Підготовка майбутніх фахівців зі спеціальності 029 «інформаційна, бібліотечна та архівна справа»: основні тенденції формування фонду навчальної літератури

Автор(и)

  • Надія Бачинська Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3912-7108
  • Оксана Клименко Інститут бібліотекознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-4821-8503

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247588

Ключові слова:

навчальна література, навчальне видання, вища бібліотечна освіта, навчально-методичне забезпечення, спеціальність 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», Київський національний університет культури і мистецтв

Анотація

На прикладі Київського національного університету культури і мистецтв (КНУКіМ) вперше артикульована актуальна проблема формування фонду навчальної літератури як теоретико-методологічного підґрунтя успішного навчального процесу для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». На основі застосування загальнонаукових (аналіз, синтез, узагальнення) та спеціальних (бібліографічний, статистичний, візуальної аналітики) методів дослідження, аналізу та систематизації усієї сукупності літератури, представленої в навчально-методичних матеріалах професорсько-викладацького складу КНУКіМ за освітніми програмами в рамках спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» визначено основні тенденції формування фонду навчальної літератури КНУКіМ для студентів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», серед яких – відповідність навчальної літератури для галузевої вищої освіти чинному нормативно-правовому полю, вплив на структуру і змістовне наповнення НЛ реформування вітчизняної вищої освіти відповідно до засад Болонського процесу; відображення НЛ процесу реформування бібліотечної освіти – інтенсивність підготовки НЛ корелюється з упровадженням нової спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»; активне використання в освітньому процесі поряд із навчальними виданнями, також наукових монографій, наукових статей, довідників, які, не будучи офіційно віднесеними до навчальних видань, починають виконувати їх функцію; наявність видань, назви яких тотожні назвам навчальних дисциплін, що обумовлюється потребою навчально-методичного забезпечення нових навчальних дисциплін; підготовка навчальної літератури авторськими колективами, сформованими, зокрема, викладачами різних закладів освіти; співпраця з різними видавництвами, що забезпечує необхідну кількість друкованих видань для потреб освітнього процесу та їх доступність для широкого загалу.

Обґрунтовано п’ять функціональних рівнів комплексного навчально-методичного забезпечення освітнього процесу і формування фонду навчальної літератури: рівень закладу вищої освіти; рівень наукової бібліотеки ЗВО; рівень кафедри; рівень авторів; рівень видавництв/виготівників навчальної літератури.

Біографії авторів

Надія Бачинська, Київський національний університет культури і мистецтв

Завідувачка кафедри документознавства та інформаційно-аналітичної діяльності, кандидатка педагогічних наук, доцентка

Оксана Клименко, Інститут бібліотекознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Завідувачка відділу наукових видань, кандидатка історичних наук, доцентка

Посилання

Bachynska, N. (2015). Bazovi kontseptsii modernizatsii vyshchoi bibliotechnoi osvity v Ukraini [Basic concepts of modernization of higher library education in Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 3, 32–35 [in Ukrainian].

Bereziuk, N. (2000). Bibliotechna osvita v Ukraini: (storinky istorii) [Library education in Ukraine: (pages of history)]. Bibliotechnyi visnyk, 1, 32–35 [in Ukrainian].

Harbar, L. V. (2013). Ukrainski diiachi ta yikh vnesok u rozvytok bibliotechnoi spravy (1918–1941) [Ukrainian figures and their contribution to the development of the library business (1918– 1941)] [Abstract of PhD Dissertation, Vernadsky National Library of Ukraine] [in Ukrainian].

Davydova, I. O. (2004, May 25–26). Bibliotechna osvita: zmina modelei pidhotovky fakhivtsiv [Library education: changing models of training]. In Dokumentoznavstvo. Bibliotekoznavstvo. Informatsiina diialnist: problemy nauky, osvity, praktyky [Documentation. Library Science. Information Activity: Problems of Science, Education, Practice], Proceedings of the International Conference (pp. 194–196). Kyiv, Ukraine. State Academy of Management of Culture and Arts [in Ukrainian].

Davydova, I. O., & Mar’ina, O. Yu. (2011). Kafedra bibliotekoznavstva ta sotsialnykh komunikatsii : do yuvileiu kharkivskykh bibliotekoznavtsiv [Department of Library Science and Social Communications: to the Anniversary of Kharkiv Librarians]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 34, 83–91 [in Ukrainian].

Dovhopola, O. P. (1994). Vyshcha bibliotechna osvita: storinky istorii ta deiaki perspektyvy rozvytku [Higher library education: pages of history and some prospects of development]. Zbirnyk naukovykh prats KDIK, 2, 36–46 [in Ukrainian].

Ivan FedorovBook Chamber of Ukraine. (2016). Vydannia. Osnovni vydy. Terminy ta vyznachennia [Edition. The main types. Terms and definitions] (DSTU 3017-95). http://lib.zsmu.edu.ua/upload/intext/dstu_3017_2015.pdf [in Ukrainian].

Zhuk, V. (2009). Vyvchennia istorii rozvytku ta suchasnoho stanu Naukovoi biblioteky Lvivskoho natsionalnoho universytetu imeni I. Fpanka studentamy Rivnenskoho humanitarnoho universytetu [Studies of the development history and current state of the scientific library of Ivan Franko Lviv national university conducted by the students of Rivne humanitarian university]. Visnyk of the Lviv University Series "Bibliology, Library Studies and Information Technologies", 4, 240–245 [in Ukrainian].

Zahumenna, V. V. (2015). Tetiana Vasylivna Novalska – vchenyi, bibliotekoznavets, pedahoh [Tetyana Vasylivna Novalska – scientist, librarian, teacher]. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 3, 4–5 [in Ukrainian].

Zghurovskyi, M. (2003). Bolonskyi protses – strukturna reforma vyshchoi osvity na yevropeiskomu prostori [The Bologna Process – a structural reform of higher education in Europe]. Kyivskyi Politekhnik, 37, 1–2. https://kpi.ua/files/337.pdf [in Ukrainian].

Kobyzhcha, N. I., & Shtefan, I. P. (2019). Kafedra orhanizatsii bibliotechnykh fondiv i katalohiv u konteksti evoliutsii bibliotechno-informatsiinoi osvity v KNUKiM (1976–1994) [Department of organization of library funds and catalogs in the context of the evolution of library and information education in KNUKiM (1976–1994)]. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 133–141. https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2019.165338 [in Ukrainian].

Koniukova, I. Ya. (2002). Rozvytok bibliotechnoi profesii v Ukraini: suchasni kontseptsii ta napriamy [Development of library profession in Ukraine: modern concepts and directions] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Kushnarenko, N., & Solianyk, A. (2015). Vyznachna postat vitchyznianoho bibliotekoznavstva [60 rokiv vid dnia narodzhennia Tetiany Vasylivny Novalskoi] [Prominent figure of domestic library science [60 years since the birth of Tatiana Vasilyevna Novalskaya]]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 46–47 [in Ukrainian].

Mudrokha, V. O. (2020, October 6–8). Rol natsionalnoi biblioteky u formuvanni profesiinykh kompetentsii fakhivtsiv: spetsialnistʹ 029 "Informatsiyna, bibliotechna ta arkhivna sprava" [The role of the national library in the formation of professional competencies of specialists: specialty 029 "Information, library and archival affairs"]. In Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Rozvytok bibliotechno-informatsiinoho potentsialu v umovakh tsyfrovizats [Library. Science. Communication. Development of Library and Information Potential in the Conditions of Digitalization], Proceedings of the International Scientific Conference (pp. 81–85), Kyiv, Ukraine. Vernadsky National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Novalska, T. V., & Bachynska, N. A. (2019). Bibliotechno-informatsiina osvita v KNUKiM v konteksti istorii ta sohodennia (do 50-richnoho yuvileiu zapochatkuvannia bibliotechno-informatsiinoi osvity v Kyivskomu natsionalnomu universyteti kultury i mystetstv) [Library and information education at KNUCA in the context of history and the present (to the 50th anniversary of the beginning of library and information education at the Kyiv National University of Culture and Arts)]. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 124–132. https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2019.165335 [in Ukrainian].

Novalska, T. V. (2014, October 2–3). Vyshcha bibliotechna osvita v Ukraini: storinky istorii, shliakhy modernizatsii [Higher library education in Ukraine: pages of history, ways of modernization]. In Do 75-richchia zasnuvannia Natsionalnoi istorychnoi biblioteky Ukrainy [To the 75th Anniversary of the National Historical Library of Ukraine], Proceedings of the All-Ukrainian Conference (pp. 96–101). Kyiv, Ukraine. The National Historical Library of Ukraine [in Ukrainian].

Novalska, T. V. (2020). Osnovni napriamy spivrobitnytstva Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv ta Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho [The main directions of cooperation between Kyiv National University of Culture and Arts and the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine]. In O. Onyshchenko (Ed.), Zhyttia v nautsi. Studii na poshanu Lyubovi Dubrovinoi [Life in Science. Studios in Honor of Lyubov Dubrovina] (Comps.: Boliak, O., Boriak, G., Zubkova, N., Papakin, G., Stepchenko, O., & Ship, N., pp. 181–191). National Library of Ukraine named after VI Vernadsky [in Ukrainian].

Novalska, T. V., & Tymoshenko, I. V. (2013). Kafedra bibliotekoznavstva Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv v imenakh (1968–2003) [Department of Library Science, Kyiv National University of Culture and Arts in Names (1968–2003)]. Bibliotechna planeta, 2, 21–24 [in Ukrainian].

Kyiv National University of Culture and Arts. (2016). Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu (nova redaktsiia) [Regulations on the organization of the educational process (new edition)]. https://cutt.ly/iQkxGNF [in Ukrainian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2014, Juli 1). Pro vyshchu osvitu [On Higher Education] (№ 1556- UP/1). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2015, April 29). Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity v haluzi 02 "Kultura i mystetstvo" [About the Statement of the List of Branches of Knowledge and Specialties on Which Preparation of Higher Education Applicants in Branch 02 "Culture and Art" is Carrying Out] (№ 266). https://cutt.ly/7EFppxU [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Stratehiia rozvytku vyshchoi osvity Ukrainy na 2021–2031 rr. [Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021– 2031]. http://www.reform.org.ua/proj_edu_strategy_2021-2031.pdf [in Ukrainian].

Cherniak, I. V. (2018). Vnesok O. S. Sokalskoho u rozvytok bibliotechnoi nauky ta osvity v Ukraini [The contribution of OS Sokalsky to the development of library science and education in Ukraine] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-20

Як цитувати

Бачинська, Н., & Клименко, О. (2021). Підготовка майбутніх фахівців зі спеціальності 029 «інформаційна, бібліотечна та архівна справа»: основні тенденції формування фонду навчальної літератури. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (8), 102–116. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247588

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНА ОСВІТА