Перспективи застосування публічними бібліотеками україни технологій штучного інтелекту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307118

Ключові слова:

бібліотека, нейромережі, штучний інтелект, комунікації, маркетинг, соціальні мережі, інформаційний ресурс

Анотація

Мета дослідження – розглянути перспективи застосування публічними бібліотеками України технологій штучного інтелекту в умовах цифрової трансформації суспільства.

Методи дослідження. Використано загальнонаукові методи дослідження, зокрема аналіз та узагальнення можливостей моделей мовного прогнозування на основі нейронних мереж у діяльності публічних бібліотек України.

Наукова новизна одержаних результатів полягає в актуалізації проблеми використання технологій ChatGPT 3.5, Gemini, Microsoft Bing та Grok у бібліотечній сфері й окресленні ключових можливостей застосування цих мовних моделей штучного інтелекту серед публічних бібліотек.

Послуговування чат-ботами нового покоління для взаємодії з користувачами публічних бібліотек, пошуку інформації та генерації контенту активно набуває популярності і від теорії переходить у практичну плоскість. Мовні моделі нейронних мереж використовують для створення маркетингових кампаній, аналізу та ознайомлення зі змістом творів і архівних матеріалів, взаємодії з користувачами бібліотек та пошуку відповідей на професійні питання.

Основні висновки. Проаналізовано потенціал моделей мовного прогнозування на основі нейронних мереж у практичну діяльність публічних бібліотек. За допомогою аналізу технологій ChatGPT 3.5, Gemini, Bing Chat та Grok і їх використання у бібліотечній сфері визначено основні потенційні можливості взаємодії працівників інформаційних закладів із цими технологіями. Зокрема, інтеграція функцій ChatGPT через API в систему публічних бібліотек дозволить оптимізувати пошук інформації в базі та можливості зворотного зв’язку з користувачами бібліотек. Використання сервісу нейромережі ChatGPT 3.5 уможливить пришвидшити розроблення маркетингового контент-плану, інструкцій, автоматизувати рекомендації книг на основі аналізу читацьких вподобань та прочитаних книг. Виявлено, що методи впровадження інноваційних моделей дадуть можливість не лише якісно покращувати обслуговування користувачів публічних бібліотек, а й автоматизувати їх роботу з метою оптимізації виконання буденних завдань, збереження культурної спадщини та доступу до цифрових ресурсів. У подальшому рівень поглиблення залученості означених технологій неминуче зростатиме. Чим раніше бібліотечні установи почнуть використовувати нейронні мережі в повсякденній практиці, тим швидше зможуть полегшити роботу працівників бібліотечної сфери, забезпечити покращене обслуговування користувачів та збільшити результативність маркетингового супроводу бібліотек. Наголошено на тому, що експерименти з використання мовних моделей штучного інтелекту усе ще потребують емпіричного методу дослідження. Зокрема, не тільки із погляду використання в особистих цілях, а й у професійній діяльності бібліотечної сфери.

Біографія автора

Микола Маранчак, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат наук із соціальних комунікацій, старший викладач

Посилання

Babber, K. (2024, January 18). 10 potuzhnykh instrumentiv dlia stvorennia naikrashchykh platform chat-botiv u 2024 rotsi [10 powerful tools to build the best chatbot platforms in 2024]. BloggersIdeas. https://www.bloggersideas.com/uk/platform-and-tool-to-build-best-chatbot/ [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2016, March 23). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku bibliotechnoi spravy na period do 2025 roku "Iakisni zminy bibliotek dlia zabezpechennia staloho rozvytku Ukrainy" [On approval of the Library Development Strategy for the period up to 2025 "Qualitative changes in libraries for sustainable development of Ukraine"] (Order No. 219-r). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-p#Text [in Ukrainian].

Cox, A. (2021). Research report: The impact of AI, machine learning, automation and robotics on the information profession (Report). Chartered Institute of Library and Information Professionals. https://www.cilip.org.uk/general/custom.asp?page=researchreport [in English].

Demianiuk, L. M. (2022, October 4–6). Shtuchnyi intelekt u bibliotechnii praktytsi: zarubizhnyi dosvid [Artificial intelligence in library practice: foreign experience]. In O. M. Vasylenko (Ed.), Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Innovatsiini transformatsii resursiv i posluh [Library. Science. Communication. Innovative transformations of resources and services] [Conference proceedings] (pp. 33–35). V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine. http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/1474/ [in Ukrainian].

Ellingrud, K., Sanghvi, S., Dandona, G. S., Madgavkar, A., Chui, M., White, O., & Hasebe, P. (2023). Generative AI and the future of work in America (Report) (L. Renaud, Ed.). McKinsey Global Institute. https://www.mckinsey.com/mgi/our-research/generative-ai-and-the-future-of-work-in-america [in English].

Huraliuk, A. H. (2023). Shtuchnyi intelekt yak innovatsiina informatsiina tekhnolohiia u pedahohichnykh doslidzhenniakh (analitychnyi ohliad) [Artificial intelligence as an innovative information technology in pedagogical research (analyticalreview)]. Analytical Herald in the Sphere of Education and Science, 18, 67–79. https://lib.iitta.gov.ua/739798/1/VNIASO-AHS%20of%20Edu&Sci-RB-18-2023-67-79.pdf [in Ukrainian].

Igwe, K. N., & Sulyman, A. S., (2022). Smart libraries: Changing the paradigms of library services. Business Information Review, 39(4), 147–152. https://doi.org/10.1177/02663821221110042 [in English].

Ivashkevych, O. V. (2023). Shtuchnyi intelekt v akustytsi funktsionuvannia knyhozbiren Ukrainy [Artificial intelligence in acoustics of library functioning in Ukraine]. Library Science. Record Studies. Informology, 2, 97–101. https://doi.org/10.32461/2409-9805.2.2023.284672 [in Ukrainian].

Maranchak, N. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v tsyfrovomu marketynhu bibliotechnoi haluzi Ukrainy: zarubizhnyi dosvid i perspektyvy [The use of artificial intelligence in digital marketing of the library industry in Ukraine: foreign experience and prospects]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 6(1), 172–184. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283986 [in Ukrainian].

Padilla, T. (2019). Responsible operations: Data science, machine learning, and AI in libraries. OCLC Research. https://doi.org/10.25333/xk7z-9g97 [in English].

Perera, S. S. (2020). Recommendation system for library readers using machine learning. Academia. https://www.academia.edu/50775719/Recommendation_System_for_Library_Readers_using_Machine_Learning [in English].

Tanzi, N. (2023, January 23). How can AI be used in libraries? The Digital Librarian. https://the-digital-librarian.com/2023/01/23/artificial-intelligence-in-the-library [in English].

Turing, A. M. (1950). Computing Machinery and Intelligence. Mind, 59(236), 433–460. https://doi.org/10.1093/mind/LIX.236.433 [in English].

Upshall, M. (2022). An AI toolkit for libraries. Insights, 35, 1–16. http://doi.org/10.1629/uksg.592 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

Маранчак, М. (2024). Перспективи застосування публічними бібліотеками україни технологій штучного інтелекту. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (13), 61–71. https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307118

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ПРАКТИКА І ПЕРСПЕКТИВИ