Теоретико-методологічні основи менеджменту знань: імплементація у бібліотечну діяльність

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318330

Ключові слова:

інформаційний менеджмент, бібліотека, знання, менеджмент знань, управління знаннями, відкрита наука, цифрове суспільство

Анотація

Мета статті – узагальнити теоретико-методологічні основи управління  знаннями та виявити особливості їх імплементації в бібліотечну діяльність на прикладі наукових бібліотек України. У дослідженні акцентовано увагу на ролі наукових бібліотек, зокрема Національної бібліотеки ім. В. І. Вернадського та Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, у формуванні ефективних практик управління знаннями в умовах цифровізації суспільства.

Методи дослідження. Для досягнення мети цього дослідження використані наукові методи, що дозволили комплексно оцінити ефективність управління знаннями в бібліотечній діяльності та його вплив на розвиток суспільства. Зокрема, використано методи теоретичного аналізу та синтезу для вивчення теоретико-методологічних основ управління знаннями, а також для виявлення ключових аспектів його реалізації в бібліотеках. Порівняльний аналіз та компаративний метод дозволили оцінити різні підходи до управління знаннями, застосовані в бібліотечній сфері, як в Україні, так і за кордоном. Системний підхід використовувався для узагальнення результатів аналізу наявних матеріалів і практик, що сприяло формуванню цілісного уявлення про роль бібліотек у сучасному інформаційному середовищі. Аналітичний метод допоміг розкрити специфіку функціонування бібліотек як центрів управління знаннями, включаючи їх новітні ініціативи та інноваційні підходи. Крім того, для дослідження впливу бібліотек на розвиток суспільства застосовано методи контент-аналізу та кейс-аналізу, що дозволило детально проаналізувати конкретні приклади успішних практик у бібліотечній діяльності. З метою збору емпіричних даних використано інтерв’ю з бібліотечними фахівцями та експертами, а також аналіз опублікованих звітів і досліджень у галузі управління знаннями.

Наукова новизна дослідження полягає в узагальненні підходів українських бібліотекознавців до імплементації менеджменту знань у бібліотечну діяльність та виявленні чинних практик управління знаннями в наукових бібліотеках України. Особливу увагу приділено аналізу ролі бібліотек у процесах управління знаннями, що дозволяє не лише систематизувати сучасні підходи, а й підкреслити їхню активну роль у розвитку суспільства в умовах цифровізації. Дослідження розкриває інноваційні моделі бібліотечної діяльності, що сприяють інтеграції знань і комунікацій у бібліотеках.

Основні висновки. Управління знаннями є ключовим елементом у діяльності сучасних бібліотек, що дозволяє їм ефективно функціонувати в умовах цифрового суспільства. Важливим аспектом є впровадження цифрових технологій та розвиток професійних навичок бібліотечних працівників для забезпечення доступу до знаннєвих ресурсів. Застосування стратегічних підходів до менеджменту знань підвищує ефективність бібліотек як центрів розвитку суспільства, сприяючи їх інтеграції у процеси цифрової трансформації.

Біографія автора

Богдан Мирошник, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Abram, S. (1997). Post information age positioning for special librarians: Is knowledge management the answer? Information Outlook, 1(6), 18–21, 23, 25 [in English].

Filina, A. P. (2017, March 1–4). Suchasna biblioteka Ukrainy: zavdannia ta perspektyvy [Modern library of Ukraine: tasks and prospects]. In Suchasna informatsiino-bibliotechna osvita: yevropeiski oriientyry [Modern information and library education: European guidelines] [Conference proceedings] (pp. 75–78). Ukrainian Library Association [in Ukrainian].

Hranchak, T. (2018). Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho yak naukovoinformatsiinyi tsentr orhanizatsii upravlinnia znanniamy [Vernadsky National Library of Ukraine as the scientific and information center of the organization of knowledge management]. Bibliotechnyi visnyk, 2, 3–10. https://doi.org/10.15407/bv2018.02.003 [in Ukrainian].

Hrinberh, L. (2020, June 25). Informatsiinyi menedzhment ta konsolidatsiia informatsii u konteksti informatsiino-bibliotechnoi osvity [Information management and consolidation of information in the context of information and library education]. In Informatsiia ta sotsium [Information and society] [Conference proceedings] (pp. 56–58). Vasyl Stus Donetsk National University [in Ukrainian].

Klepko, S. F. (2005). Naukova robota i upravlinnia znanniamy [Scientific work and knowledge management]. Poltava Regional Institute of Postgraduate Pedagogical Education named after M. V. Ostrohradskyi [in Ukrainian].

Lobuzina, K. (2012) Tekhnolohii orhanizatsii znannievykh resursiv u bibliotechno-informatsiinii diialnosti [Technologies for knowledge resources organization in library and information activities] (O. S. Onyshchenko, Ed.). V. I. Vernadsky National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Lobuzina, K. (2013). Znannievi resursy u bibliotechno-informatsiinii diialnosti: orhanizatsiia, upravlinnia, dostup [Knowledge resources in library and information activities: organization, management, access] [Abstract of PhD Dissertation, V. I. Vernadsky National Library of Ukraine] [in Ukrainian].

Nazarieva, S. V. (2020, September 30). Biblioteka – sotsialna infrastruktura maibutnoho [Library – social infrastructure of the future]. In S. Yankovskyi (Comp.), Fenomen bibliotek u suchasnomu sviti [The phenomenon of libraries in the modern world] [Conference proceedings] (Pt. 2, pp. 48–51). Mariupol State University [in Ukrainian].

Nikolaiev, I. V., & Kryvoruchko, N. V. (2015). Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii u roboti bibliotek [Using of modern information technologies in libraries]. The Collection of Scientific Works of Kirovohrad National Technical University. Economic Sciences, 27, 294–301 [in Ukrainian].

Ponomarenko, L. (n.d.). Kruhlyi stil "Vykorystannia suchasnykh informatsiinykh ta web-tekhnolohii v osvitianskykh bibliotekakh" (do Vseukrainskoho festyvaliu nauky – 2024) [Round table "Using modern information and web technologies in educational libraries" (before the All-Ukrainian Science Festival – 2024)]. V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine. Retrieved July 16, 2024, from https://dnpb.gov.ua/ua/?events=39515 [in Ukrainian].

Puhach, L. Yu (2022). Perspektyvy innovatsiinykh zmin u bibliotechnii diialnosti: pohliady vitchyznianykh vchenykh [Prospects of innovative changes in library activity: views of domestic scientists]. Library Science. Record Studies. Informology, 2, 14–20. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2022.263800 [in Ukrainian].

Raghu, T. S., & Vinze, A. (2007). A business process context for Knowledge Management. Decision Support Systems, 43(3), 1062–1079. https://doi.org/10.1016/j.dss.2005.05.031 [in English].

Rohova, P. I., Artemov, Yu. I., Varaksina, N. V., & Lobanovska, I. H. (2013). Kontseptsiia stvorennia intehrovanoho haluzevoho informatsiinoho resursu v Derzhavnii naukovo-pedahohichnii bibliotetsi Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho [The concept of creating an integrated industry information resource in the V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine]. Nalin-LTD [in Ukrainian].

Rowley, J. (1999). What is Knowledge Management? Library Management, 20(8), 416–419. https://doi.org/10.1108/01435129910291175 [in English].

Salata, H. V. (2022). Stratehii rozvytku bibliotechnoi spravy v Ukraini [Library development strategies in Ukraine]. Library Science. Record Studies. Informology, 1, 7–13. https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2022.257253 [in Ukrainian].

Sereda, Kh. V. (2020, October 6–8). Diialnist naukovykh bibliotek u rozrizi "vidkrytoi nauky": vyklyky ta perspektyvy [Activities of scientific libraries in the context of "open science": challenges and prospects]. In Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Rozvytok bibliotechnoinformatsiinoho potentsialu v umovakh tsyfrovizatsii [Library. Science. Communication. Development of library and information potential in conditions of digitization] [Conference proceedings] (pp. 112–115). V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Sukhenko, T. (2020, February 12). 5 pryntsypiv, za yakymy potribno zminiuvaty biblioteky v Ukraini [5 principles for changing libraries in Ukraine]. Ukrainska Pravda. https://life.pravda.com.ua/columns/2020/02/12/239876/ [in Ukrainian].

Ukrainian Library Association. (2015, July 17). Kontseptsiia yakisnykh zmin bibliotek zadlia zabezpechennia staloho rozvytku Ukrainy (do 2025 roku) [The concept of qualitative changes in libraries to ensure the sustainable development of Ukraine (until 2025)]. https://nakkkim.edu.ua/images/Instytuty/Tsentr_neper_kul_myst_osv/Conception_07_2015_var3.pdf [in Ukrainian].

V. I. Vernadsky National Library of Ukraine. (n.d.). Obsluhovuvannia chytachiv dysertatsiinymy vydanniamy [Serving readers with dissertation publications]. Retrieved July 16, 2024, from http://www.nbuv.gov.ua/node/634 [in Ukrainian].

Vovk, V. Yu. (2023, October 3–5). Shliakhy zadovolennia bibliotechno-informatsiinykh potreb korystuvachiv dysertatsii Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho [Approaches of meeting the library and information needs of users of dissertation publications at the V. I. Vernadsky National Library of Ukraine]. In O. M. Vasylenko (Ed.), Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Aktualni pytannia zberezhennia ta innovatsiinoho rozvytku naukovykh bibliotek [Library. Science. Communication. Current issues of preservation and innovative development of scientific libraries] [Conference proceedings] (pp. 53–56). V. I. Vernadsky National Library of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Мирошник, Б. (2024). Теоретико-методологічні основи менеджменту знань: імплементація у бібліотечну діяльність. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (14), 105–117. https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318330

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА ПРАКТИКА: ІНФОРМАЦІЙНІ І СОЦІОКУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ