Ретроспективний аналіз коміксу як об’єкта дослідження українських і зарубіжних науковців
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259198Ключові слова:
комікс, мальопис, наукова праця, дослідження, коміксологія, культура, комунікація, графічна історія, інформаційний продукт, ретроспективаАнотація
Метою статті є здійснення ретроспективного аналізу коміксу як об’єкта дослідження в наукових роботах українських і зарубіжних науковців у галузі мальопису та коміксології, а також у систематизації основних періодів вивчення цієї теми у світовому науковому просторі.
Методологія дослідження базується на застосуванні як загальних, так і спеціальних методів наукового пізнання, зокрема ретроспективного, теоретико-дослідницького, системно-структурного та емпіричного. Зазначений методологічний підхід дозволив розкрити і проаналізувати дослідження зарубіжних та українських науковців щодо історичних аспектів становлення коміксу як самостійного складного мультимодального утворення.
Наукова новизна виконаного дослідження полягає в тому, що у роботі комплексно розглянуто основні аспекти та актуальні наукові підходи до дослідження мальопису серед вітчизняних і зарубіжних науковців та здійснено періодизацію розвитку коміксів із виділенням його семи етапів як інформаційного продукту і розкрито їх специфіку. Автором встановлено, що комікс є інтерсеміотичним феноменом людської творчої діяльності, самостійним складним мультимодальним утворенням.
У висновках у результаті детальної характеристики особливостей наукових досліджень у сфері коміксології аргументовано появу нових тенденцій у дослідженні науковцями графічних історій не лише в розрізі ретроспективи коміксу як окремого напрямку мистецтва, а й таких, як: взаємодія вербальних і невербальних компонентів; соціального впливу мальованих історій на життя та побут читачів; інформаційно-комунікаційних властивостей мальованих історій; особливості лінгвокультурологічних аспектів коміксу; визначення дефініції поняття «комікс»; співвідношення певних композиційних складових коміксу інформаційно-комунікаційних властивостей мальованих історій; системне дослідження різновидів та типології коміксу.
Посилання
Bart, R. (1994). Ritorika obraza. Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [The Rhetoric of the Image. Selected Works: Semiotics. Poetics] (pp. 297–318). Progress. http://www.philology.ru/literature1/barthes-94a.htm [in Russian].
Bielov, D. O. (2021). Ukrainskyi komiks: bibliotechno-informatsiinyi vymir [Ukrainian Comics: Library and Information Dimension] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Hayduk, O. (2020). Fenomen komiksu v ukrainskii kulturi [The Phenomenon of Comics in Ukrainian Culture]. Knowledge, Education, Law, Management, 5(33), 1, 27–31. https://doi.org/10.51647/kelm.2020.5.1.5 [in Ukrainian].
Hodushnyk, O. (2017). Komiks v ukrainskomu komunikatsiinomu prostori [Comics in the Ukrainian Communication Space]. Communications and Communicative Technologies, 25(12), 19–24 [in Ukrainian].
Hodushnyk, O. (2022). Voiennyi komiks yak media: ukrainski ta svitovi hrafichni naratyvy [Military Comics as a Media: Ukrainian and World Graphic Narratives]. In Medianaratyvy [Median Narratives] [Monograph] (pp. 43–58). Lira [in Ukrainian].
Ionov, A. (2019, Juli 9). Fredrik Vertam i Kodeks komiksov: kak odin chelovek chut’ ne razrushil vsyu industriyu [Fredrik Wertham and the Comics Code: How one Man Almost Destroyed the Entire Industry]. DTF. https://dtf.ru/read/53967 [in Russian].
Kovaliv, Yu. I. (Comp). (2007). Komiks [Comic]. In Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary Encyclopedia] (Vol. 1: A – L, p. 508). Akademiya [in Ukrainian].
Kosmatska, N. V. (2012). Mova suchasnoho komiksu yak yavyshcha masovoi kultury [The Language of Modern Comics as a Phenomenon of Mass Culture]. Mova i Kultura, 15(4), 15–20 [in Ukrainian].
McCloud, S. (2019). Zrozumity komiks. Nevydyme mystetstvo [Understand Comics. Invisible Art]. Ridna mova [in Ukrainian].
Nasalevych, T., Riabukha, T., & Lopushanskyi, I. (2020). Stanovlennia komiksu yak zhanru suchasnoi literatury [Formation of Comics as a Genre of Modern Literature]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: "Philology. Journalism, 31(70), 4(3), 144–149. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-3/26 [in Ukrainian].
Pocheptsov, H. (2013). Supermen i Harri Potter : konstruiuvannia nematerialnoho v masovii kulturi [Superman and Harry Potter: the Construction of the Intangible in Popular Culture]. Spadshchyna [in Ukrainian].
Eko, U. (2005). Rol’ chitatelya. Issledovaniya po semiotike teksta [The Role of the Reader. Research on the Semiotics of the Text] (S. Serebrianyi, Trans.) Symposium; Izdatelstvo RGGU [in Russian].
Benton, M. (1989). Comic Media, Comic Book America. An Illustrated History. Taylor Publishing Company [in English].
Daniels, L. (1971). Comix: A History of Comic Books in America. Outerbridge and Dienstfrey [in English].
Duncan, R., Smith, M. J., & Levitz P. (2015) .The Power of Comics: History, Form, and Culture (2nd ed.). Bloomsbury Academic [in English].
Fingeroth, D. (2008). Disguised as Clark Kent : Jews, Comics, and the Creation of the Superhero. Bloomsbury Academic [in English].
Fresnault-Deruelle, P. (1986). Aspects de la bande dessinée en Franc e. In A. Silbermann, & H.-D. Dyroff (Eds), Comics and Visual Culture = La Bande d Essinée et la Culture Visuelle = Comics und Visuelle Kultur (pp. 62–77). K-G-Saur [in English].
Friedenthal, A. J. (2021). The World of Marvel Comics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003051008 [in English].
Sousanis, N. (2014, October 11). Unflattening: How a Dissertation in Comics Form Reimagined Scholarship and Academic Writing. Department of English at Princeton. https://english. princeton.edu/events/unflattening-how-dissertation-comics-form-reimagined-scholarship-and-academic-writing [in English].
The DC Implosion. (1978, August). The Comics Journal, 41, 5–7 [in English].
Töpffer, R. (1965). Essay on Physiognomy. University of Nebraska Press [in English].
Wertham, F. (1954). Seduction of the Innocent. Rinehart & Company [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.