Сучасні тенденції маркетингу у сфері бібліотечних послуг

Автор(и)

  • Володимир Кожемʼяко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0005-8004-7427

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335091

Ключові слова:

бібліотечний маркетинг, соціальні мережі, публічні бібліотеки, маркетингові стратегії, імідж, популяризація, інтернет-маркетинг, штучний інтелект, тренд, віртуальні технології

Анотація

Мета статті – з’ясувати сучасні тенденції маркетингу у сфері бібліотечних послуг та виявити ефективні інструменти популяризації бібліотек.

Методи дослідження. При підготовці статті застосовано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема, метод аналізу і синтезу, індукції та дедукції, метод прогнозування. Для збору необхідних даних проведено контент-аналіз наукової літератури. Метод узагальнення використаний для формулювання висновків щодо наявних тенденцій маркетингу у сфері бібліотечних послуг.

Наукова новизна. Комплексно проаналізовано та узагальнено сучасні тенденції маркетингу в контексті його застосування українськими бібліотеками.

Основні висновки. Визначено, що сучасний бібліотечний маркетинг зазнає суттєвих змін, зумовлених цифровізацією. Публічні бібліотеки України приділяють значну увагу організації заходів, зокрема, виставок, лекцій, майстер-класів, презентацій книг, тренінгів із цифрової грамотності, акцій тощо. Водночас важливою тенденцією є активне застосування цифрових технологій та впровадження інтернет-маркетингу у роботу бібліотек України. Бібліотечні сайти та соціальні мережі відкривають нові можливості для взаємодії із цільовою аудиторією та є також відображенням намагання бібліотек говорити мовою молоді звичними для неї засобами. За допомогою сторінок у соціальних мережах книгозбірні повідомляють новини, анонсують події, ознайомлюють читачів із новими надходженнями та наявними книгами, відповідають на питання. Дійовим інструментом маркетингу, що поки не набув поширення серед бібліотек України, є соціальна мережа TikTok. Наявна тенденція до персоналізації контенту та застосування аналітики для підвищення якості обслуговування користувачів, що впливає на зростання лояльності аудиторії. Важливим напрямом розвитку бібліотечних послуг є використання штучного інтелекту. Сьогодні українським бібліотекам необхідно просувати свої продукти та послуги, впроваджуючи у роботу інноваційні інструменти, зокрема, технології віртуальної реальності.

Біографія автора

Володимир Кожемʼяко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Byrkovych, T. I., & Morozova, Ya. A. (2024). Osoblyvosti vykorystannia sotsialnykh merezh dlia prosuvannia bibliotechnykh resursiv [Features of using social networks for the promotion of library resources]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 56–62. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302029 [in Ukrainian].

Dnipropetrovska oblasna universalna naukova biblioteka im. Pervouchyteliv slovianskykh Kyryla i Mefodiia. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved December 10, 2024, from https://www.libr.dp.ua/ [in Ukrainian].

Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].

Lendiel, O. D., & Turok, Ya. M. (2021, May 13–14). Tendentsii rozvytku suchasnoi kontseptsii marketynhu [Trends in the development of the modern marketing concept]. In Suchasni tendentsii rozvytku nauky y osvity v umovakh pohlyblennia yevrointehratsiinykh protsesiv [Modern trends in the development of science and education in the context of deepening European integration processes] [Conference proceedings] (pp. 437–440). Mukachevo State University [in Ukrainian].

Loza, M. (2022, November 10–11). Osoblyvosti menedzhmentu i marketynhu v suchasnii informatsiino-bibliotechnii haluzi [Features of management and marketing in the modern information and library industry]. In Suchasni sotsiokulturni protsesy: kompetentnisno-aksiolohichnyi aspekt [Modern socio-cultural processes: Competence-axiological aspect] [Conference proceedings] (pp..113–117). Poltava V. H. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].

Maranchak, N. (2022). Sotsialna merezha TikTok yak zasib internet-marketynhu bibliotek Ukrainy [TikTok social network as a means of internet marketing of libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 22–35. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269440 [in Ukrainian].

Maranchak, N. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v tsyfrovomu marketynhu bibliotechnoi haluzi Ukrainy: zarubizhnyi dosvid i perspektyvy [The use of artificial intelligence in digital marketing of the library industry in Ukraine: Foreign experience and prospects]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 6(1), 172–184. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283986 [in Ukrainian].

Marynych, T. O. (2020). Biblioteky u tsyfrovomu seredovyshchi: vyklyky ta mozhlyvosti [Libraries in the digital environment: Challenges and opportunities]. In University library at a new stage of social communications development [Conference proceedings]. Scientific and Technical Library of the Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian. http://conflib.diit.edu.ua/Conf_univ_Library2020/paper/viewFile/22325/11406 [in Ukrainian].

Rostovtsev, S. (2015). Zakordonnyi dosvid internet-marketynhovoi diialnosti bibliotek [Foreign experience of Internet marketing activities of libraries]. Bulletin of the Book Chamber, 7, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_7_15 [in Ukrainian].

Rostovtsev, S. (2017). Formuvannia systemy internet-marketynhu v bibliotekakh Ukrainy [Formation of an Internet marketing system in libraries of Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 8–12. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_6_4 [in Ukrainian].

Samokhina, Zh. (2024). Vykorystannia instrumentariiu tsyfrovoho marketynhu v diialnosti bibliotek [Use of digital marketing tools in library activities]. Bibliotechnyi visnyk, 1, 12–22. https://doi.org/10.15407/bv2024.01.012 [in Ukrainian].

Samotyi, R. S. (2009, November 12). Marketynhova stratehiia biblioteky – shliakh do uspikhu [Library marketing strategy – the way to success]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva. Do 165-richchia Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [Modern problems of library activity in the conditions of information society. To the 165th anniversary of Lviv Polytechnic National University] [Conference proceedings] (pp. 174–182). Publishing House of Lviv Polytechnic National University [in Ukrainian].

Vovk, N. (2017). Novitni marketynhovi stratehii prosuvannia bibliotechnykh ustanov [Latest marketing strategies for promoting library institutions]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 7–9. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_2_4 [in Ukrainian].

Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine [@mudryilibrary]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved December 10, 2024, from https://www.instagram.com/mudryilibrary/ [in Ukrainian].

Yavorska, T. (2023). Sotsialni merezhi bibliotek yak efektyvnyi instrument promotsii knyh i chytannia [Social networks of libraries as an effective tool for promotion of books and reading]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 21–27. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.4(321).21-27 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-11

Як цитувати

Кожемʼяко, В. (2025). Сучасні тенденції маркетингу у сфері бібліотечних послуг. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (15), 175–184. https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335091

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА ПРАКТИКА: ІНФОРМАЦІЙНІ І СОЦІОКУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ