Підтримка читання як корисної дозвіллєвої практики дітей цифрової епохи

Автор(и)

  • Артур Бондаренко Київський національний університет культури і мистецтв, Україна http://orcid.org/0009-0002-4084-6556

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307104

Ключові слова:

позашкільне читання, цифрові технології, промоція читання, дозвілля дітей, гейміфікація

Анотація

Мета статті – дослідити стан читання як дозвіллєвої практики в контексті стрімкого розвитку технологій та визначити перспективи щодо стимулювання інтересу до позашкільного читання, які, в тому числі, відповідатимуть положенням державної політики розвитку читання в Україні.

Методи дослідження. У роботі для досягнення визначеної мети використані наукові методи аналізу, синтезу та порівняння, що дало змогу оцінити стан дозвіллєвого читання серед дітей шкільного віку і представити сучасні практики в частині його промоції. Також використовувалися методи системного і компаративного аналізу для узагальнення результатів дослідження. Застосовано аналітичне групування (категоризацію) для класифікації даних соціологічного дослідження щодо дозвілля дітей за гендерною ознакою. Зроблено кореляційний та факторний аналізи статистичних даних всеукраїнського соціологічного дослідження, проведеного ТОВ «Інфо Сапієнс Інтернешнл» у рамках проєкту «Підтримка промоції читання в Україні» за сприяння Міжнародного Фонду «Відродження» та Українського інституту книги.

Наукова новизна. Полягає у виявленні шляхом обробки і аналізу соціологічної інформації та її інтерпретації відмінностей у дозвіллєвих практиках дітей шкільного віку за гендерною ознакою, врахування якої в напрямках популяризації читання книг сприятиме формуванню читацької звички.

Основні висновки. Позашкільне читання в контексті стрімкого розвитку технологій поступається іншим формам дозвілля, таким як відеоігри, соціальні мережі, споживання відеоконтенту. Сучасний підхід до позашкільного читання вимагає аналізу кращих практик сучасної індустрії дозвілля. Основою цього підходу є стратегічне напрацювання комплексних рішень, що враховують як традиційні, так і цифрові формати читання, адаптовані до швидкоплинних технологічних змін. Особлива увага приділяється гендерним аспектам та інтеграції елементів, знайомих дітям через відеоігри, для підвищення загальної зацікавленості в читанні. Запровадження елементів гейміфікації та інтерактивізації має забезпечити гармонійне поєднання читання як традиційної форми дозвілля з перевагами сучасних цифрових технологій. Такий синтез традиційних та інноваційних методів покликаний забезпечити збалансоване дозвілля для дітей, підтримати культуру читання в умовах швидкого розвитку цифрових технологій і відповідатиме положенням державної політики розвитку читання в Україні.

Біографія автора

Артур Бондаренко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Aerila, J.-A., & Merisuo-Storm, T. (2017). Emergent readers and the joy of reading: A Finnish perspective. Creative Education, 8, 2485–2500. https://doi.org/10.4236/ce.2017.815171 [in English].

Beentjes, J. W. J., & Van Der Voort, T. H. A. (1988). Television’s impact on children’s reading skills: A review of research. Reading Research Quarterly, 23(4), 389–413. https://doi.org/10.2307/747640 [in English].

Bychko, H., Vakulenko, T., Lisova, T., Mazorchuk, M., Tereshchenko, V., Rakov, S., & Horokh, V. (2023). Natsionalnyi zvit za rezultatamy mizhnarodnoho doslidzhennia yakosti osvity PISA- 2022 [National report on the results of the international study of the quality of education PISA-2022] (V. Tereshchenko & I. Klymenko, Eds.). Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/12/PISA-2022_Naczionalnyj-zvit_povnyj.pdf [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2023, March 3). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku chytannia na period do 2032 roku "Chytannia yak zhyttieva stratehiia" ta zatverdzhennia operatsiinoho planu yii realizatsii na 2023—2025 roky [On approval of the Reading Development Strategy for the period up to 2032 "Reading as a Life Strategy" and approval of the operational plan for its implementation for 2023-2025] (Order No. 190-r). Government Portal. https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-skhvalennia-stratehii-rozvytku-chytannia-na-period-do-2032-roku-chytannia-iak-zhyttieva-s190-30323 [in Ukrainian].

Chiu, M. M., & McBride-Chang, C. (2006). Gender, context, and reading: A comparison of students in 43 countries. Scientific Studies of Reading, 10(4), 331–362. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1004_1 [in English].

Knulst, W., & Kraaykamp, G. (1998). Trends in leisure reading: Forty years of research on reading in the Netherlands. Poetics, 26(1), 21–41. https://doi.org/10.1016/s0304-422x(98)00008-4 [in English].

Li, X., & Chu, S. K. W. (2020). Exploring the effects of gamification pedagogy on children’s reading: A mixed-method study on academic performance, reading-related mentality and behaviors, and sustainability. British Journal of Educational Technology, 52(1), 160–178. https://doi.org/10.1111/bjet.13057 [in English].

Mundy, L. K., Canterford, L., Hoq, M., Olds, T., Moreno-Betancur, M, Sawyer, S., Kosola, S., & Patton, G. C. (2020). Electronic media use and academic performance in late childhood: A longitudinal study. PLoS ONE, 15(9), e0237908. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237908 [in English].

Radesky, J. S., & Christakis, D. A. (2016, October 1). Increased screen time: Implications for early childhood development and behavior. Pediatric Clinics of North America, 63(5), 827–839. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2016.06.006 [in English].

Saepurokhman, A., Nasrullah, R., & Budiman, A. (2023). Increasing interest in reading in establishing a critical and tolerant multicultural community reading culture. Lingua: Jurnal Pendidikan Bahasa, 19(1), 59–74. https://doi.org/10.34005/lingua.v19i1.2545 [in English].

Sahan, O. V. (2022). Heimifikatsiia yak suchasnyi osvitnii trend [Gamification as a modern educational trend]. Collection of Research Papers "Pedagogical Sciences", 100, 12–18. https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2022-100-2 [in Ukrainian].

Strasburger, V. C., & Hogan, M. J., (2013). Children, adolescents, and the media. Pediatrics, 132(5), 958–961. https://doi.org/10.1542/peds.2013-2656 [in English].

Wigfield, A., Gladstone, J. R., & Turci, L. (2016). Beyond cognition: Reading motivation and reading comprehension. Child Development Perspectives, 10(3), 190–195. https://doi.org/10.1111/cdep.12184 [in English].

Wood, W., Tam, L., & Witt, M. G. (2005). Changing circumstances, disrupting habits. Journal of Personality and Social Psychology, 88(6), 918–933. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.6.918 [in English].

Yatsenko, T. O. (2019, September 12). Problema chytannia v umovakh informatsiinoho suspilstva: sotsialnyi i metodychnyi aspekty [The problem of reading in the conditions of the information society: social and methodical aspects]. In T. O. Yatsenko (Ed.), Problema chytannia v suchasnomu informatsiinomu suspilstvi [The problem of reading in the modern information society] [Conference proceedings] (pp. 5–8). Orion. https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/07/zbirnyk-tez.pdf#page=8 [in Ukrainian].

Yuzva, L., & Shurenkova, A. (2023). Analitychnyi zvit za rezultatamy vseukrainskoho sotsiolohichnoho doslidzhennia v mezhakh proiektu "Pidtrymka promotsii chytannia v Ukraini" [Analytical report based on the results of an all-Ukrainian sociological survey within the framework of the project "Supporting the promotion of reading in Ukraine"]. Info Sapiens International. https://bit.ly/4dBy8fF [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

Бондаренко, А. (2024). Підтримка читання як корисної дозвіллєвої практики дітей цифрової епохи. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (13), 10–19. https://doi.org/10.31866/2616-7654.13.2024.307104

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕКА У ЦИФРОВОМУ СЕРЕДОВИЩІ