Аксіологічні вектори функціонування цифрового репозитарію бібліотеки закладу вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318304Ключові слова:
цифровий репозитарій, бібліотека закладу вищої освіти, відкрита наука, цінності, аксіологічний підхідАнотація
Мета статті полягає у визначенні основних ціннісних орієнтирів, відповідно до яких інституційний репозитарій бібліотеки закладу вищої освіти розвиватиметься як соціально орієнтований засіб забезпечення відкритого доступу у концепції відкритої науки.
Методи дослідження. Використано загальнонаукові методи пізнання (аналізу, синтезу, абстрагування), семантичний аналіз документального потоку наукових публікацій, метод сходження від абстрактного до конкретного для визначення та виокремлення ціннісної складової як суттєвої ознаки функціонування цифрового репозитарію, контент-аналіз наукових публікацій для виявлення основних аксіологічних складових у функціонуванні інституційного репозитарію бібліотеки закладу вищої освіти.
Наукова новизна полягає у визначенні аксіологічних векторів функціонування цифрового репозитарію бібліотеки закладу вищої освіти, зумовлених взаємодією із певними зовнішніми чинниками та наявністю системи загальних правил діяльності бібліотеки ЗВО у різних її аспектах, основних ціннісних орієнтирів, відповідно до яких інституційний репозитарій бібліотеки закладу вищої освіти розвиватиметься як соціально орієнтований засіб забезпечення відкритого доступу у концепції відкритої науки.
Основні висновки. Цифровий репозитарій бібліотеки закладу вищої освіти є соціально орієнтованим інформаційним продуктом, який, окрім окреслення технологічних аспектів, потребує визначення аксіологічних векторів його функціонування у контексті політики відкритої науки, принципів академічної спільноти університету і ціннісних орієнтирів діяльності бібліотеки ЗВО та її співробітників.
Концептуальним підходом у дослідженнях цифрових трансформацій бібліотек закладів вищої освіти має бути бібліотечний гуманізм, а поміж методологічних підходів до її вивчення – ціннісний (аксіологічний) підхід, який дає змогу уникнути технократичного підходу до розроблення і використання цифрових репозитаріїв бібліотек ЗВО.
Посилання
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2022, October 8). Pro zatverdzhennia natsionalnoho planu shchodo vidkrytoi nauky [On approval of the national plan for open science] (Order No. 892-r). Government Portal. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennia-natsionalnoho-planu-shchodo-vidkrytoi-nauky-892-081022 [in Ukrainian].
Chachko, A. (1998). Ukrainske bibliotekoznavstvo naperedodni XXI stolittia [Ukrainian library science on the eve of the 21st century]. In Yu. L. Afanasiev, V. V. Zahumenna, & V. K. Sknar (Ed.), Bibliotechna nauka, osvita, profesiia u demokratychnii Ukraini [Library science, education, profession in democratic Ukraine] (pp. 5–12). Kyiv State University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Chachko, A. (2002). Svoiechasnist pidtrymky humanistychnoho napriamu v ukrainskomu bibliotekoznavstvi: terminolohichnyi kontekst [Timeliness of supporting the humanistic direction in Ukrainian library science: terminological context]. Bulletin of the Book Chamber, 3, 12–14 [in Ukrainian].
Hrytsenko, M. V. (2018). Akademichni tsinnosti yak osnova kultury yakosti u vyshchii osviti [Academic values as the basis of a quality culture in higher education]. Hileya: Scientific Bulletin, 128, 280–286 [in Ukrainian].
Karpenko, O. O., & Kobyzhcha, N. I. (2023). Instytutsiini repozytarii zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy z pidhotovky fakhivtsiv u haluzi informatsiinoi, bibliotechnoi ta arkhivnoi spravy yak skladova yakosti naukovoi komunikatsii v suchasnomu osvitnomu prostori [Institutional repositories of higher education institutions in Ukraine for training specialists in the field of information, library and archive studies as a component of academic communication quality in modern educational space]. Library Science. Record Studies. Informology, 2, 76–82. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2023.284665 [in Ukrainian].
Kasian, V., & Kushnarov, V. (2023). Biblioteky zakladiv vyshchoi osvity u poshyrenni praktyk vidkrytoi nauky [Libraries of higher education institutions in the prevalence of open science practices]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 12, 27–38. https://doi.org/10.31866/2616-7654.12.2023.293568 [in Ukrainian].
Khrushch, S. (2022). Innovatsiinyi mediaprostir suchasnoi biblioteky: aksiolohichni oriientyry funktsionuvannia [Innovative media space of the modern library: axiological guidelines of functioning]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 9, 70–78. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259153 [in Ukrainian].
Khrushch, S. (2023). Formuvannia innovatsiinoho mediaprostoru v publichnykh bibliotekakh Ukrainy [Formation of innovative media space in public libraries of Ukraine] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Kolesnykova, T. (2012). Vprovadzhennia innovatsiinoi modeli biblioteky universytetu yak chynnyk hlybokoi intelektualizatsii bibliotechnoi profesii [Implementation of an innovative model of the university library as a factor of deep intellectualization of the library profession]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 21–22 [in Ukrainian].
Kopanieva, V. O. (2020). Biblioteka v seredovyshchi tsyfrovoi nauky: systemno-intehratsiina vzaiemodiia [Library in the digital science environment: system-integration interaction] (O. S. Onyshchenko, Ed.). Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Kubko, V. P. (2022). Aksiolohichnyi vymir akademichnoi kultury [Axiological dimension of academic culture]. Culturological Almanac, 4, 118–124. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.4.14 [in Ukrainian].
Kukharenko, A. L. (2016). Humanistychna paradyhma diialnosti bibliotek vyshchykh navchalnykh zakladiv: teoretyko-metodychni zasady rozvytku [Humanistic paradigm of libraries activity of the universities: theoretical and methodical principles of the development] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].
Otu, G. (2023). Institutional repositories and library services in nigerian universities. Library Philosophy and Practice (e-journal). https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=15361&context=libphilprac [in English].
Presidium of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. (2024, August 22). Kontseptsiia rozvytku vidkrytoi nauky v NAPN Ukrainy na 2024-2030 roky [Concept for the development of open science at the NAPS of Ukraine for 2024-2030] (Resolution No. 1-2/10-146). National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. https://naps.gov.ua/ua/press/announcements/3373/ [in Ukrainian].
Presidium of the National Academy of Sciences of Ukraine. (2024, June 12). Pro zatverdzhennia Polozhennia pro vidkrytu nauku v NAN Ukrainy [On approval of the Regulation on open science at the NAS of Ukraine] (Order No. 350). https://openscience.nas.gov.ua/storage/editor/files/240612-350.pdf [in Ukrainian].
Ravi, S., & Madhusuthanan, M. V. (2018). Institutional Repositories in Library and Information Science: A Global View. International Journal of Library and Information Studies, 8(1), 354–359. https://www.ijlis.org/articles/institutional-repositories-in-library-and-information-science-a-global-view.pdf [in English].
Sokolov, V. Yu. (2016, October 5). Bibliotechnyi humanizm [Library humanism]. In Ukrainska bibliotechna entsyklopediia [Ukrainian library encyclopedia]. https://bit.ly/4fdcfCS [in Ukrainian].
Tolmach, M. S. (2024). Tsyfrova kompetentnist yak intehralna kharakterystyka profesiinoi diialnosti bibliotechnykh fakhivtsiv [Digital competence as an integral characteristic of the professional activity of library professionals]. [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. V., & Tereshchenko, N. M. (2021). Tsinnisni oriientyry u stra- tehichnomu rozvytku bibliotek zakladiv vyshchoi osvity [Values-basedreferencepoints in the strategic development of libraries of higher education institutions]. Issues in Cultural Studies, 38, 39–53. https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245578 [in Ukrainian].
Yaroshenko, T., Serbin, O., & Yaroshenko, O. (2022). Vidkryta nauka: rol universytetiv ta bibliotek u suchasnykh zminakh naukovoi komunikatsii [Open science: the role of universities and libraries in modern changes in scientific communication]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 5(2), 277–292. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.2.2022.270132 [in Ukrainian].
Zaporozhchenko, M. (2024). Osoblyvosti stvorennia ta funktsionuvannia repozytariiu akademichnykh tekstiv u zakladi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [The features of creation and functioning o academic text repositories in a postgraduate pedagogical education institution]. Veresen, 3(102), 115–125. https://doi.org/10.54662/veresen.3.2024.10 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.