Маркетингові комунікації в умовах цифрової трансформації публічних бібліотек України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318283Ключові слова:
інформаційні технології, публічні бібліотеки, соціальні мережі, маркетинг, цифровізація, комунікація, канали комунікації, користувачі бібліотекАнотація
Мета статті – виявити особливості сучасного стану маркетингових комунікацій публічних бібліотек України в контексті процесів цифрової трансформації та запропонувати використання ефективних підходів до комунікації бібліотек у цифровому середовищі.
Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано методи аналізу і синтезу, контент-аналіз, структурно-функціональний та узагальнення.
Наукова новизна. Обґрунтовано необхідність застосування комплексного підходу до інтеграції офлайн та онлайн-каналів комунікації бібліотеки з цільовою аудиторією.
Основні висновки. Актуалізовано значення інструментів маркетингових комунікацій публічних бібліотек України. Висвітлено особливості використання бібліотекою цифрових каналів для взаємодії з цільовою аудиторією та розповсюдження інформації про продукти та послуги. Наголошено на посиленні цифровізації українських бібліотек в умовах війни, що проявляється у створенні електронних фондів, впровадженні цифрових технологій, розширенні онлайн-послуг. Акцентовано увагу на тому, що у такий спосіб бібліотеки роблять вклад у збереження культурної спадщини, сприяють доступу до неї внутрішньо переміщених осіб, а також тих, хто перебуває за кордоном. Проаналізовано особливості вико- ристання соціальних мереж як важливого джерела інформації та засобу взаємодії, а також як інструменту маркетингових комунікацій на прикладі Черкаської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Тараса Шевченка. Звернено увагу на необхідність поширення українськими бібліотеками оригінальної інформації у різних соціальних мережах, яка враховуватиме інтереси та потреби цільової аудиторії. Розглянуто головні виклики у сфері маркетингових комунікацій, серед яких: недостатнє фінансування бібліотек, потреба у підвищенні кваліфікації бібліотечних фахівців, проведенні ефективних досліджень цільової аудиторії з метою створення релевантного контенту.
Посилання
Bondarenko, V. (2020). QR-kod yak instrument marketynhovoi diialnosti biblioteky [QR code as a tool of the marketing library activity]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 5, 127–142. https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205735 [in Ukrainian].
Cherkaska oblasna universalna naukova biblioteka imeni Tarasa Shevchenka. (n.d.-a). Holovna [Home]. Retrieved September 20, 2024, from http://new.library.ck.ua/ [in Ukrainian].
Cherkaska oblasna universalna naukova biblioteka imeni Tarasa Shevchenka. (n.d.-b). Holovna [Home] [Facebook page]. Facebook. Retrieved September 20, 2024, from https://www.facebook.com/ounb.cherkasy [in Ukrainian].
Cherkaska OUNB [@cherkaska_ounb]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved September 20, 2024, from https://www.instagram.com/cherkaska_ounb [in Ukrainian].
Demchenko, M., & Myronenko, V. (2023). Osoblyvosti onlain-komunikatsii suchasnoi ukrainskoi biblioteky (rehionalnyi aspekt) [Peculiarities of online communication in modern Ukrainian library (regional aspect)]. Communications and Communicative Technologies, 23, 32–42. https://doi.org/10.15421/292304 [in Ukrainian].
Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].
Koloskova, H., & Mykhailova, A. (2024). Tsyfrovi komunikatsii suchasnoi biblioteky: kliuchovi aspekty [Digital communications of a modern library: key aspects]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 15–24. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2024.2(331).15-24 [in Ukrainian].
Kotler, F., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons [in English].
Maranchak, M. M. (2021). Stratehii reputatsiinoho internet-marketynhu publichnykh bibliotek Ukraïny [Reputational Internet marketing strategies public libraries of Ukraine] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Nikolaieva, V. O. (2019, November 15). Formuvannia informatsiinykh potreb korystuvachiv naukovykh bibliotek iz vykorystanniam elementiv marketynhovykh komunikatsii [Formation of information needs of users of scientific libraries using elements of marketing communications]. In S. Yankovskyi (Comp.), Traiektorii staloho rozvytku ukrainskoho suspilstva: osobystist i kultura [Trajectories of sustainable development of Ukrainian society: personality and culture] [Conference proceedings] (Pt. 2, pp. 220–222). Mariupol State University [in Ukrainian].
Samokhina, Zh. (2015). Marketynhovi komunikatsii v bibliotechno-informatsiinii diialnosti [Marketing communications in library and information activity]. Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine, 42, 103–114 [in Ukrainian].
Taienchuk, M. V. (2019). Osoblyvosti komunikatsii biblioteky v epokhu tsyfrovizatsii [Peculiarities of library communication in the era of digitization]. Bulletin of Student Scientific Society, 1(11), 165–170 [in Ukrainian].
Yarema, I. (2022). Tsyfrovi komunikatsii yak instrument innovatsiinoi diialnosti publichnykh bibliotek Ukrainy [Digital communications as means of innovative activity of public libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 49–59. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269461 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.