Мультивимірна модель бібліотечного простору в епоху конвергенції: зарубіжний науковий дискурс
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318307Ключові слова:
бібліотека, бібліотечний простір, мультивимірний простір, модель, конвергенція, цифровізація, зарубіжний дискурсАнотація
Метою статті є дослідження мультивимірної моделі бібліотечного простору в епоху конвергенції, представлені в рамках сучасного зарубіжного наукового дискурсу.
Методи дослідження. У статті використано комплекс підходів і методів: дискурс як методологічно важливий концепт під час вивчення студій та підходів до бібліотечного простору у зарубіжній науці; системний підхід, із позиції якого бібліотека позиціонується як автономна система, та структурно-функціональний підхід, що допоміг розкрити виміри бібліотечного простору і трактувати його як частину загального соціокультурного середовища; субстанційний підхід, який розкрив особливості реструктуризації бібліотечного простору у напрямку мультивимірності (взаємозбагачення віртуального, фізичного та соціального просторів); методи аналізу і синтезу, описовий метод.
Наукова новизна. Вперше розглянуто модель мультивимірного простору бібліотеки в епоху конвергенції як важливий етап розвитку концепції Бібліотеки 4.0.
Основні висновки. Представлена у цій статті модель мультивимірного простору сучасної бібліотеки, що складається із трьох субпросторів (фізичного, соціального та цифрового (віртуального)), є важливим етапом розвитку концепції Бібліотеки 4.0. та передбачає конвергенцію зазначених субпросторів, кожен з яких доповнює та збагачує інший. Аналіз робіт зарубіжних вчених переконує, що багато з них підтримують ідею конвергенції цих субпросторів лише з ухилом у цифровізацію, який знецінює фізичний та соціальний простори бібліотеки. Тому модель мультивимірного простору сучасної бібліотеки і передбачає конвергентні регуляторні процеси, які збалансовують фізичний, соціальний та цифровий субпростори так, що це дозволяє зберегти ідею бібліотеки як базової освітньої та соціально-комунікаційної структури, що стимулює розвиток усіх структурних елементів особистості у ХХІ ст.
Посилання
Aabø, S., & Audunson, R. (2012). Use of library space and the library as place. Library & Information Science Research, 34(2), 138–149. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2011.06.002 [in English].
Beagle, D. R. (2006). The Information commons handbook. Neal-Schuman [in English].
Bennett, S. (2009). Libraries and learning: A history of paradigm change. portal: Libraries and the Academy, 9(2), 181–197. https://doi.org/10.1353/pla.0.0049 [in English].
Buschman, J., & Leckie, G. J. (2007). The library as place: History, community, and culture. Libraries Unlimited [in English].
Choy, F. C., & Goh, S. N. (2016). A framework for planning academic library spaces. Library Management, 37(1–2), 13–28. https://doi.org/10.1108/LM-01-2016-0001 [in English].
Closet-Crane, C. (2011). A critical analysis of the discourse on academic libraries as learning places. In D. E. Williams & J. Golden (Eds.), Advances in Library Administration and Organization (pp. 1–50). Emerald. https://doi.org/10.1108/S0732-0671(2011)0000030004 [in English].
Corrall, S. (2023). Alignment, collaboration and the social turn: our agenda for the relational library. New Review of Academic Librarianship, 29(1), 1–10. https://doi.org/10.1080/13614533.2023.2196277 [in English].
Cox, A. (2022). Factors shaping future use and design of academic library space. New Review of Academic Librarianship, 29(1), 33–50. https://doi.org/10.1080/13614533.2022.2039244 [in English].
Cunningham, H. V., & Tabur, S. (2012). Learning space attributes: Reflections on academic library design and its use. Journal of Learning Spaces, 1(2). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ EJ1152699.pdf [in English].
DeVille-Holly, S. D. (2024). Library space design to promote student engagement: A comparison of graduate and undergraduate students. Journal of Access Services, 21(1), 14–43. https://doi.org/10.1080/15367967.2024.2316699 [in English].
Di Marino, M., & Lapintie, K. (2015). Libraries as transitory workspaces and spatial incubators. Library & Information Science Research, 37(2), 118–129. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2015.01.001 [in English].
Elmborg, J. K. (2011). Libraries as the spaces between us: Recognizing and valuing the third space. Reference & User Services Quarterly, 50(4), 338–350. https://doi.org/10.5860/rusq.50n4.338 [in English].
Fernandes, M. (2018). The era of convergence. Deloitte. https://mundocorporativo.deloitte.com.br/the-era-of-convergence/ [in English].
Fisher, K. E., Saxton, M. L., Edwards, P. M., & Mai, J.-E. (2007). Seattle Public Library as place: Reconceptualizing space, community, and information at the Central Library. In J. Buschman & G. J. Leckie (Eds.), The library as place. History, community, and culture (pp. 135–160). Libraries Unlimited. https://doi.org/10.5040/9798400678981.0013 [in English].
Flores, R. M., De Leon, S. V., & Valerio, M. G. (2021). Library space design framework: A conceptual analysis. Asia-Pacific Social Science Review, 21(2), 240–249. https://doi.org/10.59588/2350-8329.1380 [in English].
Karaschuk, O. N. (2017). Libraries in the system of social-information communications. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, 24(146), 56–59. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2017-146V24-13 [in English].
Latimer, K. (2011). Collections to connections: Changing spaces and new challenges in academic library buildings. Library Trends, 60(1), 112–133. https://doi.org/10.1353/lib.2011.0035 [in English].
Mattern, S. (2007). The new downtown library: Designing with communities. University of Minnesota Press [in English].
McDonald, A. (2007). The top ten qualities of good library space. In K. Latimer & H. Niegaard (Eds.), IFLA library building guidelines: Developments and reflections (pp. 13–29). K. G. Saur. https://doi.org/10.1515/9783598440373.1.13 [in English].
Mehtonen, P. (2011). Public library buildings in Finland: An analysis of the architectural and librarianship discourses from 1945 to the present. Library Trends, 60(1), 152–173. https://doi.org/10.1353/lib.2011.0026 [in English].
Mehtonen, P. (2016). The library as a multidimensional space in the digital age. Information Research, 21(1), Article memo6. https://informationr.net/ir/21-1/memo/memo6.html [in English].
Mochammad, R., Ardika MS, R., & Yudi Cahyono, T. (2020). Library 4.0: Eco-Blended Library and Library Inclusion. Khizanah al-Hikmah, 8(2), 116–129. https://doi.org/10.24252/kah.v8i2a2 [in Indonesian].
Most, L. R. (2011). The rural public library as place: A theoretical analysis. In D. E. Williams & J. Golden (Eds.), Advances in Library Administration and Organization (pp. 51–149). Emerald. https://doi.org/10.1108/S0732-0671(2011)0000030005 [in English].
Msauki, G. (2021), Library 4.0 and Sustainable Development: Opportunities and Challenges. In J. P. Chigwada & N. M. Nwaohiri (Eds.), Examining the impact of industry 4.0 on academic libraries (pp. 31–44). Emerald. https://doi.org/10.1108/978-1-80043-656-520201012 [in English].
O'Kelly, M., Scott-Webber, L., Garrison, J., & Meyer, K. (2017). Can a library building's design cue new behaviors?: A case study. portal: Libraries and the Academy, 17(4), 843–862. https://doi.org/10.1353/pla.2017.0049 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.