Ретроспективний аналіз коміксу як об’єкта дослідження українських і зарубіжних науковців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259198

Ключові слова:

комікс, мальопис, наукова праця, дослідження, коміксологія, культура, комунікація, графічна історія, інформаційний продукт, ретроспектива

Анотація

Метою статті є здійснення ретроспективного аналізу коміксу як об’єкта дослідження в наукових роботах українських і зарубіжних науковців у галузі мальопису та коміксології, а також у систематизації основних періодів вивчення цієї теми у світовому науковому просторі.

Методологія дослідження базується на застосуванні як загальних, так і спеціальних методів наукового пізнання, зокрема ретроспективного, теоретико-дослідницького, системно-структурного та емпіричного. Зазначений методологічний підхід дозволив розкрити і проаналізувати дослідження зарубіжних та українських науковців щодо історичних аспектів становлення коміксу як самостійного складного мультимодального утворення.

Наукова новизна виконаного дослідження полягає в тому, що у роботі комплексно розглянуто основні аспекти та актуальні наукові підходи до дослідження мальопису серед вітчизняних і зарубіжних науковців та здійснено періодизацію розвитку коміксів із виділенням його семи етапів як інформаційного продукту і розкрито їх специфіку. Автором встановлено, що комікс є інтерсеміотичним феноменом людської творчої діяльності, самостійним складним мультимодальним утворенням.

У висновках у результаті детальної характеристики особливостей наукових досліджень у сфері коміксології аргументовано появу нових тенденцій у дослідженні науковцями графічних історій не лише в розрізі ретроспективи коміксу як окремого напрямку мистецтва, а й таких, як: взаємодія вербальних і невербальних компонентів; соціального впливу мальованих історій на життя та побут читачів; інформаційно-комунікаційних властивостей мальованих історій; особливості лінгвокультурологічних аспектів коміксу; визначення дефініції поняття «комікс»; співвідношення певних композиційних складових коміксу інформаційно-комунікаційних властивостей мальованих історій; системне дослідження різновидів та типології коміксу.

Біографія автора

Сергій Крикуненко, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Bart, R. (1994). Ritorika obraza. Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [The Rhetoric of the Image. Selected Works: Semiotics. Poetics] (pp. 297–318). Progress. http://www.philology.ru/literature1/barthes-94a.htm [in Russian].

Bielov, D. O. (2021). Ukrainskyi komiks: bibliotechno-informatsiinyi vymir [Ukrainian Comics: Library and Information Dimension] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Hayduk, O. (2020). Fenomen komiksu v ukrainskii kulturi [The Phenomenon of Comics in Ukrainian Culture]. Knowledge, Education, Law, Management, 5(33), 1, 27–31. https://doi.org/10.51647/kelm.2020.5.1.5 [in Ukrainian].

Hodushnyk, O. (2017). Komiks v ukrainskomu komunikatsiinomu prostori [Comics in the Ukrainian Communication Space]. Communications and Communicative Technologies, 25(12), 19–24 [in Ukrainian].

Hodushnyk, O. (2022). Voiennyi komiks yak media: ukrainski ta svitovi hrafichni naratyvy [Military Comics as a Media: Ukrainian and World Graphic Narratives]. In Medianaratyvy [Median Narratives] [Monograph] (pp. 43–58). Lira [in Ukrainian].

Ionov, A. (2019, Juli 9). Fredrik Vertam i Kodeks komiksov: kak odin chelovek chut’ ne razrushil vsyu industriyu [Fredrik Wertham and the Comics Code: How one Man Almost Destroyed the Entire Industry]. DTF. https://dtf.ru/read/53967 [in Russian].

Kovaliv, Yu. I. (Comp). (2007). Komiks [Comic]. In Literaturoznavcha entsyklopediia [Literary Encyclopedia] (Vol. 1: A – L, p. 508). Akademiya [in Ukrainian].

Kosmatska, N. V. (2012). Mova suchasnoho komiksu yak yavyshcha masovoi kultury [The Language of Modern Comics as a Phenomenon of Mass Culture]. Mova i Kultura, 15(4), 15–20 [in Ukrainian].

McCloud, S. (2019). Zrozumity komiks. Nevydyme mystetstvo [Understand Comics. Invisible Art]. Ridna mova [in Ukrainian].

Nasalevych, T., Riabukha, T., & Lopushanskyi, I. (2020). Stanovlennia komiksu yak zhanru suchasnoi literatury [Formation of Comics as a Genre of Modern Literature]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University, Series: "Philology. Journalism, 31(70), 4(3), 144–149. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-3/26 [in Ukrainian].

Pocheptsov, H. (2013). Supermen i Harri Potter : konstruiuvannia nematerialnoho v masovii kulturi [Superman and Harry Potter: the Construction of the Intangible in Popular Culture]. Spadshchyna [in Ukrainian].

Eko, U. (2005). Rol’ chitatelya. Issledovaniya po semiotike teksta [The Role of the Reader. Research on the Semiotics of the Text] (S. Serebrianyi, Trans.) Symposium; Izdatelstvo RGGU [in Russian].

Benton, M. (1989). Comic Media, Comic Book America. An Illustrated History. Taylor Publishing Company [in English].

Daniels, L. (1971). Comix: A History of Comic Books in America. Outerbridge and Dienstfrey [in English].

Duncan, R., Smith, M. J., & Levitz P. (2015) .The Power of Comics: History, Form, and Culture (2nd ed.). Bloomsbury Academic [in English].

Fingeroth, D. (2008). Disguised as Clark Kent : Jews, Comics, and the Creation of the Superhero. Bloomsbury Academic [in English].

Fresnault-Deruelle, P. (1986). Aspects de la bande dessinée en Franc e. In A. Silbermann, & H.-D. Dyroff (Eds), Comics and Visual Culture = La Bande d Essinée et la Culture Visuelle = Comics und Visuelle Kultur (pp. 62–77). K-G-Saur [in English].

Friedenthal, A. J. (2021). The World of Marvel Comics. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003051008 [in English].

Sousanis, N. (2014, October 11). Unflattening: How a Dissertation in Comics Form Reimagined Scholarship and Academic Writing. Department of English at Princeton. https://english. princeton.edu/events/unflattening-how-dissertation-comics-form-reimagined-scholarship-and-academic-writing [in English].

The DC Implosion. (1978, August). The Comics Journal, 41, 5–7 [in English].

Töpffer, R. (1965). Essay on Physiognomy. University of Nebraska Press [in English].

Wertham, F. (1954). Seduction of the Innocent. Rinehart & Company [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-17

Як цитувати

Крикуненко, С. (2022). Ретроспективний аналіз коміксу як об’єкта дослідження українських і зарубіжних науковців. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (9), 166–176. https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259198

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО ПРОСТОРУ