Формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі: український та світовий досвід
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335088Ключові слова:
імідж бібліотеки, молодь, молодіжне середовище, вікові межі, потреби, бібліотечне обслуговування, цифрова присутність, зарубіжний досвідАнотація
Мета статті – здійснити порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі, виявити головні тенденції у трансформації книгозбірні відповідно до потреб та інтересів молодіжної аудиторії.
Методи дослідження. При підготовці статті використані такі загальнонаукові методи: аналізу та синтезу при вивченні досвіду формування іміджу українських і зарубіжних бібліотек; порівняльний метод для зіставлення вітчизняної та світової практики; контент-аналізу при дослідженні наукової літератури; метод узагальнення для формулювання висновків щодо існуючих тенденцій у сфері формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі.
Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотек у молодіжному середовищі, виявлено спільні й відмінні тенденції у досліджуваній проблемі.
Основні висновки. Встановлено, що сучасний імідж бібліотеки серед молоді створюється завдяки перетворенню її на багатофункціональний простір та поєднанню традиційних функцій бібліотеки з інноваційними формами діяльності. Порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотек у молодіжному середовищі дає змогу визначити як загальні тенденції, так і відмінності в роботі сучасних книгозбірень. Виявлено наступні спільні тенденції: зміна бібліотечного простору відповідно до потреб молодіжної аудиторії; впровадження нових послуг бібліотек, що виходять за межі традиційного уявлення про бібліотечне обслуговування; посилення цифрової присутності книгозбірень; використання соціальних мереж для взаємодії з молоддю. З’ясовано, що відмінність українського досвіду формування бібліотечного іміджу від світового полягає у повільніших темпах трансформації, що зумовлено, зокрема, обмеженістю фінансових ресурсів, меншою технологічною оснащеністю закладів та нижчим рівнем сформованих професійних компетенцій бібліотечних фахівців у сфері роботи з молоддю. Запропоновано здійснювати адаптацію зарубіжного бібліотечного досвіду шляхом винайдення цікавого та корисного контенту, забезпечення взаємодії з користувачами із застосуванням популярних серед молодіжної аудиторії платформ, впровадження практики співпраці з молоддю при створенні та вдосконаленні бібліотечних ресурсів, використання простору бібліотеки для проведення навчальних заходів.
Посилання
Bondarchuk, Ya. S. (2019, June 18–25). Web-arsenal suchasnoi biblioteky – vahomyi zasib uspishnoi komunikatsii [Web-arsenal of a modern library – the important means of a successful communication]. In Vykorystannia instrumentiv veb-tekhnolohii yak osnova rozshyrennia bibliotechnykh onlain-posluh u formuvanni suchasnoho imidzhu biblioteky [Using web technology instruments as a basis for expanding library online services in the creation of the modern library image] [Conference proceedings] (pp. 8–15). Publishing house Olexandra Harkusha [in Ukrainian].
British Library. (n.d.). Business & IP Centre. For every bright idea, everywhere. Retrieved February 20, 2025, from https://www.bl.uk/bipc/ [in English].
Deikun, K. (2015). Buktreiler ta bukkrosynh – novitni marketynhovi stratehii u promotsii knyhy [Bookcrossing and buktreyler is new marketing strategies of promoting book]. Mediaprostir, 8, 139–143 [in Ukrainian].
Dokk1. (n.d.). Home. Retrieved February 20, 2025, from https://www.dokk1.dk/ [in Danish].
Honchar, A. Yu. (2016, October 24–31). Bibliotechna reklama yak instrument pozytyvnoho imidzhu biblioteky (ohliad literatury) [Library advertising as a tool for a positive image of the library (literature review)]. In Biblioteky i suspilstvo: rukh u chasi ta prostori [Libraries and society: Movement in time and space] [Conference proceedings] (pp. 39–43). Kharkiv National Medical University [in Ukrainian].
Kostyrko, T. (2011). Bibliotechna imidzhelohiia yak profesiina innovatsiia [Library imageology as a professional innovation]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 22–23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2011_2_8 [in Ukrainian].
Kotenko, K. Yu. (2024). Instrumenty internet-marketynhu v populiaryzatsii chytannia z-pomizh korystuvachiv shkilnykh bibliotek [Internet marketing tools in the promotion of reading among school library users]. Molodyi doslidnyk, 3, 44–49 [in Ukrainian].
Kuliieva, T. V. (2017, November 23–24). Korporatyvna kultura yak chynnyk formuvannia imidzhu biblioteky [Corporate culture as a factor in shaping the image of the library]. In Kulturolohiia ta sotsialni komunikatsii: innovatsiini stratehii rozvytku [Cultural studies and social communications: Innovation strategies of development] [Conference proceedings] (pp. 188–190). Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
Kulyk, Ye. (2015). Blohy bibliotek dlia yunatstva (molodi): monitorynh efektyvnosti [Library blogs for youth (youth): Monitoring effectiveness]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_6_18 [in Ukrainian].
Maranchak, N. (2022). Sotsialna merezha TikTok yak zasib internet-marketynhu bibliotek Ukrainy [TikTok social network as a means of internet marketing of libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 22–35. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269440 [in Ukrainian].
McGill University. (n.d.). Libraries. Retrieved February 20, 2025, from https://www.mcgill.ca/ library/ [in English].
Rostovtsev, S. (2015). Zakordonnyi dosvid internet-marketynhovoi diialnosti bibliotek [Foreign experience of Internet marketing activities of libraries]. Bulletin of the Book Chamber, 7, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_7_15 [in Ukrainian].
Rostovtsev, S. (2017). Formuvannia systemy internet-marketynhu v bibliotekakh Ukrainy [Formation of an Internet marketing system in libraries of Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 8–12. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_6_4 [in Ukrainian].
Samotyi, R. S. (2009, November 12). Marketynhova stratehiia biblioteky – shliakh do uspikhu [Library marketing strategy – the way to success]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva. Do 165-richchia Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" [Modern problems of library activity in the conditions of information society. To the 165th anniversary of Lviv Polytechnic National University] [Conference proceedings] (pp. 174–182). Publishing House of Lviv Polytechnic National University [in Ukrainian].
UN Youth Working Group in Ukraine. (2019). Stanovyshche molodi v Ukraini [State of youth in Ukraine]. United Nations Ukraine. https://bit.ly/43aaKSe [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2021, April 27). Pro osnovni zasady molodizhnoi polityky [On the basic principles of youth policy] (Law No. 1414-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text [in Ukrainian].
Volian, N. P. (2013). Bibliotechna blohosfera: dosvid, kryterii otsinky, rekomendatsii [Library blogosphere: Experience, evaluation criteria, recommendations] [Methodological materials] (S. O. Volkova, Trans.). Rivne Regional Universal Scientific Library [in Ukrainian].
Voronina, R. V. (2017, October 31). Sotsialni media ta profesiina komunikatyvna kultura bibliotekaria: zahalni pytannia vzaiemodii [Social media and the librarian’s professional communicative culture: General issues]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: Environment, resource, service] [Roundtable materials] (pp. 19–26). Kharkiv National Medical University [in Ukrainian].
Vovk, N. (2017). Novitni marketynhovi stratehii prosuvannia bibliotechnykh ustanov [The latest marketing strategies for promoting library institutions]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 7–9. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_2_4 [in Ukrainian].
Vovk, N., & Zhavoronko, S. (2021). Pozytsionuvannia biblioteky u molodizhnomu internet-seredovyshchi [Positioning of the library in the youth Internet environment]. Library Science. Record Studies. Informology, 2, 23–32. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2021.238777 [in Ukrainian].
Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine [@mudryilibrary]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved February 19, 2025, from https://www.instagram.com/mudryilibrary/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.