Формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі: український та світовий досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335088

Ключові слова:

імідж бібліотеки, молодь, молодіжне середовище, вікові межі, потреби, бібліотечне обслуговування, цифрова присутність, зарубіжний досвід

Анотація

Мета статті – здійснити порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі, виявити головні тенденції у трансформації книгозбірні відповідно до потреб та інтересів молодіжної аудиторії.

Методи дослідження. При підготовці статті використані такі загальнонаукові методи: аналізу та синтезу при вивченні досвіду формування іміджу українських і зарубіжних бібліотек; порівняльний метод для зіставлення вітчизняної та світової практики; контент-аналізу при дослідженні наукової літератури; метод узагальнення для формулювання висновків щодо існуючих тенденцій у сфері формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі.

Наукова новизна. Вперше здійснено порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотек у молодіжному середовищі, виявлено спільні й відмінні тенденції у досліджуваній проблемі.

Основні висновки. Встановлено, що сучасний імідж бібліотеки серед молоді створюється завдяки перетворенню її на багатофункціональний простір та поєднанню традиційних функцій бібліотеки з інноваційними формами діяльності. Порівняльний аналіз українського та світового досвіду формування іміджу бібліотек у молодіжному середовищі дає змогу визначити як загальні тенденції, так і відмінності в роботі сучасних книгозбірень. Виявлено наступні спільні тенденції: зміна бібліотечного простору відповідно до потреб молодіжної аудиторії; впровадження нових послуг бібліотек, що виходять за межі традиційного уявлення про бібліотечне обслуговування; посилення цифрової присутності книгозбірень; використання соціальних мереж для взаємодії з молоддю. З’ясовано, що відмінність українського досвіду формування бібліотечного іміджу від світового полягає у повільніших темпах трансформації, що зумовлено, зокрема, обмеженістю фінансових ресурсів, меншою технологічною оснащеністю закладів та нижчим рівнем сформованих професійних компетенцій бібліотечних фахівців у сфері роботи з молоддю. Запропоновано здійснювати адаптацію зарубіжного бібліотечного досвіду шляхом винайдення цікавого та корисного контенту, забезпечення взаємодії з користувачами із застосуванням популярних серед молодіжної аудиторії платформ, впровадження практики співпраці з молоддю при створенні та вдосконаленні бібліотечних ресурсів, використання простору бібліотеки для проведення навчальних заходів.

Біографія автора

Олег Гришко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Bondarchuk, Ya. S. (2019, June 18–25). Web-arsenal suchasnoi biblioteky – vahomyi zasib uspishnoi komunikatsii [Web-arsenal of a modern library – the important means of a successful communication]. In Vykorystannia instrumentiv veb-tekhnolohii yak osnova rozshyrennia bibliotechnykh onlain-posluh u formuvanni suchasnoho imidzhu biblioteky [Using web technology instruments as a basis for expanding library online services in the creation of the modern library image] [Conference proceedings] (pp. 8–15). Publishing house Olexandra Harkusha [in Ukrainian].

British Library. (n.d.). Business & IP Centre. For every bright idea, everywhere. Retrieved February 20, 2025, from https://www.bl.uk/bipc/ [in English].

Deikun, K. (2015). Buktreiler ta bukkrosynh – novitni marketynhovi stratehii u promotsii knyhy [Bookcrossing and buktreyler is new marketing strategies of promoting book]. Mediaprostir, 8, 139–143 [in Ukrainian].

Dokk1. (n.d.). Home. Retrieved February 20, 2025, from https://www.dokk1.dk/ [in Danish].

Honchar, A. Yu. (2016, October 24–31). Bibliotechna reklama yak instrument pozytyvnoho imidzhu biblioteky (ohliad literatury) [Library advertising as a tool for a positive image of the library (literature review)]. In Biblioteky i suspilstvo: rukh u chasi ta prostori [Libraries and society: Movement in time and space] [Conference proceedings] (pp. 39–43). Kharkiv National Medical University [in Ukrainian].

Kostyrko, T. (2011). Bibliotechna imidzhelohiia yak profesiina innovatsiia [Library imageology as a professional innovation]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 22–23. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2011_2_8 [in Ukrainian].

Kotenko, K. Yu. (2024). Instrumenty internet-marketynhu v populiaryzatsii chytannia z-pomizh korystuvachiv shkilnykh bibliotek [Internet marketing tools in the promotion of reading among school library users]. Molodyi doslidnyk, 3, 44–49 [in Ukrainian].

Kuliieva, T. V. (2017, November 23–24). Korporatyvna kultura yak chynnyk formuvannia imidzhu biblioteky [Corporate culture as a factor in shaping the image of the library]. In Kulturolohiia ta sotsialni komunikatsii: innovatsiini stratehii rozvytku [Cultural studies and social communications: Innovation strategies of development] [Conference proceedings] (pp. 188–190). Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Kulyk, Ye. (2015). Blohy bibliotek dlia yunatstva (molodi): monitorynh efektyvnosti [Library blogs for youth (youth): Monitoring effectiveness]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_6_18 [in Ukrainian].

Maranchak, N. (2022). Sotsialna merezha TikTok yak zasib internet-marketynhu bibliotek Ukrainy [TikTok social network as a means of internet marketing of libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 22–35. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269440 [in Ukrainian].

McGill University. (n.d.). Libraries. Retrieved February 20, 2025, from https://www.mcgill.ca/ library/ [in English].

Rostovtsev, S. (2015). Zakordonnyi dosvid internet-marketynhovoi diialnosti bibliotek [Foreign experience of Internet marketing activities of libraries]. Bulletin of the Book Chamber, 7, 49–52. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2015_7_15 [in Ukrainian].

Rostovtsev, S. (2017). Formuvannia systemy internet-marketynhu v bibliotekakh Ukrainy [Formation of an Internet marketing system in libraries of Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 8–12. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_6_4 [in Ukrainian].

Samotyi, R. S. (2009, November 12). Marketynhova stratehiia biblioteky – shliakh do uspikhu [Library marketing strategy – the way to success]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva. Do 165-richchia Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika" [Modern problems of library activity in the conditions of information society. To the 165th anniversary of Lviv Polytechnic National University] [Conference proceedings] (pp. 174–182). Publishing House of Lviv Polytechnic National University [in Ukrainian].

UN Youth Working Group in Ukraine. (2019). Stanovyshche molodi v Ukraini [State of youth in Ukraine]. United Nations Ukraine. https://bit.ly/43aaKSe [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2021, April 27). Pro osnovni zasady molodizhnoi polityky [On the basic principles of youth policy] (Law No. 1414-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text [in Ukrainian].

Volian, N. P. (2013). Bibliotechna blohosfera: dosvid, kryterii otsinky, rekomendatsii [Library blogosphere: Experience, evaluation criteria, recommendations] [Methodological materials] (S. O. Volkova, Trans.). Rivne Regional Universal Scientific Library [in Ukrainian].

Voronina, R. V. (2017, October 31). Sotsialni media ta profesiina komunikatyvna kultura bibliotekaria: zahalni pytannia vzaiemodii [Social media and the librarian’s professional communicative culture: General issues]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: Environment, resource, service] [Roundtable materials] (pp. 19–26). Kharkiv National Medical University [in Ukrainian].

Vovk, N. (2017). Novitni marketynhovi stratehii prosuvannia bibliotechnykh ustanov [The latest marketing strategies for promoting library institutions]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 7–9. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vkp_2017_2_4 [in Ukrainian].

Vovk, N., & Zhavoronko, S. (2021). Pozytsionuvannia biblioteky u molodizhnomu internet-seredovyshchi [Positioning of the library in the youth Internet environment]. Library Science. Record Studies. Informology, 2, 23–32. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2021.238777 [in Ukrainian].

Yaroslav Mudryi National Library of Ukraine [@mudryilibrary]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved February 19, 2025, from https://www.instagram.com/mudryilibrary/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-11

Як цитувати

Гришко, О. (2025). Формування іміджу бібліотеки в молодіжному середовищі: український та світовий досвід. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (15), 164–174. https://doi.org/10.31866/2616-7654.15.2025.335088

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА ПРАКТИКА: ІНФОРМАЦІЙНІ І СОЦІОКУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ