Сучасні тенденції маркетингу у сфері бібліотечних послуг
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335091Ключові слова:
бібліотечний маркетинг, соціальні мережі, публічні бібліотеки, маркетингові стратегії, імідж, популяризація, інтернет-маркетинг, штучний інтелект, тренд, віртуальні технологіїАнотація
Мета статті – з’ясувати сучасні тенденції маркетингу у сфері бібліотечних послуг та виявити ефективні інструменти популяризації бібліотек.
Методи дослідження. При підготовці статті застосовано загальнонаукові та спеціальні методи дослідження, зокрема, метод аналізу і синтезу, індукції та дедукції, метод прогнозування. Для збору необхідних даних проведено контент-аналіз наукової літератури. Метод узагальнення використаний для формулювання висновків щодо наявних тенденцій маркетингу у сфері бібліотечних послуг.
Наукова новизна. Комплексно проаналізовано та узагальнено сучасні тенденції маркетингу в контексті його застосування українськими бібліотеками.
Основні висновки. Визначено, що сучасний бібліотечний маркетинг зазнає суттєвих змін, зумовлених цифровізацією. Публічні бібліотеки України приділяють значну увагу організації заходів, зокрема, виставок, лекцій, майстер-класів, презентацій книг, тренінгів із цифрової грамотності, акцій тощо. Водночас важливою тенденцією є активне застосування цифрових технологій та впровадження інтернет-маркетингу у роботу бібліотек України. Бібліотечні сайти та соціальні мережі відкривають нові можливості для взаємодії із цільовою аудиторією та є також відображенням намагання бібліотек говорити мовою молоді звичними для неї засобами. За допомогою сторінок у соціальних мережах книгозбірні повідомляють новини, анонсують події, ознайомлюють читачів із новими надходженнями та наявними книгами, відповідають на питання. Дійовим інструментом маркетингу, що поки не набув поширення серед бібліотек України, є соціальна мережа TikTok. Наявна тенденція до персоналізації контенту та застосування аналітики для підвищення якості обслуговування користувачів, що впливає на зростання лояльності аудиторії. Важливим напрямом розвитку бібліотечних послуг є використання штучного інтелекту. Сьогодні українським бібліотекам необхідно просувати свої продукти та послуги, впроваджуючи у роботу інноваційні інструменти, зокрема, технології віртуальної реальності.
Посилання
Byrkovych, T. I., & Morozova, Ya. A. (2024). Osoblyvosti vykorystannia sotsialnykh merezh dlia prosuvannia bibliotechnykh resursiv [Features of using social networks for the promotion of library resources]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 56–62. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302029 [in Ukrainian].
Dnipropetrovska oblasna universalna naukova biblioteka im. Pervouchyteliv slovianskykh Kyryla i Mefodiia. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved December 10, 2024, from https://www.libr.dp.ua/ [in Ukrainian].
Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].
Lendiel, O. D., & Turok, Ya. M. (2021, May 13–14). Tendentsii rozvytku suchasnoi kontseptsii marketynhu [Trends in the development of the modern marketing concept]. In Suchasni tendentsii rozvytku nauky y osvity v umovakh pohlyblennia yevrointehratsiinykh protsesiv [Modern trends in the development of science and education in the context of deepening European integration processes] [Conference proceedings] (pp. 437–440). Mukachevo State University [in Ukrainian].
Loza, M. (2022, November 10–11). Osoblyvosti menedzhmentu i marketynhu v suchasnii informatsiino-bibliotechnii haluzi [Features of management and marketing in the modern information and library industry]. In Suchasni sotsiokulturni protsesy: kompetentnisno-aksiolohichnyi aspekt [Modern socio-cultural processes: Competence-axiological aspect] [Conference proceedings] (pp..113–117). Poltava V. H. Korolenko National Pedagogical University [in Ukrainian].
Maranchak, N. (2022). Sotsialna merezha TikTok yak zasib internet-marketynhu bibliotek Ukrainy [TikTok social network as a means of internet marketing of libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 22–35. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269440 [in Ukrainian].
Maranchak, N. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v tsyfrovomu marketynhu bibliotechnoi haluzi Ukrainy: zarubizhnyi dosvid i perspektyvy [The use of artificial intelligence in digital marketing of the library industry in Ukraine: Foreign experience and prospects]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 6(1), 172–184. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283986 [in Ukrainian].
Marynych, T. O. (2020). Biblioteky u tsyfrovomu seredovyshchi: vyklyky ta mozhlyvosti [Libraries in the digital environment: Challenges and opportunities]. In University library at a new stage of social communications development [Conference proceedings]. Scientific and Technical Library of the Dnipro National University of Railway Transport named after Academician V. Lazarian. http://conflib.diit.edu.ua/Conf_univ_Library2020/paper/viewFile/22325/11406 [in Ukrainian].
Rostovtsev, S. (2015). Zakordonnyi dosvid internet-marketynhovoi diialnosti bibliotek [Foreign experience of Internet marketing activities of libraries]. Bulletin of the Book Chamber, 7, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_7_15 [in Ukrainian].
Rostovtsev, S. (2017). Formuvannia systemy internet-marketynhu v bibliotekakh Ukrainy [Formation of an Internet marketing system in libraries of Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 8–12. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_6_4 [in Ukrainian].
Samokhina, Zh. (2024). Vykorystannia instrumentariiu tsyfrovoho marketynhu v diialnosti bibliotek [Use of digital marketing tools in library activities]. Bibliotechnyi visnyk, 1, 12–22. https://doi.org/10.15407/bv2024.01.012 [in Ukrainian].
Samotyi, R. S. (2009, November 12). Marketynhova stratehiia biblioteky – shliakh do uspikhu [Library marketing strategy – the way to success]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva. Do 165-richchia Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” [Modern problems of library activity in the conditions of information society. To the 165th anniversary of Lviv Polytechnic National University] [Conference proceedings] (pp. 174–182). Publishing House of Lviv Polytechnic National University [in Ukrainian].
Vovk, N. (2017). Novitni marketynhovi stratehii prosuvannia bibliotechnykh ustanov [Latest marketing strategies for promoting library institutions]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 7–9. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_2_4 [in Ukrainian].
Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine [@mudryilibrary]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved December 10, 2024, from https://www.instagram.com/mudryilibrary/ [in Ukrainian].
Yavorska, T. (2023). Sotsialni merezhi bibliotek yak efektyvnyi instrument promotsii knyh i chytannia [Social networks of libraries as an effective tool for promotion of books and reading]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 21–27. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.4(321).21-27 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.