Маркетингові комунікації в умовах цифрової трансформації публічних бібліотек України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318283

Ключові слова:

інформаційні технології, публічні бібліотеки, соціальні мережі, маркетинг, цифровізація, комунікація, канали комунікації, користувачі бібліотек

Анотація

Мета статті – виявити особливості сучасного стану маркетингових комунікацій публічних бібліотек України в контексті процесів цифрової трансформації та запропонувати використання ефективних підходів до комунікації бібліотек у цифровому середовищі.

Методи дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано методи аналізу і синтезу, контент-аналіз, структурно-функціональний та узагальнення.

Наукова новизна. Обґрунтовано необхідність застосування комплексного підходу до інтеграції офлайн та онлайн-каналів комунікації бібліотеки з цільовою аудиторією.

Основні висновки. Актуалізовано значення інструментів маркетингових комунікацій публічних бібліотек України. Висвітлено особливості використання бібліотекою цифрових каналів для взаємодії з цільовою аудиторією та розповсюдження інформації про продукти та послуги. Наголошено на посиленні цифровізації українських бібліотек в умовах війни, що проявляється у створенні електронних фондів, впровадженні цифрових технологій, розширенні онлайн-послуг. Акцентовано увагу на тому, що у такий спосіб бібліотеки роблять вклад у збереження культурної спадщини, сприяють доступу до неї внутрішньо переміщених осіб, а також тих, хто перебуває за кордоном. Проаналізовано особливості вико- ристання соціальних мереж як важливого джерела інформації та засобу взаємодії, а також як інструменту маркетингових комунікацій на прикладі Черкаської обласної універсальної наукової бібліотеки імені Тараса Шевченка. Звернено увагу на необхідність поширення українськими бібліотеками оригінальної інформації у різних соціальних мережах, яка враховуватиме інтереси та потреби цільової аудиторії. Розглянуто головні виклики у сфері маркетингових комунікацій, серед яких: недостатнє фінансування бібліотек, потреба у підвищенні кваліфікації бібліотечних фахівців, проведенні ефективних досліджень цільової аудиторії з метою створення релевантного контенту.

Біографії авторів

Надія Бачинська, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка педагогічних наук, професорка

Владислав Касьян, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат філософських наук, доцент

Посилання

Bondarenko, V. (2020). QR-kod yak instrument marketynhovoi diialnosti biblioteky [QR code as a tool of the marketing library activity]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 5, 127–142. https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205735 [in Ukrainian].

Cherkaska oblasna universalna naukova biblioteka imeni Tarasa Shevchenka. (n.d.-a). Holovna [Home]. Retrieved September 20, 2024, from http://new.library.ck.ua/ [in Ukrainian].

Cherkaska oblasna universalna naukova biblioteka imeni Tarasa Shevchenka. (n.d.-b). Holovna [Home] [Facebook page]. Facebook. Retrieved September 20, 2024, from https://www.facebook.com/ounb.cherkasy [in Ukrainian].

Cherkaska OUNB [@cherkaska_ounb]. (n.d.). Dopysy [Posts] [Instagram profile]. Instagram. Retrieved September 20, 2024, from https://www.instagram.com/cherkaska_ounb [in Ukrainian].

Demchenko, M., & Myronenko, V. (2023). Osoblyvosti onlain-komunikatsii suchasnoi ukrainskoi biblioteky (rehionalnyi aspekt) [Peculiarities of online communication in modern Ukrainian library (regional aspect)]. Communications and Communicative Technologies, 23, 32–42. https://doi.org/10.15421/292304 [in Ukrainian].

Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh u diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in activities of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].

Koloskova, H., & Mykhailova, A. (2024). Tsyfrovi komunikatsii suchasnoi biblioteky: kliuchovi aspekty [Digital communications of a modern library: key aspects]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 15–24. https://doi.org/10.36273/2076-9555.2024.2(331).15-24 [in Ukrainian].

Kotler, F., Kartajaya, H., & Setiawan, I. (2017). Marketing 4.0: Moving from traditional to digital. John Wiley & Sons [in English].

Maranchak, M. M. (2021). Stratehii reputatsiinoho internet-marketynhu publichnykh bibliotek Ukraïny [Reputational Internet marketing strategies public libraries of Ukraine] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Nikolaieva, V. O. (2019, November 15). Formuvannia informatsiinykh potreb korystuvachiv naukovykh bibliotek iz vykorystanniam elementiv marketynhovykh komunikatsii [Formation of information needs of users of scientific libraries using elements of marketing communications]. In S. Yankovskyi (Comp.), Traiektorii staloho rozvytku ukrainskoho suspilstva: osobystist i kultura [Trajectories of sustainable development of Ukrainian society: personality and culture] [Conference proceedings] (Pt. 2, pp. 220–222). Mariupol State University [in Ukrainian].

Samokhina, Zh. (2015). Marketynhovi komunikatsii v bibliotechno-informatsiinii diialnosti [Marketing communications in library and information activity]. Academic Papers of Vernadsky National Library of Ukraine, 42, 103–114 [in Ukrainian].

Taienchuk, M. V. (2019). Osoblyvosti komunikatsii biblioteky v epokhu tsyfrovizatsii [Peculiarities of library communication in the era of digitization]. Bulletin of Student Scientific Society, 1(11), 165–170 [in Ukrainian].

Yarema, I. (2022). Tsyfrovi komunikatsii yak instrument innovatsiinoi diialnosti publichnykh bibliotek Ukrainy [Digital communications as means of innovative activity of public libraries in Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 10, 49–59. https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269461 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Бачинська, Н., & Касьян, В. (2024). Маркетингові комунікації в умовах цифрової трансформації публічних бібліотек України. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (14), 10–19. https://doi.org/10.31866/2616-7654.14.2024.318283

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕКА У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ