Краєзнавчий відеоконтент бібліотеки на YouTube-каналі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318289Ключові слова:
бібліотека, бібліотечні ресурси, краєзнавча діяльність бібліотек, YouТube, відеоконтентАнотація
Мета статті – проаналізувати краєзнавчу складову відеоматеріалів бібліотек на відеохостингу YouTube та виявити специфіку краєзнавчої бібліотечної діяльності у цьому мультимедійному середовищі.
Методи дослідження. Дослідження ґрунтується на застосуванні загальнонаукових методів пізнання (опис, аналіз, синтез, порівняння, узагальнення) та спеціальних методів (контент-аналіз YouTube-каналів бібліотек, зокрема краєзнавчого відеомасиву) на його емпіричному та теоретичному рівнях.
Наукова новизна. Вперше узагальнено процес використання бібліотеками відеохостингу в контексті адаптації до нових медійних реалій. Розглянуто роль бібліотечних YouTube-каналів у просуванні місцевої історії, культури і традицій. Виявлено особливості та спільні риси краєзнавчого відеоконтенту бібліотек і з’ясовано нові підходи у збереженні локальної ідентичності. Окреслено перспективи подальшого розвитку краєзнавчої бібліотечної діяльності відповідно до процесу інтеграції бібліотеки в цифрове середовище, в тому числі із залученням громадськості до участі у створенні мультимедійних продуктів. Основні висновки. Цифрові трансформації бібліотек мають великий потенціал для збереження і популяризації історико-культурної та краєзнавчої спадщини. Важливо, щоб бібліотеки не лише зберігали цю спадщину, але й активно інтегрували її у широкий суспільний обіг через доступність і використання новітніх технологій.
YouTube відкриває бібліотекам перспективи для розширення їхньої краєзнавчої діяльності. Важливо, щоб бібліотеки ефективно використовували ці можливості, створюючи якісний, корисний і цікавий контент для своєї аудиторії.
Краєзнавчі YouTube-канали не лише сприяють формуванню місцевої історичної і культурної ідентичності, а й розширюють поле для навчання та досліджень.
Інтенсивний розвиток краєзнавчого відеоконтенту надає бібліотекам нові можливості у збільшенні доступу до краєзнавчих джерел та максимального використання їхнього потенціалу. Завдяки інтерактивним форматам, освітнім програмам, документальним фільмам та активній взаємодії з користувачами бібліотеки можуть забезпечити глибше розуміння і зацікавленість краєзнавчими темами, водночас збільшуючи ефективність власної краєзнавчої діяльності.
Посилання
Baltzersen, R. K. (2019). Digitale fortellinger i skolen [Digital storytelling in school]. Pressbooks. https://pressbooks.pub/digitalefortellinger/ [in Norwegian].
British Library. (n.d.). Home [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/britishlibrary [in English].
Byrkovych, T. I., & Morozova, Ya. A. (2024). Osoblyvosti vykorystannia sotsialnykh merezh dlia prosuvannia bibliotechnykh resursiv [Features of using social networks for the promotion of library resources]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 56–62. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2024.302029 [in Ukrainian].
Ergün, C. (2022). Üniversite kütüphanelerinin YouTube videolarının tanıtım ve pazarlama yönünden analizi [Analysis of YouTube videos of university libraries in terms of promotion and marketing]. The Journal of Information and Documentation Studies, 17, 1–31. https://doi.org/10.26650/bba.2022.17.1115631 [in Turkish].
Holodova, S. (2021, February 26). Naikrashchi video ta virtualni vystavky na YouTube kanali ta saiti naukovoi biblioteky [The best videos and virtual exhibitions on the YouTube channel and website of the scientific library]. Scientific Library, Dmytro Motornyi Tavria State Agrotechnological University. http://www.tsatu.edu.ua/biblioteka/najkraschi-video-ta-virtualni-vystavky-na-youtube-kanali-ta-sajti-naukovoji-biblioteky/ [in Ukrainian].
Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].
Matviichuk, O. Ye. (2023, May 5). Predstavlennia video-kontentu osvitianskykh bibliotek na platformi YouTube [Presentation of video content of educational libraries on the YouTube platform]. In Elektronni komunikatsii v bibliotechno-informatsiinii osviti, nautsi ta praktytsi [Electronic communications in library and information education, science and practice] [Conference proceedings] (pp. 95–97). Separated structural unit "Nadvirna Professional College of National Transport University". https://bit.ly/3Vjhhqr [in Ukrainian].
Mykolaivska OUNB. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UCR256Tp8xg4Pj9iJ-A6YLpg [in Ukrainian].
Odeska OUNB im. M. Hrushevskoho. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UC_6X9XzX1gjQ89as0JLa8AA [in Ukrainian].
Rivne Regional Universal Scientific Library. (n.d.). Holovna [Home] [YouTube channel]. Retrieved August 14, 2024, from https://www.youtube.com/channel/UCHwnYqtTz_ark_-ZlkaVg1Q [in Ukrainian].
Samsonov, M. (2013). Predstavlennia bibliotek na veb-saiti YouTube [Representation of libraries on the YouTube website]. Academic Papers of Vernadskyi National Library of Ukraine, 36, 225–236 [in Ukrainian].
Sheehy, M. (2008). New perspectives of the past: YouTube, Web 2.0 and public history. Melbourne Historical Journal, 36, 59–74 [in English].
Snopok, O. (2024, August 26). Telegram, YouTube, Facebook, TikTok, Viber, Instagram chy Twitter: zvidky ukraintsi diznaiutsia novyny? [Telegram, YouTube, Facebook, TikTok, Viber, Instagram or Twitter: where do Ukrainians get their news?] Pro vse. https://provse.te.ua/2024/08/telegram-youtube-facebook-tiktok-viber-instagram-chy-twitter-zvidky-ukraintsi-diznaiutsia-novyny/ [in Ukrainian].
Sotskov, O. V. (2017, October 31). Biblioteky u sotsialnykh merezhakh: osoblyvosti ta kroky efektyvnoho prosuvannia [Libraries in social networks: peculiarities and effective promotion steps]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: environment, resource, service] [Roundtable proceedings] (pp. 79–84). Kharkiv National Medical University. https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/17793 [in Ukrainian].
Strunhar, V. (2021). Biblioteka v interaktyvnomu media seredovyshchi: stan ta perspektyvy [Library in an interactive media environment: state and prospects] (Iu. M. Polovynchak, Ed.). V. I. Vernadskyі National Library of Ukraine [in Ukrainian].
Tanner, J. (2022, January 14). Don’t forget the Brigham Young University Family History Library YouTube Channel. Genealogy’s Star. https://genealogysstar.blogspot.com/2022/01/dont-forget-brigham-young-university.html [in English].
V oblasnii bibliotetsi Odeshchyny protydiiut dezinformatsii v realiiakh viiny [The regional library of the Odessa region counteracts disinformation in the realities of war]. (2022, March 30). Teza Odeshchyny. https://www.thesis.od.ua/2022/03/30/v-oblasnij-biblioteczi-odeshhini-protidiyut-dezinformaczi%d1%97-v-realiyah-vijni/ [in Ukrainian].
Voronina, R. V. (2017, October 31). Sotsialni media ta profesiina komunikatyvna kultura bibliotekaria: zahalni pytannia vzaiemodii [Social media and the librarian's professional communicative culture: general issues]. In Sotsialni media dlia bibliotek: seredovyshche, resurs, servis [Social media for libraries: environment, resource, service] [Roundtable proceedings] (pp. 19–27). Kharkiv National Medical University. https://repo.knmu.edu.ua/handle/123456789/17875 [in Ukrainian].
Warr, C. (2023, March 20). Creating engaging YouTube videos for local and family history. British Association for Local History. https://www.balh.org.uk/blog-creating-engaging-youtube-videos-for-local-and-family-history-2023-03-20 [in English].
Werner, W., Trzoss, A., & Gralik, D. (2020). Historia i YouTube. Narracja historyczna w dobie Web 2.0 [History and YouTube. Historical narrative in the age of Web 2.0]. Nauka, 3, 119–140. https://doi.org/10.24425/nauka.2020.133740 [in Polish].
Yavorska, T. (2023). Sotsialni merezhi bibliotek yak efektyvnyi instrument promotsii knyh i chytannia [Social networks of libraries as an effective tool for promotion of books and reading]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 21–27. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2023.4(321).21-27 [in Ukrainian].
Zabiianov, Ye. (2022). Robota mediakhabu v umovakh voiennoho stanu: dosvid roboty Odeskoi OUNB im.
M. S. Hrushevskoho [The work of the media hub under martial law: the experience of the Odessa RUSL named after M. S. Hrushevskyi]. Bibliotechna planeta, 2(96), 31–32. https://biblioteka.od.ua/wp-content/uploads/2022/07/Zabiyanov-YE.-Robota-mediahabu-v-umovah-voyennogo-stanu-dosvid-roboty-Odeskoyi-OUNB-im.-M.S.-Grushevskogo-.pdf [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.