«OSINT-технології» як освітня компонента спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»: педагогічне цілепокладання

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307136

Ключові слова:

OSINT, розвідка на основі відкритих джерел, освітня компонента, педагогічне цілепокладання, інформаційно-аналітичні компетентності, особистісно-професійне самовизначення, інформаційна, бібліотечна та архівна справа

Анотація

Мета статті – окреслити педагогічне цілепокладання вивчення освітньої компоненти «OSINT-технології» магістрами спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» у формуванні її компетентнісної складової та перспектив особистісно-професійного самовизначення здобувачів освіти.

Методи дослідження. Було використано методи: опитування для виявлення досягнення педагогічних цілей у формуванні професійного самовизначення, самоактуалізації та індивідуального розвитку здобувача освіти вивченням освітньої компоненти «OSINT-технології», порівняння компетентностей здобувачів освіти бакалаврського і магістерського освітнього рівнів.

Наукова новизна. Виявлено специфіку педагогічного цілепокладання вивчення освітньої компоненти «OSINT-технології», яка, будучи актуальною і затребуваною на ринку професійної діяльності, може стати чинником активізації психологічних механізмів професійного самовизначення здобувачів освітнього магістерського рівня у сучасних умовах.

Основні висновки. «OSINT-технології» (розвідка на основі відкритих джерел) є інструментом інформаційно-аналітичного забезпечення прийняття рішень у багатьох сферах соціальної практики.

Формування інформаційно-аналітичних компетентностей у здобувачів освіти за спеціальністю «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» з OSINT-діяльності як сфери інформаційної аналітики може стати чинником задоволення попиту ринку праці на фахівців у цій сфері.

Результати опитування магістрантів 2 курсу спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» засвідчили цінність для них отриманих знань, умінь та компетентностей з освітньої компоненти «OSINT-технології», виявили вплив на подальше професійне самовизначення здобувачів і бажання застосувати отримані знання у їх нинішній професійній діяльності.

Концепція педагогічного цілепокладання у підготовці сучасного фахівця в умовах динамічного розвитку ринку праці та актуалізації нових напрямів діяльності передбачає реалізацію не тільки нормативних параметрів навченості (заплановані компетентності, результати навчання, уміння і навички), а й окреслює вектори самовизначення та самоактуалізації здобувача освіти у формуванні ним шляхів подальшого розвитку власного кар’єрного майбутнього.

Біографії авторів

Оксана Матвієнко, Київський національний університет культури і мистецтв

Докторка педагогічних наук, професорка, кандидатка технічних наук

Михайло Цивін, Міжрегіональна академія управління персоналом

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Academic Council of Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman. (2019, November 5). Polozhennia pro kvalifikatsiini roboty zdobuvachiv vyshchoi osvity v Derzhavnomu vyshchomu navchalnomu zakladi "Kyivskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet imeni Vadyma Hetmana" [Regulations on qualification works of higher education applicants at the State Higher Educational Institution "Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman"] (Protocol No. 3). State Higher Educational Institution "Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman" https://kneu.edu.ua/files/news/news_image/2019_POLOJENNYA_PRO_KVALFKATSYN_ROBOTI.pdf [in Ukrainian].

Demuz, I. (2019). Informatsiino-analitychna skladova profesiinoi kompetentnosti maibutnikh dokumentoznavtsiv [Information-analytical component of future documentologists’ professional competence]. Society. Document. Communication. A series of "Historical science", 7, 26–46. https://doi.org/10.31470/2518-7600-2019-7-26-46 [in Ukrainian].

Halchenko, V. M. (2016). Rozvytok tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha: kulturolohichnyi pidkhid [Development of creative individuality of the future teacher: cultural approach]. Narodna osvita, 2(29). https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4127 [in Ukrainian].

Homotiuk, O. Ye. (2019, June 7). Informatsiini analityky ta dokumentoznavtsi pered vyklykamy suspilstva znan [Information analysts and document scientists facing the challenges of the knowledge society]. In Informatsiia ta sotsium [Information and society] [Conference proceedings] (pp. 16–18). Vasyl Stus Donetsk National University [in Ukrainian].

Hryhorash, S. M. (2017). Informatsiino-analitychna kompetentnist – kliuchovyi skladnyk kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z dokumentoznavstva ta informatsiinoi diialnosti (na prykladi dystsypliny "Informatsiino-analitychna diialnist") [Information-analytical competence – key component of competence future specialist of records management and information activities (by the discipline "Information-analytical activities")]. Young Scientist, 3(43), 213–217 [in Ukrainian].

Ishchenko, V. S. (2018). Formuvannia analitychnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z dokumentoznavstva ta informatsiinoi diialnosti u protsesi vyvchennia fakhovykh dystsyplin [Formation of analytical competence of future specialists in document studies and information activities in the process of studying professional disciplines] [PhD Dissertation, State Institution "Luhansk Taras Shevchenko National University"] [in Ukrainian].

Mandziuk, O. A. (2018). Kvalifikatsiini vymohy do kompetentsii informatsiinykh analitykiv-pravnykiv [Qualification requirements to the competence of information analytics-lawyers]. Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University. Series: Juridical Sciences, 29(68), 1, 64–72. https://juris.vernadskyjournals.in.ua/journals/2018/1_2018/14.pdf [in Ukrainian].

Matviienko, O., & Tsyvin, M. (2022, November 17–18). Osint-tekhnolohii, konkurentna rozvidka ta dokumentno-informatsiina osvita [Osint technologies, competitive intelligence and documentary-information education]. In Kulturolohiia ta sotsialni komunikatsii: innovatsiini stratehii rozvytku [Cultural studies and social communications: innovation strategies of development] [Conference proceedings] (pp. 182–184). Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Matviienko, O., & Tsyvin, M. (2023, March 31). Potentsial vykorystannia OSINT u provedenni zakhodiv, poviazanykh z innovatsiinoiu rozvidkoiu [The potential of using OSINT in conducting activities related to innovative intelligence]. In M. M Mikulina, A. A Honcharenko, V. V Pushchuk, V. M Bihun, & Yu. M Kryvenko (Eds.), Aktualni pytannia vykorystannia metodiv i zasobiv OSINT u roboti pidrozdiliv zakhystu natsionalnoi derzhavnosti [Actual issues of the use of OSINT methods and means in the work of national statehood protection units] [Roundtable materials] (Pt. 1, pp. 32–35.). National Academy of the Security Service of Ukraine [in Ukrainian].

Mikulina, M. M., Honcharenko, A. A., Pushchuk, V. V., Bihun, V. M., & Kryvenko, Yu. M. (Eds.). (2023, March 31). Aktualni pytannia vykorystannia metodiv i zasobiv OSINT u roboti pidrozdiliv zakhystu natsionalnoi derzhavnosti [Actual issues of the use of OSINT methods and means in the work of national statehood protection units] [Roundtable materials] (Pt. 1). National Academy of the Security Service of Ukraine. https://academy.ssu.gov.ua/uploads/p_57_61186644.pdf [in Ukrainian].

Petro Mohyla Black Sea National University. (2021). Vidomosti pro samootsiniuvannia osvitnoi prohramy [Information on self-assessment of the educational program]. National Agency for Higher Education Quality Assurance. https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/071_Vidomosti_pro_samootsinyuvannya.pdf [in Ukrainian].

Romanova, H. M. (2009). Tsilepokladannia yak osnova proektuvannia navchalnykh tekhnolohii vykladachamy VNZ [Goal setting as a basis for designing educational technologies by university teachers]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu, 2. http://umo.edu.ua/images/content/nashi_vydanya/metod_upr_osvit/v_2/27.pdf [in Ukrainian].

Silkova, H. V., & Lutsyshyna, T. S. (2018). Analityka yak providna tendentsiia pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi diialnosti [Analytics as a leading trend in the training of specialists in information activities]. Scientific Papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University. Series: Library Science. Book Science, 5, 235–241 [in Ukrainian].

Sverdlyk, Z. M. (2017). Praktykooriientovane vykladannia dystsypliny "Informatsiino-analitychna diialnist" yak sposib formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinoi, bibliotechnoi ta arkhivnoi spravy [Practice-oriented teaching of the academic discipline "Informational and analytical activity" as a way of forming professional competence of future specialists in information, library and archival studies]. Library Science. Record Studies. Informology, 3, 18–25 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

Матвієнко, О., & Цивін, М. (2024). «OSINT-технології» як освітня компонента спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»: педагогічне цілепокладання. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (13), 145–156. https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307136

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНА ОСВІТА