Особливості розбудови системи вищої бібліотечно-інформаційної освіти в країнах Азії
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.10.2022.269488Ключові слова:
вища бібліотечно-інформаційна освіта, країни Азії, міждисциплінарний підхід, освітній напрям «Library and Information Management», бакалаврські, магістерські та докторські освітні програмиАнотація
Метою дослідження є визначення сучасного стану та тенденцій розвитку моделей вищої бібліотечно-інформаційної освіти в країнах Азії, встановлення можливостей запозичення їх кращих освітніх практик в Україні. У статті визначено азійські країни-лідери модернізації національних систем вищої ступеневої бібліотечно-інформаційної освіти, серед яких як розвинуті країни світу (Японія), так і країни, що швидко розвиваються (Китай, Республіка Корея, Сінгапур, Індонезія, Малайзія, Туреччина, Філіппіни).
Методологія дослідження базується на використанні евристичних можливостей соціокультурного та системного підходів, джерелознавчому та компаративному методах, контент-аналізі бакалаврських і магістерських освітніх програм бібліотекознавчого спрямування.
Наукова новизна дослідження полягає у доведенні спільного та відмінного в системах вищої бібліотечно-інформаційної освіти провідних азійських країн, уведенні до наукового обігу результатів аналізу змісту та структури бібліотекознавчих освітніх програм кращих університетів провідних країн Азії. Зазначено, що ці освітні заклади успішно імплементували в освітню практику всі базові принципи Болонського процесу, що сприяло підвищенню якості підготовки бібліотечних фахівців, їх конкурентоспроможності на світовому ринку праці.
Зроблено висновки щодо основних принципів, закладених в основу модернізації бібліотекознавчих освітніх програм, встановлено соціокультурні, економічні, географічні та політичні чинники, що зумовили різноманіття моделей підготовки інформаційних фахівців різних рівнів. Визначено специфіку ступеневої підготовки бакалаврів, магістрів і докторів філософії зі спеціальності «Бібліотекознавство та інформаційні науки» у провідних азійських університетах, охарактеризовано профілі та зміст їх освітніх програм. Встановлено організаційні та когнітивні особливості підготовки бібліотечно-інформаційних кадрів різних освітніх рівнів, охарактеризовано ключові компетентності, які набувають здобувачі освіти під час їх опанування. Наголошено на перспективних для України здобутках та інноваціях кращих моделей підготовки бібліотечно-інформаційних фахівців у країнах Азії, які варто реалізувати в межах єдиної інтегрованої спеціальності 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа.
Посилання
Humenchuk, A. V. (2021a). Mizhnarodni vymohy do harmonizatsii osvitnikh prohram pidhotovky fakhivtsiv u haluzi bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk [International requirements for harmonizing educational programs for training specialists in library and information science]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 59, 33–43. https://doi.org/10.31516/2410-5333.059.031 [in Ukrainian].
Humenchuk, A. V. (2021b). Napriamy modernizatsii vyshchoi bibliotechnoi osvity v KNR [Directions of higher library education modernization in China]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 60, 89–98. https://doi.org/10.31516/2410-5333.060.081 [in Ukrainian].
Kazymi, P., & Kunanets, N. (2014). Providnyi tsentr bibliotechnoi osvity Azerbaidzhanskoi Respubliky [Leading center of library education of the Republic of Azerbaijan]. Bibliotechnyi visnyk, 3, 26–31 [in Ukrainian].
Matviienko, O., & Tsyvin, M. (2021). "Tsyfrovi" profesii informatsiinoho fakhivtsia: osvitni perspektyvy i vymohy rynku pratsi ["Digital" Professions of the Information Specialist: Educational Prospects and Labor Market Requirements]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, 58–70. https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233279 [in Ukrainian].
Novalska, T., & Kasian, V. (2021). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky internet-marketoloha za spetsialnistiu 029 "Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava" [Theoretical and Methodological Fundamentals of Internet Marketing Training in Specialty 029 "Information, Library and Archival Affairs"]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 7, 71–82. https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233297 [in Ukrainian].
Solianyk, A. A. (2020, February 25–28). Modeli staloho rozvytku vyshchoi bibliotechno-informatsiinoi osvity: zarubizhnyi dosvid [Models of sustainable development of higher library and information education: foreign experience]. In Suchasna informatsiino-bibliotechna osvita: oriientyry spivtvorennia [Modern information and library education: orientations of co-creation], Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference (pp. 13–17). VHO Ukrainska bibliotechna asotsiatsiia [in Ukrainian].
Tolmach, M. (2022). Tsyfrova kompetentnist bibliotechnykh fakhivtsiv yak chynnyk diialnosti bibliotek v umovakh tsyfrovoi transformatsii [Digital Competence of Librarians as a Factor of Library Activity in the Context of Digital Transformation]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 9, 57–69. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259152 [in Ukrainian].
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union. https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281 [in English].
Curriculum. (2021). Pusan National University. Library, Archive and Information Studies. https://lais.pusan.ac.kr/lais/62706/subview.do [in English].
Doctor of Philosophy. Communication and Information: Curriculum. (n.d.). Nanyang Technological University. Retrieved November 28, 2022 from https://www.ntu.edu.sg/education/graduate-programme/doctor-of-philosophy#additionaiInformation [in English].
Master of Communication Studies (Research). Communication: Curriculum. (n.d.). Nanyang Technological University. Retrieved November 27, 2022 from https://www.ntu.edu.sg/education/graduate-programme/master-of-communication-studies#additionaiInformation [in English].
QS World University Rankings. (2022). QS TOPUNIVERSITIES. https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/ [in English].
School of Knowledge Science and Library Science, School of Informatics. (n.d.). University of Tsukuba. Retrieved November 25, 2022 from https://klis.tsukuba.ac.jp/goal_eng.html [in English].
Wee Kim Wee School of Communication and Information. College of Humanities, Arts, and Social Sciences: Communicate Change. (n.d.). Nanyang Technological University. Retrieved November 27, 2022 from https://www.ntu.edu.sg/docs/librariesprovider143/undergraduate/wkwsci---undergraduate-programmes.pdf?sfvrsn=5304d0f4_1 [in English].
Schniederjürge, A. (Ed.). (2007). World Guide to Library, Archive and Information Science Education (3rd ed.). KG Saur [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.