Краєзнавчий відеоконтент бібліотеки на YouTube-каналі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318289

Ключові слова:

бібліотека, бібліотечні ресурси, краєзнавча діяльність бібліотек, YouТube, відеоконтент

Анотація

Мета статті – проаналізувати краєзнавчу складову відеоматеріалів бібліотек на відеохостингу YouTube та виявити специфіку краєзнавчої бібліотечної діяльності у цьому мультимедійному середовищі.

Методи дослідження. Дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукових методів пізнання (опис, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та спеціальних методів (контент-аналіз YouTube-каналів бібліотек, зокрема краєзнавчого відеомасиву) на його емпіричному та теоретичному рівнях.

Наукова новизна. Вперше узагальнено процес використання бібліотеками відеохостингу в контексті адаптації до нових медійних реалій. Розглянуто роль бібліотечних YouTube-каналів у просуванні місцевої історії, культури і традицій. Виявлено особливості та спільні риси краєзнавчого відеоконтенту бібліотек і з’ясовано нові підходи у збереженні локальної ідентичності. Окреслено перспективи подальшого розвитку краєзнавчої бібліотечної діяльності відповідно до процесу інтеграції бібліотеки в цифрове середовище, в тому числі із залученням громадськості до участі у створенні мультимедійних продуктів. Основні висновки. Цифрові трансформації бібліотек мають великий потенціал для збереження і популяризації історико-культурної та краєзнавчої спадщини. Важливо, щоб бібліотеки не лише зберігали цю спадщину, але й активно інтегрували її у широкий суспільний обіг через доступність і використання новітніх технологій.

YouTube відкриває бібліотекам перспективи для розширення їхньої краєзнавчої діяльності. Важливо, щоб бібліотеки ефективно використовували ці можливості, створюючи якісний, корисний і цікавий контент для своєї аудиторії.

Краєзнавчі YouTube-канали не лише сприяють формуванню місцевої історичної і культурної ідентичності, а й розширюють поле для навчання та досліджень.

Інтенсивний розвиток краєзнавчого відеоконтенту надає бібліотекам нові можливості у збільшенні доступу до краєзнавчих джерел та максимального використання їхнього потенціалу. Завдяки інтерактивним форматам, освітнім програмам, документальним фільмам та активній взаємодії з користувачами бібліотеки можуть забезпечити глибше розуміння і зацікавленість краєзнавчими темами, водночас збільшуючи ефективність власної краєзнавчої діяльності.

Біографії авторів

Євген Забіянов, Національний університет «Одеська Політехніка»

Доктор філософії

Тетяна Новальська, Київський національний університет культури і мистецтв

Докторка історичних наук, професорка

Посилання

Baltzersen, R. K. (2019). Digitale fortellinger i skolen [Digital storytelling in school]. Pressbooks. https://pressbooks.pub/digitalefortellinger/ [in Norwegian].

British Library. (n.d.). Home [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/britishlibrary [in English].

Byrkovych, T. I., & Morozova, Ya. A. (2024). Osoblyvosti vykorystannia sotsialnykh merezh dlia prosuvannia bibliotechnykh resursiv [Features of using social networks for the promotion of library resources]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 56–62. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302029 [in Ukrainian].

Ergün, C. (2022). Üniversite kütüphanelerinin YouTube videolarının tanıtım ve pazarlama yönünden analizi [Analysis of YouTube videos of university libraries in terms of promotion and marketing]. The Journal of Information and Documentation Studies, 17, 1–31. https://doi.org/10.26650/bba.2022.17.1115631 [in Turkish].

Holodova, S. (2021, February 26). Naikrashchi video ta virtualni vystavky na YouTube kanali ta saiti naukovoi biblioteky [The best videos and virtual exhibitions on the YouTube channel and website of the scientific library]. Scientific Library, Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University. http://www.tsatu.edu.ua/biblioteka/najkraschi-video-ta-virtualni-vystavky-na-youtube-kanali-ta-sajti-naukovoji-biblioteky/ [in Ukrainian].

Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].

Matviichuk, O. Ye. (2023, May 5). Predstavlennia video-kontentu osvitianskykh bibliotek na platformi YouTube [Presentation of video content of educational libraries on the YouTube platform]. In Elektronni komunikatsii v bibliotechno-informatsiinii osviti, nautsi ta praktytsi [Electronic communications in library and information education, science and practice] [Conference proceedings] (pp. 95–97). Separated structural unit "Nadvirna Professional College of National Transport University". https://bit.ly/3Vjhhqr [in Ukrainian].

Mykolaivska OUNB. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UCR256Tp8xg4Pj9iJ-A6YLpg [in Ukrainian].

Odeska OUNB im. M. Hrushevskoho. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UC_6X9XzX1gjQ89as0JLa8AA [in Ukrainian].

Rivne Regional Universal Scientific Library. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UCHwnYqtTz_ark_-ZlkaVg1Q [in Ukrainian].

Samsonov, M. (2013). Predstavlennia bibliotek na veb-saiti YouTube [Representation of libraries on the YouTube website]. Academic Papers of Vernadskyi National Library of Ukraine, 36, 225–236 [in Ukrainian].

Sheehy, M. (2008). New perspectives of the past: YouTube, Web 2.0 and public history. Melbourne Historical Journal, 36, 59–74 [in English].

Snopok, O. (2024, August 26). Telegram, YouTube, Facebook, TikTok, Viber, Instagram chy Twitter: zvidky ukraintsi diznaiutsia novyny? [Telegram, YouTube, Facebook, TikTok, Viber, Instagram or Twitter: where do Ukrainians get their news?] Pro vse. https://provse.te.ua/2024/08/telegram-youtube-facebook-tiktok-viber-instagram-chy-twitter-zvidky-ukraintsi-diznaiutsia-novyny/ [in Ukrainian].

Sotskov, O. V. (2017, October 31). Biblioteky u sotsialnykh merezhakh: osoblyvosti ta kroky efektyvnoho prosuvannia [Libraries in social networks: peculiarities and effective promotion steps]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: environment, resource, service] [Roundtable proceedings] (pp. 79–84). Kharkiv National Medical University. https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/17793 [in Ukrainian].

Strunhar, V. (2021). Biblioteka v interaktyvnomu media seredovyshchi: stan ta perspektyvy [Library in an interactive media environment: state and prospects] (Iu. M. Polovynchak, Ed.). V. I. Vernadskyі National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Tanner, J. (2022, January 14). Don’t forget the Brigham Young University Family History Library YouTube Channel. Genealogy’s Star. https://genealogysstar.blogspot.com/2022/01/dont-forget-brigham-young-university.html [in English].

V oblasnii bibliotetsi Odeshchyny protydiiut dezinformatsii v realiiakh viiny [The regional library of the Odessa region counteracts disinformation in the realities of war]. (2022, March 30). Teza Odeshchyny. https://www.thesis.od.ua/2022/03/30/v-oblasnij-biblioteczi-odeshhini-protidiyut-dezinformaczi%d1%97-v-realiyah-vijni/ [in Ukrainian].

Voronina, R. V. (2017, October 31). Sotsialni media ta profesiina komunikatyvna kultura bibliotekaria: zahalni pytannia vzaiemodii [Social media and the librarian's professional communicative culture: general issues]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: environment, resource, service] [Roundtable proceedings] (pp. 19–27). Kharkiv National Medical University. https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/17875 [in Ukrainian].

Warr, C. (2023, March 20). Creating engaging YouTube videos for local and family history. British Association for Local History. https://www.balh.org.uk/blog-creating-engaging-youtube-videos-for-local-and-family-history-2023-03-20 [in English].

Werner, W., Trzoss, A., & Gralik, D. (2020). Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie Web 2.0 [History and YouTube. Historical narrative in the age of Web 2.0]. Nauka, 3, 119–140. https://doi.org/10.24425/nauka.2020.133740 [in Polish].

Yavorska, T. (2023). Sotsialni merezhi bibliotek yak efektyvnyi instrument promotsii knyh i chytannia [Social networks of libraries as an effective tool for promotion of books and reading]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 21–27. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.4(321).21-27 [in Ukrainian].

Zabiianov, Ye. (2022). Robota mediakhabu v umovakh voiennoho stanu: dosvid roboty Odeskoi OUNB im.

M. S. Hrushevskoho [The work of the media hub under martial law: the experience of the Odessa RUSL named after M. S. Hrushevskyi]. Bibliotechna planeta, 2(96), 31–32. https://biblioteka.od.ua/wp-content/uploads/2022/07/Zabiyanov-YE.-Robota-mediahabu-v-umovah-voyennogo-stanu-dosvid-roboty-Odeskoyi-OUNB-im.-M.S.-Grushevskogo-.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Забіянов, Є., & Новальська, Т. (2024). Краєзнавчий відеоконтент бібліотеки на YouTube-каналі. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (14), 20–32. https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318289

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕКА У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ