Краєзнавчі електронні ресурси в освітньому процесі

Автор(и)

  • Євген Забіянов Одеська обласна універсальна наукова бібліотека ім. М. С. Грушевського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4959-9099

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247586

Ключові слова:

краєзнавчі електронні ресурси, інформаційно-освітній процес, краєзнавчий контент, заклади освіти, національна історична пам’ять, історико-культурна ідентичність регіону

Анотація

Цифровізація та медіатизація інформації актуалізує питання доступу користувачів до електронних інформаційних ресурсів. В умовах потреби формування і зміцнення регіональної та національної ідентичності суспільної ваги набувають також вивчення та популяризація інформації історико-краєзнавчого характеру і забезпечення доступу до неї, інтеграція такої інформації в освітні практики з метою опанування нею молоддю.

Стаття присвячена висвітленню та обґрунтуванню ефективних підходів до використання краєзнавчих електронних ресурсів в освітньому процесі.

Під час дослідження використані описовий метод, методи порівняння та узагальнення стосовно досвіду використання у сфері освіти краєзнавчих електронних ресурсів бібліотек. Ефективними виявились методи включеного спостереження та періодичного моніторингу, застосовані під час розробки та підтримки функціонування за участю автора краєзнавчого ресурсу «Краевед» (kraeved.od.ua) (починаючи з 15.03.2020 р.). Для аналізу наявного теоретичного доробку за темою дослідження застосовувався аналітично-оглядовий метод.

Новизна отриманих результатів полягає у висвітленні й обґрунтуванні специфіки використання в освітньому процесі в різних країнах світу електронних краєзнавчих інформаційних ресурсів, зокрема під час навчання студентів історичних спеціальностей, а в деяких країнах – студентів, які навчаються за спеціальностями культурології та мистецтвознавства. Найбільш комплексно електронні краєзнавчі інформаційні ресурси використовуються у США, де їх історико-краєзнавчий контент приваблює не лише викладачів та студентів, а й ширше коло користувачів: дослідників генеалогії, письменників, інженерів, містобудівників, архітекторів, ріелторів та режисерів документальних фільмів.

Отримані результати дослідження засвідчили тенденцію до використання бібліотечних краєзнавчих електронних інформаційних ресурсів у освітньому процесі. Їх створення, зацікавленість користувачів у представленій на них інформації та її використанні під час навчання засвідчують важливість краєзнавчого контенту, покликаного сприяти формуванню історико-культурної ідентичності регіону в контексті історії країни та формуванню національної історичної пам’яті в органічному поєднанні з розвитком історичної думки. Узагальнення зарубіжного досвіду та перспективних вітчизняних практик використання в освітньому процесі краєзнавчих електронних бібліотечних ресурсів дає змогу обґрунтувати ефективні підходи до організації такої діяльності, активізації залучення вітчизняних бібліотечних краєзнавчих електронних інформаційних ресурсів до вирішення інформаційних задач, пов’язаних з освітньою діяльністю. Інтенсивний розвиток цифрових бібліотечних проєктів в освітньому середовищі відкриє додаткові шляхи для реалізації завдань бібліотек із забезпечення широкого доступу користувачів до краєзнавчих інформаційних джерел та максимального розкриття їх інформаційного потенціалу.

Біографія автора

Євген Забіянов, Одеська обласна універсальна наукова бібліотека ім. М. С. Грушевського

Провідний бібліотекар

Посилання

Bezzub, I. (2015). Elektronni biblioteky v suchasnii osviti [Electronic libraries in modern education]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, 41, 479– 495 [in Ukrainian].

Bainbridge, D., Vitten, I., & Nikols, D. (2007). Elektronnye biblioteki v obrazovanii [Digital Libraries in Education]. Obuchenie-Servis [in Russian].

Bondar, L. M., Kyrychok, I. V. & Levashova, O. L. (2015). Elektronni biblioteky yak element yakosti vyshchoi osvity [Electronic libraries as an element of quality of higher education]. Management, economy and quality assurance in pharmacy, 1, 42–46 [in Ukrainian].

Bruy, O. (2021, April 20). Yak didzhytalizuvaty bibliotechnu systemu y ne narobyty pomylok [How to digitalize the library system and not make mistakes]. Chytomo. https://chytomo.com/iak-didzhytalizuvaty-bibliotechnu-systemu-j-ne-narobyty-pomylok/ [in Ukrainian].

Denysenko, S. O. (2003). Intehratsiia kraieznavchykh fondiv bibliotek rehionu v umovakh informatyzatsii [Integration of Local Lore Funds of Libraries of the Region in the Conditions of Informatization] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Dikunova, O. A. (2020, June 15–19). Formuvannia systemy bibliohrafichnykh elektronnykh resursiv z kraieznavstva (na prykladi biblioteky Kryvorizkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu) [Formation of a system of bibliographic electronic resources on local lore (on the example of the library of Kryvyi Rih State Pedagogical University)] In Suchasni zavdannia ta priorytety diialnosti bibliotek vyshchykh navchalnykh zakladiv: shliakh innovatsii [Modern Tasks and Priorities of Libraries of Higher Educational Institutions: the Way of Innovations], Proceedings of the Scientific and Practical Web-Conference, Uzhhorod, Ukraine. Scientific Library of Uzhhorod National University https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/29401 [in Ukrainian].

Ivanova, S. M. (2011). Tendentsii vykorystannia elektronnykh bibliotek v naukovykh i navchalnykh zakladakh (zarubizhnyi i vitchyznianyi dosvid) [Trends in the use of electronic libraries in scientific and educational institutions (foreign and domestic experience)]. Information Technologies and Learning Tools, 23(3). https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/500/419 [inUkrainian].

Ivanova, S. M., & Novytska, T. L. (2019). Metodyka vykorystannia naukovykh elektronnykh bibliotek dlia rozvytku informatsiino-doslidnytskoi kompetentnosti naukovykh i naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv [Methods of using scientific electronic libraries for the development of information and research competence of scientific and scientific-pedagogical workers]. Academic notes Series: Pedagogical Sciences, 183, 89–95. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2019-1-183-89-95 [in Ukrainian].

Karashchuk, O. (2016). Biblioteka v suchasnomu informatsiinomu prostori [Library in the modern information space.]. Academic Papers of the Vernadsky National Library of Ukraine, 43, 596–610. https://doi.org/10.15407/np.43.596 [in Ukrainian].

Koval, T. & Lopata, O. (2021). Perspektyvy rozvytku natsionalnykh knyhozbiren v epokhu tsyfrovoho suspilstva (za materialamy vyznachalnykh dokumentiv UNESCO, IFLA, AALL, ALA, LIBER, WSIS) [Prospects for the development of national book collections in the digital age (according to the defining documents of UNESCO, IFLA, AALL, ALA, LIBER, WSIS)]. Bibliotečnij visnik, (2), 3–16 [in Ukrainian].

Kyselova, V. P., & Pokropyvna, O. V. (2019). Kraieznavcha robota v bibliotekakh Ukrainy [Local Lore Work in Libraries of Ukraine] (edited by O. V Mykhailova, Iss. 30). National Historical Library of Ukraine [in Ukrainian].

Kuznetsova, M. (2009). Klasyfikatsiia bibliotechnykh elektronnykh resursiv z kraieznavstva yak platforma funktsionuvannia yikhnoi tsilisnoi systemy [Classification of library electronic resources on local lore as a platform for the functioning of their holistic system]. Bulletin of the Book Chambe, (6), 24–28 [in Ukrainian].

Kucheruk, O. A., Karaman, S. O., & Karaman, O. V. (2018). Naukovo-osvitni elektronni biblioteky u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv-slovesnykiv [Scientific and educational electronic libraries in the professional training of future teachers of vocabulary]. Information Technologies and Learning Tools, 65(3), 152–165. https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2403 [in Ukrainian].

Kushnarenko, N. M. (2005, March 22–23). Stratehichni napriamy kraieznavchoi diialnosti bibliotek v umovakh elektronnoho seredovyshcha [Strategic directions of local lore activity of libraries in the conditions of electronic environment]. In N. I. Polianska (Comp.), Bibliotechne kraieznavstvo: novi tekhnolohii [Library Local Lore: New Technologies], Proceedings of the International Seminar (pp. 4–10), Kharkiv, Ukraine. Kharkiv Korolenko State Scientific Library [in Ukrainian].

Lytvynenko, N. (2009). Kraieznavcho-bibliohrafichnyi kontent veb-saitiv bibliotek Donbasu yak skladova kraieznavchoi elektronnoi biblioteky [Local lore and bibliographic content of websites of libraries of Donbass as a component of local lore electronic library]. Bulletin of the Book Chambe, (7), 39–42 [in Ukrainian].

Lobuzin, I. V. (2016). Tsyfrovi bibliotechni proekty: tekhnolohichni rishennia ta upravlinnia zhyttievym tsyklom kolektsii [Digital Library Projects: Technological Solutions and Collection Lifecycle Management] [Monograph]. V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Lobuzina, K. (2012). Tekhnolohii orhanizatsii znannievykh resursiv u bibliotechno-informatsiinii diialnosti [Technologies of Organization of Knowledge Resources in Library and Information Activity] [Monograph]. V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Moskalova, Yu. R. (2018). Dzherela do vyvchennia dytiachoi bezprytulnosti ta bezdohliadnosti na Pivdni Ukrainy (60-i rr. XVIII – pochatok XX st.) [Sources for the Study of Child Homelessness and Neglect in Southern Ukraine (60’s XVIII – Early XX Century)] [PhD Dissertation, Vasyl Stus Donetsk National University] [in Ukrainian].

Novalska, T. V. (2007). Vyvchennia chytacha v ukrainskomu bibliotekoznavstvi (druha polovyna XIX – pochatok XXI stolittia) [Study of the Reader in Ukrainian Library Science (Second Half of the 19th –Beginning of the 21st Century)] [Abstract of DSc Dissertation, Vernadsky National Library of Ukraine] [in Ukrainian].

Ostrovska, O. M. (2020, October 6–8). Novi mozhlyvosti dostupu do naukovo-informatsiinykh resursiv bibliotek Ukrainy [New opportunities for access to scientific and information resources of libraries of Ukraine]. In M. V. Ivanova (Ed.), Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia. Rozvytok bibliotechno-informatsiinoho potentsialu v umovakh tsyfrovizatsii [Library. Science. Communication. Development of Library and Information Potential in the Conditions of Digitalization], Proceedings of the International Conference (pp. 217–220), Kiev, Ukraine. Vernadsky National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Pasmor, N. P. (2014, March 27). Elektronni biblioteky yak element informatsiinoho suspilstva: konsensusni rishennia [Electronic libraries as an element of the information society: consensus solutions]. In N. P. Pasmor (Ed.), Imperatyvy rozvytku elektronnykh bibliotek: pro et contra [Imperatives of electronic library development: pro et contra], Proceedings of International Web-Conference, Kharkiv, Ukraine. Scientific Library of Yaroslav the Wise National Law University. http://library.nlu.edu.ua/biblioteka/Web-konf-2014/ Imperatives.pdf [in Ukrainian].

Pasmor, N. P. (2019, April 5). Tsyfrovi servisy e-nauky: bibliotechnyi kontekst [Digital e-science services: library context.]. In S. V. Hlibko, A. M. Liubchych, O. Yu. Palant (Eds.), Rehionalni innovatsiini initsiatyvy: zavdannia ta shliakhy vyrishennia [Regional Innovation Initiatives: Tasks and Solutions], Proceedings of the Roundtable Conference (pp. 97–103), Kharkiv, Ukraine. Scientific and Research Institute of Providing Legal Framework for the Innovative Development of National Academy of Law Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Rybachok, O. (2017). Yevropeiska tsyfrova biblioteka (Ievropiana): stvorennia ta priorytety rozvytku (2000–2020) [European Digital Library (Europeana): Creation and Development Priorities (2000–2020)]. Bibliotečnij visnik, (2), 8–16 [in Ukrainian].

Skrypka, L. I., Bondarenko, O. M., & Fomenko O. L. (2016, January 15–16). Elektronna biblioteka v systemi dystantsiinoi osvity vyshchoho navchalnoho zakladu [Electronic library in the system of distance education of higher education institution]. In Problemy i perspektyvy rozvytku osvity. Orhanizatsiia dystantsiinoi osvity u zahalnoosvitnii ta vyshchyi shkoli [Problems and Prospects of Education Development. Organization of Distance Education in Secondary and Higher School], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific Conference (pp. 110–117), Dnipropetrovsk, Ukraine. Global Nauka [in Ukrainian].

Solovianenko, D. (2003). Onlainovyi bibliotechnyi servis yak odyn iz vydiv bibliotechnoho servisu [Online library service as one of the types of library service]. Academic Papers of the Vernadsky National Library of Ukraine, 11, 200–222 [in Ukrainian].

Onyshchenko, O. S., Horovyi, V. M., Popyk, V. I., Polovynchak, Yu. M., Kostenko, L. Y., Udovyk, V. M., Matviichuk, A. V., Voroshylov, O. V., Omelchuk, V. Yu., Novosolova, L. S., & Posmitna, N. V. (2013). Tendentsii vplyvu hlobalnoho informatsiinoho seredovyshcha na sotsiokulturnu sferu Ukrainy [Trends in the Impact of the Global Information Environment on the Socio-cultural Sphere of Ukraine] [Monograph]. Vernadsky National Library of Ukraine [in Ukrainian].

Topolnyk, Ya. V. (2017, December 1–2). Spetsyfichni osoblyvosti ta funktsionalni mozhlyvosti elektronnoi biblioteky [Specific features and functionality of the electronic library]. In Problemy reformuvannia pedahohichnoi nauky ta osvity [Problems of reforming pedagogical science and education], Proceedings of the International Scientific-practical Conference (pp. 185–188), Khmelnytsky, Ukraine. Helvetyka [in Ukrainian].

Chala, O. V. (2017). Suchasnyi pidkhid do periodyzatsii kraieznavstva v Ukraini [A modern approach to the periodization of local lore in Ukraine.]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University, (7), 259–270 [in Ukrainian].

Yaroshenko, T. O. (2008). Orhanizatsiia ta upravlinnia elektronnymy resursamy v suchasnii bibliotetsi [Organization and management of electronic resources in a modern library]. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, (3), 13–21 [in Ukrainian].

Abrizah, A., & Zainab, A. N. (2004). Collaborative Digital Library for Historical Resources: Defining the System’s Artefacts Using Zachman’s Approach. Іn The Sixth International Conference on Information Integration and Web Based Applications & Services (pp. 335–345) [in English].

Abrizah, A., & Zainab, A. N. (2007). Collaborative Digital Library of Historical Resources: Evaluation of First Users. Malaysian Journal of Library & Information Science, 12(2), 99–122 [in English].

Clarke, W., & Lee, J. (2004). The Promise of Digital History in the Teaching of Local History. The Clearing House, 78(2), 84–87. https://doi.org/10.3200/TCHS.78.2.84-87 [in English].

Galloway, E. (2005). Historic Pittsburgh Website. https://drum.lib.umd.edu/bitstream/handle/1903/12952/historicpittsburghwebsite.pdf?sequence=1 [in English].

Galloway, E. A. (2004). Imaging Pittsburgh: Creating a Shared Gateway to Digital Image Collections of the Pittsburgh Region. First Monday, 9(5). https://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/download/1141/1061 [in English].

Lee, J., & Molebash, Ph. (2004). Using Digital History for Positive Change in Social Studies Education. Journal of Computing in Teacher Education, 20(4), 153–157 [in English].

Mendel, J. M. (1999). Education Using Digital Libraries. WTEC Panel Report on Digital Information Organization in Japan, 13–22 [in English].

Nartschik, S. (2006). Gutenberg in Tokyo. Japanstudien, 17(1), 189–208. https://doi.org/10.1080/09386491.2006.11826929 [in Germany].

Sonker, S. K., & Mahawar, K. L. (2017). Digital Library: Processes, Services, Challenges and Opportunities. https://drtc.isibang.ac.in/ldl/bitstream/handle/1849/390/p78_sharad-sonker.pdf [in English].

European Schoolnet Academy. (2020). Welcome to the "Europeana Your Classroom: Building 21st-Century Competences with Digital Cultural Heritage (Rerun)" MOOC. https://www.europeanschoolnetacademy.eu/courses/course-v1:Europeana+Culture_EN+2020/about [in English].

Yu H., & Breivold, S. (2008). Electronic Resource Management in Libraries: Research and Practice. Information Science Reference. https://doi.org/10.4018/978-1-59904-891-8 [in English].

Zellers, J., Adams, T. M., & Hіll, K. (2018). The ABCs of ERM: Demystifying Electronic Resource Management for Public and Academic Librarians. ABC-CLIO Libraries Unlimited [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-20

Як цитувати

Забіянов, Є. (2021). Краєзнавчі електронні ресурси в освітньому процесі. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (8), 74–90. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247586

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ, БІБЛІОТЕЧНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ