_17_3.pdf. (дата звернення: 2.10.2018).

Борисенко В. Стежки до самоосвіти. Покоління Z. 11 лютого 2017.URL:  http://mozaikaped.blogspot.com/2017/02/pokolinnja-z.html(дата звернення: 2.10.2018).

ВоротниковаІ. Мобільні технології у післядипломній педагогічній освіті. 2015. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/12430/1/Vorotnykova%20Mom%20techIITNZ42015.pdf(дата звернення: 2.10.2018).

Гич Г. М.  «Кліпове» мислення молоді: друг чи ворог навчання? Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Серія : Педагогіка. 2016. Т. 269, Вип. 257. С. 38–42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_269_257_8(дата звернення: 2.10.2018).

ГорбатюкР. М., Тулашвілі Ю. Й. Мобільне навчання як нова технологія вищої освіти.Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2013. Випуск 27. С.31–34. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/1815/1/Мобільне%20навчання%20як%20нова%20технологія%20вищої%20освіти.pdf (дата звернення: 2.10.2018).

Коростіль Л.А. Покоління Z: пошук способів педагогічної взаємодії.Народна освіта. 2018. №1 (34). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=5229 (дата звернення: 2.10.2018).

МішакінаП. Нові тенденції організації науково-комунікаційної діяльності в Інтернеті.Вісник Харківської державної академії культури.  2012. Випуск 36. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/.../36-2-20.pdf(дата звернення: 2.10.2018).

Педрада. Портал освітян України. Хто такі «ікси» та «ігреки» і як їм порозумітися з «зетами». 15 березня 2017.URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1236-qqq-17-m3-15-03-2017-hto-tak-ksi-ta-greki-yak-m-porozumtisya-z-zetami(дата звернення: 2.10.2018).

Ранні пташки. Покоління Z: як ми стаємо свідками появинової генерації інноваторів.URL: http://earlybirds.platfor.ma/z-generation(дата звернення: 2.10.2018).

Семеновских Т. В. «Клиповое мышление» – феномен современности.Оптимальные коммуникации (ОК): эпистемический ресурс Академии медиаиндустрии и кафедры теории и практики общественной связанности РГГУ. 2013. URL: http://jarki.ru/wpress/2013(дата звернення: 2.10.2018).

Скрипка. Г. Використання мобільних додатків для проведення навчальних досліджень під час вивчення предметів природничоматематичного циклу.Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. № 3. С. 28–31.

Удовицька Т. А. «Кліпове мислення» молоді: особливості прояву в процесі навчання (до постановки проблеми).Вища освіта України: теорет. та наук.-метод. часопис. Дод. 1. Вип. 31. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського простору. Ін-т вищої освіти НАПН України. К., 2013. Том VIII(50). С. 407–416.

Фрумкин К. Г. Клиповое мышление и судьба линейного текста. Ineternum. 2010. № 1. URL: http://nounivers.narod.ru/pub/kf_clip.htm. (last accessed: 2.10.2018).

Центр «Нова Європа». Результати загальнонаціонального опитування Українське покоління Z цінності та орієнтири URL:  http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Ukr_Generation_ukr_inet-2.pdf(дата звернення: 2.10.2018).

Шамис Е., Никонов Е. Теория поколений. Необыкновенный Икс. М.: Синергия, 2016. 140 с. URL: https://books.google.com.ua/books?id=sHUyDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false(дата звернення: 2.10.2018).

Штанько В. І. Сучасні інформаційно-комп’ютерні технології як чинник трансформації соціокультурної реальності.Вісник Харківського національного університету ім. В. Н. Каразіна : [зб. наук. пр.]. Харк. нац. ун-т ім. В. Н. Каразіна. Х., 2008. С. 22–31.

Alsheail, A. Teaching English as a Second/Foreign Language in a Ubiquitous Learning Environment: A Guide for ESL/EFL Instructors. / MA Project. Californnia State University, Chico, 2010. 54 р.

Google  Play: веб-сайт.2018а.URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.udemy.android(датазвернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018б.URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.duolingo(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018в.URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=free.langame_ua.rivex(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018г. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yugyd.biologyquiz(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018д.URL:  https://play.google.com/store/apps/details?id=com.educ8s.physics(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018е. URL:    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.civitas.quantumphysics&hl=uk(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт. 2018ж. URL:   https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DanikTM.ARAnatomy(дата звернення: 2.10.2018).

Google  Play: веб-сайт.2018з.URL: https://itunes.apple.com/ru/app/star-walk-id295430577?mt=8(дата звернення: 2.10.2018).

Straus W., Hove N.Generations : the history of America’s future. 1584 to 2069. New York : Perennial. 1991. 544 р.

Traxler J. Defining, Discussing, and Evaluating Mobile Learning : The moving finger writes and having writ… International Reviewof Researchin Openand Distance Learning. 2007. June. Volume 8. Number 2. URL: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/875(last accessed: 2.10.2018).

UkrMedia. Покоління Z : психолог розповіла, як Інтернет змінив сучасних дітей.URL: https://ukr.media/science/272956/(дата звернення: 2.10.2018).





Copyright (c) 2018 Вікторія Бондаренко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |