Soft skills як вектор мейнстріму в бібліотечній галузі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.12.2023.293571Ключові слова:
soft skills, м’які технології, неспеціалізовані та надпрофесійні навички, соціальні компетенції, софт-компетенції, профнавички, застосування soft skills у роботі бібліотек, практика тьюторингу, динаміка скілів у бібліотечно-інформаційній галузіАнотація
Метою статті є висвітлення потенціалу, актуальності, практичної цінності soft skills як складової успіху бібліотек та окреслення алгоритму дій задля покращення практичного застосування надпрофесійних навичок у поліфункціональній діяльності бібліотечної галузі; визнання можливостей і продуктів софт-компетенцій нагальними в період супротиву російському вторгненню та конкурентоспроможними у середовищі цифрового суспільства.
Методи дослідження ґрунтуються на ефективності застосування загальнонаукових і спеціальних методів, зокрема: аналізу, синтезу, логічного методу, термінологічного аналізу, структурно-генетичного, системно-комплексного, аспектного аналізу та ін.
Наукова новизна дослідження полягає в розширеному аналізі застосування елементів soft skills у формуванні новаційних моделей відносин бібліотека–користувач з урахуванням цивілізаційних викликів, воєнного стану в країні, а також із акцентом на ключові аспекти актуальності сьогодення: виклики, категорії, потреби, підходи та моделі.
Основні висновки. У роботі досліджена ресурсність складових soft skills як невід’ємна опція успіху. Розглянуті напрацювання і потенціал використання скілів для нарощення темпів трендовості та розкриття можливостей у бібліотечній галузі. Доведено, що практика та креативність застосування на постійній і тривалій основі складових soft skills у бібліотеках є особливо актуальними у період воєнного стану; ефективно затребуваними, згідно з теорією поколінь; формують новий фокус; предметно лідирують у бібліотечно-інформаційній галузі; запобігають як професійному, так і галузевому деструктивізму. Вищезазначене – це знаковість трансформації бібліотек з урахуванням бібліотечних практик та модифікації бібліотечної діяльності. Обґрунтовано подальші ключові пріоритети та визначено акценти для подолання перепон на шляху успіху бібліотечного фахівця при ефективності застосування soft skills.
Посилання
Buhaichuk, A. (2019). Soft skills vs Hard skills u chomu riznytsia [Soft skills vs. Hard skills, what’s the difference]? Shkola, 6, 10–23 [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2016, March 23). Pro skhvalennia Stratehii rozvytku bibliotechnoi spravy na period do 2025 roku "Iakisni zminy bibliotek dlia zabezpechennia staloho rozvytku Ukrainy" [On approval of the Library Development Strategy for the period up to 2025 "Qualitative changes in libraries for sustainable development of Ukraine"] (Order No. 219-r). Verkhovna Rada of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/219-2016-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Kharadzhian, N., Zakarliuka I., & Kulinka, Yu. (2021). Formuvannia soft skills yak osnovnoho skladnyka konkurentospromozhnoho fakhivtsia [Formation of soft skills as the main component of a competitive professional]. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 3, 223–233. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2021-1-3-223-233 [in Ukrainian].
Kharkiv Korolenko State Scientific Library. (2023, January 27). Vyhotovlennia okopnykh svichok u Lvivskii yunatskii bibliotetsi imeni Romana Ivanychuka [Making trench candles in the Lviv Roman Ivanichuk Youth Library] [Video]. Facebook. https://fb.watch/iR1FRD0VtP/ [in Ukrainian].
Kumetska, O. V. (2022, July 1). Pro miaki navychky ("Soft skills") ditiam viiny [About soft skills for children of war]. Lvivska oblasna naukovo-pedahohichna biblioteka. https://lonpb.lviv.ua/3/23-23/1715-1715.html [in Ukrainian].
Kuzmenko, O. I., & Zahumenna, V. V. (2020). Biblioteka yak sotsiokulturnyi publichnyi prostir: transformatsiini zminy [Library as sociocultural public space in conditions of transformation]. Library Science. Record Studies. Informology, 4, 24–31. https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2020.227084 [in Ukrainian].
Kuzmenko, O. I., & Zahumenna, V. V. (2021). Transformatsiia ta rozshyrennia funktsii bibliotek u suchasnomu tsyfrovomu prostori [Transformation and expansion of library functions in the modern digital space]. Library Science. Record Studies. Informology, 3, 38–44. https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2021.244715 [in Ukrainian].
Miroshnikova, A. (2022, December 19). Navychky maibutnoho: mehatrendy v osviti do 2035 roku [Skills of the future: megatrends in education until 2035]. Osvitoriia. https://osvitoria.media/experience/doslidzhennya-chomu-osobystist-staye-tsinnym-instrumentom/ [in Ukrainian].
Mykolaivska oblasna biblioteka dlia yunatstva. (n.d.). Holovna [Home]. Retrieved May 18, 2023, from https://bit.ly/3RhtaMx [in Ukrainian].
Radovska, V. (Comp.). (2022). Proiekt "Diia. Tsyfrova osvita" v bibliotekakh Zbarazkoi TH [Project "Action. Digital education" in the libraries of Zbarazka TC]. Publichna biblioteka Zbarazkoi miskoi rady. http://www.zbarazh-library.com.ua/writen/expert/dia.pdf [in Ukrainian].
Rukh "Zeleni biblioteky" v Ukraini. (n.d.). Holovna [Home] [Facebook page]. Facebook. Retrieved May 19, 2023, from https://www.facebook.com/green.library.ukraine/ [in Ukrainian].
Samoliuk, N. M. (2021). Soft ta hard skills na rynku pratsi: sutnist ta skladovi [Soft and hard skills in the labor market: essence and components]. Bulletin National University of Water and Environmental Engineering. Economic sciences, 4(96), 275–294. https://doi.org/10.31713/ve4202122 [in Ukrainian].
Serbin, O., & Kulyk, Ye. (2019). Profesiine vdoskonalennia bibliotekariv v umovakh neobkhidnosti yakisnykh zmin haluzi [Professional development of librarians due to the necessity of qualitative changes of the branch]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 3, 56–70. https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169668 [in Ukrainian].
Shcho take hard skills i soft skills: yak nas otsiniuie robotodavets [What are hard skills and soft skills: how the employer evaluates us]. (2020, September 10). Osvitnii khab mista Kyieva. https://eduhub. in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec [in Ukrainian].
Sotsialno-komunikatyvni navychky [Social and communicative skills]. (n.d.). In Wikipedia. Retrieved May 15, 2023, from https://bit.ly/3P4pAm9 [in Ukrainian].
Sumy State University Library. (2022, July 18). Rozvytok Soft Skills dlia realizatsii potentsialu molodykh vchenykh [Development of Soft Skills to realize the potential of young scientists]. https://library.sumdu.edu.ua/uk/kalendar-podii/2501-rozvitok-soft-skills-dlya-realizatsiji-potentsialu-molodikh-vchenikh-trening.html [in Ukrainian].
Tsilyna, M. (2023). Formuvannia soft skills i kompetentsii u zdobuvachiv vyshchoi osvity yak pidgruntia adaptatsii maibutnikh fakhivtsiv do profesiinoi diialnosti [Soft skills and competences formation of higher education recipients as an adaptation basis to professional activity of future specialists]. Ukrainian Journal on Library and Information Sciences, 11, 156–166. https://doi.org/10.31866/2616-7654.11.2023.282675 [in Ukrainian].
Vedysheva, A. (2021, April 30). Soft skills. Miaki navychky dlia uspishnoi kariery maibutnoho [Soft skills. Soft skills for a successful career of the future]. TAS life. https://taslife.com.ua/blog/soft-skills [in Ukrainian].
Vizniuk, V. (2020). Soft skills bibliotechnoho lidera [Soft skills of a library leader]. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka, 4(22), 8–10 [in Ukrainian].
Yurchenko, O. (2020, August 21). 12 miakykh navychok, vazhlyvykh dlia shchaslyvoho zhyttia, ta yak yikh rozvynuty [12 soft skills important for a happy life and how to develop them]. Osvitoriia. https://osvitoria.media/experience/12-m-yakyh-navychok-vazhlyvi-dlya-shhaslyvogo-zhyttya-ta-yak-yih-rozvynuty/ [in Ukrainian].
Zahumenna, V. (2019). Advokatsiia yak vazhlyvyi napriam diialnosti suchasnoi biblioteky [Advocacy as an important activity of the modern library]. Bulletin of the Book Chamber, 4, 25–28 [in Ukrainian].
Zahumenna, V. V., & Kuzmenko, O. I. (2022). Informatsiino-analitychna diialnist yak naukova ta navchalna dystsyplina: evoliutsiia, tendentsii rozvytku [Information and analytical activity as a scientific and educational discipline: evolution, development trends]. Library Science. Record Studies. Informology, 4, 102–107. https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2022.269817 [in Ukrainian].
Zhyva suchasna biblioteka – BF Bibliotechna kraina. (2023, February 14). Yak pidtrymuvaty zdorovia: check-up dlia vsikh [How to maintain health: check-up for everyone]. Facebook. https://fb.me/e/2G5C31p8X/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.