Цифрове кураторство як соціально-освітня діяльність бібліотечного фахівця
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.9.2022.259145Ключові слова:
цифрове кураторство, цифрове кураторство як вид соціально-освітньої діяльності у бібліотеках, освітньо-консультаційної діяльності, цифрова освітаАнотація
Метою статті є охарактеризувати соціально-педагогічний зміст діяльності та необхідні компетенції фахівця із «цифрового кураторства» у соціально-освітній діяльності бібліотек в умовах цифровізації суспільства.
Методологія дослідження базується на сукупності загальнонаукових методів узагальнення, систематизації і прогнозування. Гіпотетичний аналіз дав змогу застосувати термін «цифрове кураторство» як етимологічно прийнятний для окреслення сутності соціально-освітньої діяльності бібліотечного фахівця. Метод інформаційної діагностики (експрес-аналіз) застосовувався до вивчення стану освітньо-консультаційної діяльності обласних універсальних наукових бібліотек у галузі цифрової освіти громадян.
З метою накреслення шляхів поповнення компетенцій бібліотечного фахівця як «цифрового куратора» було застосовано метод інформаційного прогнозування об’єкта, який дав змогу сформулювати необхідні й достатні умови формування компетентностей фахівця, а саме внесення необхідних змін до змісту підготовки майбутніх бібліотекарів шляхом розробки спеціальної узагальнюючої дисципліни (або комплексу дисциплін) під умовною назвою «Освітні послуги в умовах цифрової нерівності», спрямованої на психолого-педагогічні, методичні та організаційні аспекти здійснення освітньо-консультаційної діяльності у галузі цифрових технологій.
Наукова новизна виконаного дослідження полягає в тому, що охарактеризовано поняття «цифрове кураторство як вид соціально-освітньої діяльності у бібліотеках» для приведення освітньої практики у відповідність із практикою діяльності бібліотек, а також, орієнтуючись на необхідність у подальшому «цифрового кураторства» у бібліотеках, запропоновано заходи із формування компетентностей сучасного бібліотекаря у галузі «цифрових» освітніх практик.
Висновки. Функція бібліотеки у соціально-просвітницькому вимірі у сучасних умовах – це сприяння подоланню цифрової нерівності шляхом консультаційної та освітньої діяльності у сфері використання цифрових технологій.
Цифрове кураторство – вид соціально-освітньої діяльності бібліотечного фахівця, спрямованої на забезпечення вільного доступу до інформації, подолання цифрової нерівності та формування цифрової грамотності громадян шляхом організації та проведення заходів (у тому числі й у дистанційному режимі) з консультування користувачів із питань використання цифрових технологій у різних сферах життя і сприяння розвитку цифрових компетенцій різних груп населення.
Реалізація освітніх функцій із «цифрового кураторства» потребує спеціальних необхідних і достатніх знань із методики навчання, організації консультаційного процесу для реалізації ролі бібліотекаря як педагога-консультанта при ознайомленні громадян із необхідними цифровими технологіями.
Доцільною є розробка спеціальної узагальнюючої дисципліни (або комплексу дисциплін) під умовною назвою «Освітні послуги в умовах цифрової нерівності», спрямованої на психолого-педагогічні, методичні та організаційні аспекти здійснення освітньо-консультаційної діяльності у галузі цифрових технологій.
Посилання
Balyka, D. (1928). Bibliolohichna pedahohika. Vyznachennia. Predmet, mezhi [Bibliological Pedagogy. Definition. Subject, Boundaries]. Zhurnal Bibliotekoznavstva ta Bibliohrafii, 2, 96–107. https://elib.nlu.org.ua/view.html?id=1240 [in Ukrainian].
Zeer, E. F., & Symanyuk, E. E. (2017). Metodologicheskie orientiry razvitiya transprofessionalizma pedagogov professional’nogo obrazovaniya [Methodological Guidelines for the Development of Transprofessionalism of Teachers of Vocational Education]. Obrazovanie i Nauka, 8, 928 [in Russian].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2021). Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Conceptual- Reference Framework of Digital Competence of Pedagogical and Scientific-pedagogical Workers]. https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2629-frame_pedagogical.pdf [in Ukrainian].
Lopatina, N. (2019). Biblioteka v tsifrovom mire: proaktivnyi i reaktivnyi podkhody v bibliotekovedenii [Library in the Digital World: Proactive and Reactive Approaches in Library Science]. Kul’tura: Teoriya i Praktika, 2(30). http://theoryofculture.ru/issues/104/1214/ [in Russian].
Lopatina, N. V., Altukhova, G. A., & Bonch-Bruevich, S. V. (2020). Pedagogicheskoe masterstvo v strukture tsifrovykh formatov obrazovaniya [Pedagogical Skills in the Structure of Digital Formats of Education]. Vestnik Moskovskogo Gosudarstvennogo Universiteta Kul’tury i Iskusstv, 5(97), 170–179 [in Russian].
Matviienko, O. V., & Tsyvin, M. N. (2021, May 20–22). Konverhentno-oriientovanyi pidkhid do rozrobky osvitno-profesiinykh prohram za spetsialnistiu "Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava" [Convergent-oriented Approach to the Development of Educational and Professional Programs in the Specialty "Information, Library and Archival Affairs"]. In Informatsiia, komunikatsiia ta upravlinnia znanniamy v hlobalizovanomu sviti [Information, Communication and Knowledge Management in a Globalised World], Fourth International Scientific Conference (pp. 26–28). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].
Ministry of Digital Transformation of Ukraine. (2021). Opys ramky tsyfrovoi kompetentnosti dlia hromadian Ukrainy [Description of the Digital Competence Framework for the Citizens of Ukraine]. URL: https://usnd.to/jq1N [in Ukrainian].
Plakhtii, A. M. (2021). Publichni biblioteky v systemi informatsiino-komunikatsiinoho zabezpechennia elektronnoho uriaduvannia v Ukraini [Public Libraries in the System of Information and Communication Support of E-government in Ukraine] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Ministerstva truda i sotsial’noi zashchity Rossiiskoi Federatsii. (2018, October 31). Professional’nyi standart. Konsul’tant v oblasti razvitiya tsifrovoi gramotnosti naseleniya (tsifrovoi kurator) [Professional Standard. Consultant in the Field of Development of Digital Literacy of the Population (Digital Curator)] (№ 682n). https://drive.google.com/file/d/1KjEWLWFQy0L95y0PBw-aivx68GFB2HGl/view [in Russian].
Rapatsevich, E. S. (Comp.). (2006). Psikhologo-pedagogicheskii slovar’ [Psychological and Pedagogical Dictionary]. Sovremennoe slovo [in Russian].
Filipova, L. Ya. (2020). Tsyfrovi tekhnolohii v amerykanskykh bibliotekakh: suchasni tendentsii rozvytku [Digital Technologies in American Libraries: Current Trends in Development]. In Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Rozvytok bibliotechno-informatsiinoho potentsialu v umovakh tsyfrovizatsii [Library. The science. Communication. Development of Library and Information Potential in the Minds of Digitalization], Proceedings of the International Scientific Conference. VI Vernadsky National Library of Ukraine. http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/913 [in Ukrainian].
Tsiura, M. A. (2020). Bibliotekar-konsultant: yake maibutnie profesii? Novitni bibliotechno-informatsiini tekhnolohii: tendentsii rozvytku [Librarian-consultant: What is the Future of the Profession? The Latest Library and Information Technologies: Development Trends]. https://usnd.to/jqPH [in Ukrainian].
Chachko, A. S. (2000). Bibliotekovedenie v chelovecheskom izmerenii [Librarianship in the Human Dimension] [Monograph] [in Russian].
Boiarynova, O., Brui, O., Luhova, L., Soshynska, Ya., & Shevchenko, I. (2020). Chotyry prostory biblioteky: model diialnosti [Four Spaces of the Library: a Model of Activity]. Ukrainian Library Association [in Ukrainian].
National Library of Medicine. URL: https://nnlm.gov/data/thesaurus/digital-curation [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.