Дослідження коміксу в сучасній гуманітаристиці

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247583

Ключові слова:

комікс, Comics Studies, інформаційна, бібліотечна та архівна справа, книгознавство, бібліотекознавство

Анотація

Тенденція до зростання популярності коміксів в Україні і світі посилює наукову увагу до цього виду інформаційних продуктів.

Стаття узагальнює провідні тенденції у вивченні коміксу в сучасній гуманітаристиці.

На підставі вивчення присвячених коміксу фахових публікацій, профільних ресурсів світових центрів досліджень коміксів та присвячених висвітленню актуального стану осмислення явища коміксу журналів та інтернет-ресурсів, застосування оглядово-аналітичного, історико-хронологічного, діалектичного, соціокомунікаційного методів та методу аналізу контенту було виявлено, що синкретична природа коміксу обумовила його дослідження в рамках різних наук і спеціальностей: літературознавства, мовознавства, культурології, мистецтвознавства, історії, політології та ін.

Провідними дослідницькими центрами з вивчення коміксів є Міжнародний форум мистецтва коміксів, Британський консорціум дослідників коміксів, Хаб досліджень коміксу Лондонського університету мистецтв, Канадське товариство з вивчення коміксів, Товариство дослідників коміксів (США). Освітній напрям Comics Studies виразно представлений бакалаврськими, магістерськими і докторськими (доктор філософії) освітніми програмами в закладах вищої освіти різних країн: Університеті Флоріди, Університеті Торонто, Університеті Каліфорнії Санта-Крус, Університеті Портленда, Університеті Західної Свободи (Західна Вірджинія, США), Університеті Данді, Університеті Тісайд, Університеті Ланкастера (Великобританія), Університеті Кіото Сейка (Японія).

Зростання обсягу наукових знань у царині дослідження коміксів, з одного боку, а з іншого – переважання міждисциплінарного підходу в його вивченні, обумовили потребу заснування спеціальних присвячених коміксам наукових журналів, таких як Journal of Graphic Novels and Comics («Журнал графічних романів і коміксів»), Studies in Comics («Вивчення коміксів»), European Comic Art («Європейське мистецтво коміксів»).

В Україні дослідження коміксів на дисертаційному рівні відбувалось у вимірі педагогіки і філології, хоча присвячені коміксам окремі наукові розвідки наявні, також, у рамках журналістики, пресознавства і видавничої справи, політології, літературознавства, журналістики і соціальних комунікацій.

Виявлено, що, будучи багатофункціональним і унікальним інформаційним продуктом та об’єктом бібліотечної діяльності, комікс досі не став предметом вивчення для книгознавців і бібліотекознавців. Обґрунтовано перспективність виокремлення в царині книгознавства і бібліотекознавства відповідного дослідницького напряму.

Біографія автора

Дмитро Бєлов, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант кафедри інформаційних технологій

Посилання

Avdeeva, E. S. (2009). Ispolzovanie komiksov pri obuchenii yaponskomu yazyiku studentov vtorogo kursa yazyikovogo vuza [Using Comics in Teaching Japanese to Second-year Students of a Language Uuniversity] [PhD Dissertation, Institut soderzhaniya i metodov obucheniya Rossiiskoi akademii obrazovaniya] [in Russian].

Aliev, R. T. (2015). Komiksnyi geroi kak otrazhenie neomifologicheskoi paradigmy amerikanskoi massovoi kul’tury: 1929-2012 gg. [The Comic Hero as a Reflection of the Neomythological Paradigm of American Mass Culture: 1929-2012] [Abstract of PhD Dissertation, Astrakhan State University] [in Russian].

Bart, R. (1994). Ritorika obraza [The Rhetoric of the Image]. In Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika [Selected Works. Semiotics. Poetics] (pp. 297–318). Progress [in Russian].

Bilychenko, O. L. (2001). Kulturno-vykhovna rol knyhy v umovakh formuvannia informatsiinoho suspilstva [Cultural and educational role of the book in the formation of the information society] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkivska derzhavna akademiia kultury] [in Ukrainian].

Hudoshnyk, O. V. (2019). Documentary comics u suchasnomu naukovomu dyskursi ta ukrainskomu komiks-prostori [Documentary comics in modern scientific discourse and Ukrainian comics space]. Communications and Communicative Technologies, 19, 32–40. https://doi.org/10.15421/291905 [in Ukrainian].

Hudoshnyk, O. V. (2020). Transmedialni naratyvy komiksovoi zhurnalistyky: svitovyi ta ukrainskyi dosvid [Transmedia narratives of comic journalism: world and Ukrainian experience]. Communications and Communicative Technologies, 20, 32–41 [in Ukrainian].

Eikalis, Yu. A. (2017). Verbal’nyi i ikonicheskii komponenty sovremennogo nemetskoyazychnogo komiksa [Verbal and Iconic Components of Contemporary German Comics] [Abstract of PhD Dissertation, Samarskii natsional’nyi issledovatel’skii universitet imeni akademika S. P. Koroleva] [in Russian].

Ivasyshyn, M. R. (2019). Multymodalnist anhlomovnoho komiksu: linhvalnyi i ekstralinhvalnyi vymiry [Multimodality of English Comics: Lingual and Extralingua Dimensions] [Abstract of PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian]

Kozlov, E. V. (1999). Kommunikativnost’ komiksa v tekstual’nom i semioticheskom aspektakh [Communicativeness of a Comic Strip in Textual and Semiotic Aspects] [PhD Dissertation, Volgogradskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet] [in Russian].

Kosmatska, N. V. (2012). Strukturno-funktsionalni osoblyvostimovy frantsuzkykh komiksiv (na materiali serii "Astérix") [Structural and Functional Features of the Language of French Comics (on the Material of the Series "Astérix")] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Markova, V. (2019). Kniga v sotsialno-kommunikativnom prostranstve: proshloe, nastoyaschee, buduschee [Book in the social-communicative space: past, present, future] [Monograph]. Professiya [in Russian].

Markova, V. (2010). Knyha v sotsialno-komunikatyvnomu prostori : mynule, suchasne, maibutnie [Book in the social-communicative space: past, present, future] [Monograph]. The Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].

Nasalevych, T. V., Riabukha, T. V., & Lopushanskyi, I. O. (2020). Stanovlennia komiksu yak zhanru suchasnoi literatury [Development of comics as a genre of modern literature]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series "Philology. Social communications", 31(70), 4(3), 144–149. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-3/26 [in Ukrainian].

Ohar, E. I., & Kopylchak, Kh. C. (2018). Suchasnyi ukrainskyi "malopys": vydavnychi realii ta perspektyvy [Contemporary Ukrainian "painting": publishing realities and prospects]. Printing and Publishing, 2, 64–75. https://doi.org/10.32403/0554-4866-2018-2-76-64-75 [in Ukrainian].

Olshanskyi, D. V. (2002). Dydaktychni umovy vykorystannia komiksiv u navchanni inozemnykh mov molodshykh shkoliariv [Didactic Conditions for the Use of Comics in Teaching Foreign Languages to Primary School Children] [Abstract of PhD Dissertation, Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2016a). Komiks yak mediatekst [Comics as a media text]. Social Communications: Theory and Practice, 2, 110–114 [in Ukrainian].

Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2016b). Komiks kak sredstvo mediaobrazovaniya [Comics as a means of media education]. Media Education, 2, 52–60 [in Russian].

Pastushenko, O. (2016). Knyha i periodyka v dysertatsiinykh doslidzhenniakh nazalezhnoi Ukrainy: sotsiokomunikatsiinyi aspekt [The Book and Periodicals in Dissertation Researches of Independent Ukraine: Sociocommunication Aspect] [Monograph]. National Library of Ukraine named after VI Vernadsky [in Ukrainian].

Pidopryhora, S. (2016). Hrafichna proza yak khudozhnii eksperyment: ukrainskyi vymir [Graphic prose as an artistic experiment: The Ukrainian dimension]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Filolohichni nauky, 1(2), 55–62 [in Ukrainian].

Pidopryhora, S. C. (2017). Hrafichnyi roman yak intermedialna proektsiia (na materiali romanu "Dira" S. Zakharova) [Graphic novel as an intermediate projection (based on the novel "Hole" by S. Zakharov)]. Scientific bulletin of Mykolaiv V. O. Sukhomlynkyi national university. Philological science, 2, 180–187 [in Ukrainian].

Polyakova, K. V. (2004). Stanovlenie semioticheskoi sistemy amerikanskogo komiksa i yaponskogo manga [Formation of the Semiotic System of American Comics and Japanese Manga] [PhD Dissertation, Herzen State Pedagogical University of Russia] [in Russian].

Pocheptsov, G. (2019). Komiksy i teleserialy kak instruktsii po massovomu povedeniyu [Comics and TV series as instructions for mass behavior]. "MEDIASAPIENS". https://cutt.ly/ensTYZA [in Russian].

Prohanov, D. M. (2013). Mediakommunikatsionnye osobennosti yaponskikh komiksov manga [Media Communication Features of Japanese Manga Comics] [Abstract of PhD Dissertation, Lomonosov Moscow State University] [in Russian].

Reznikova, A. I. (2017). Metodika ispol’zovaniya frantsuzskikh komiksov kak sredstva sovershenstvovaniya inoyazychnoi kommunikativnoi kompetentsii starsheklassnikov [Methodology for Using French Comics as a Means of Improving the Foreign Language Communicative Competence of High School Students] [PhD Dissertation, Moscow State Pedagogical University] [in Russian].

Sonin, A. G. (1999). Komiks kak znakovaya sistema: psikholingvisticheskoe issledovanie (na materiale frankoyazyichnykh komiksov) [Comics as a Sign System: a Psycholinguistic Study (Based on French-language Comics)] [PhD Dissertation, Altai State University] [in Russian].

Khlestova, S. V. (2017). Komiks yak zasib masovoi komunikatsii: typolohichni osoblyvosti [Comics as a means of mass communication: typological features]. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 11, 13–17 [in Ukrainian].

Khlestova, S. V. (2019). Potentsial komiksu yak mediapovidomlennia: na prykladi tekstiv pro viiskovyi konflikt na Donbasi ("Kiborhy" ta "Perekhrestia. Deviat istorii pro viinu ta nasylstvo") [The potential of comics as a media message: on the example of texts about the military conflict in the Donbass ("Cyborgs" and "Crossroads. Nine stories about war and violence")]. Visnyk of the Lviv University. Journalism series, 46, 281–288 [in Ukrainian].

Chornodon, M. V. (2019). Osoblyvosti hrafiky komiksiv u proektuvanni reklamnykh kalendariv [Features of comic book graphics in the design of advertising calendars]. Borys Grinchenko Kyiv University. https://cutt.ly/gnbr8tO [in Ukrainian].

Shvetsova, H. M. (2001). Dokument i knyha v systemi sotsialnykh komunikatsii [Document and book in the system of social communications] [Doctoral Dissertation, Rivne State University of the Humanities] [in Ukrainian].

ReOPeN Graphic Futures. (2017). About. https://cutt.ly/rnx56Ei [in English].

Adams, J. N. P. (Jeff) (2003). Graphic Novels and Social Realism – Three Case Studies: Keiji Nakazawa’s Barefoot Gen, Art Spiegelman’s Maus and Joe Sacco’s Palestine. University of Liverpool, UK [in English].

Berndt, J. (2020a). Conjoined by Hand: Aesthetic Materiality in Kouno Fumiyo’s Manga In this corner of the world. Mechademia, 12(2), 83–101. https://doi.org/10.5749/mech.12.2.0083 [in English].

Berndt, J. (n.d.). Manga Studies #1: Introduction. Comics Forum. https://cutt.ly/YnkWQ7t [in English].

Berndt, J. (2020b). Manga Aging: Grannies and Gutters. In V. Sina, & N. Eckhoff-Heindl (Eds.), Spaces Between – Gender, Diversity and Identity in Comics (pp. 175–186). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30116-3_12 [in English].

Berndt, J. (2012). Manga Makes It to Academia. nippon.com. https://www.nippon.com/en/views/b00802/ [in English].

Berndt, J. (2018). Manga Meets Science: Going beyond the Education-Entertainment Divide. In A. Hamann, J. Kirstein, R. Leinfelder, & M. Schleunitz (Eds.), Science meets Comics: Proceedings of the Symposium on "Communicating and Designing the Future of Food in the Anthropocene" pp. 41–59. Ch. A. Bachmann Verlag [in English].

Bogart, L. (1951). The Comic Strips and their Adult Readers: A Study of Male Workers in a New York City Neighborhood [Ph.D. Dissertation, Department of Sociology, University of Chicago] [in English].

Campbell, A. J. (2012). History Transformed: Sengoku Daimyo in Japanese Popular Media [Master’s dissertation, California State University, Long Beach]. ProQuest Dissertations Publishing. https://cutt.ly/lnk3H4y [in English].

University of Dundee. (n.d.). Comics. https://www.dundee.ac.uk/subjects/comics [in English].

Teesside University. (2021). Comics and Graphic Novels BA (Hons). https://cutt.ly/snxNAAi [in English].

Teesside University. (2021). Comics and Graphic Novels MA. https://cutt.ly/NnxN1VL [in English].

Portland State University. (2021). Comics Studies. https://www.pdx.edu/comics-studies/ [in English].

ReOPeN Graphic Futures. (2018). Communities in Control: a 3D flippable graphic narrative on health inequalities and community action. https://cutt.ly/oncqtd3 [in English].

Dean, M. (2000). The Ninth Art: Traversing the Cultural Space of the American Comic Book [Doctoral Dissertation, University of Wisconsin-Milwaukee] [in English].

Di Fazio, J. S. (1973). A Content Analysis to Determine the Presence of Selected American Values Found in Comic Books During Two Time Periods, 1946-1950, 1966-1970. The University of Iowa [in English].

Dionisio, M. V. (2007). Drawing on history: Tagawa Suihō and early Japanese manga culture. ProQuest. https://cutt.ly/DESFS1O (in English).

Dunley, K. A. (2007). The Space Between: Ruins, Narratives, and History. University of Colorado at Boulder [in English].

Eco, U. (1964). Apocalittici e integrati: comunicazioni di massa e teorie della cultura di massa. Bompiani [in Italian].

Grove, L., Miller, A., & Magnussen, A. (Eds.). (2021). European Comic Art. Berghahn Books. https://cutt.ly/EnvPtj9 (in English).

Kyoto Seika University. (n.d.). Faculty of Manga. https://cutt.ly/encwQus [in English].

Fuller, F. R. (2012). The Atomic Bomb: Reflections in Japanese Manga and Anime [PhD Dissertation, Clark Atlanta University] [in English].

Harrison, M. P. (2009). Comics as Text and Comics as Culture: Queer Spain through the Lens of a Marginalized Medium [PhD Dissertation, University of California] [in English].

Hatfield, C. W. (2000). Graphic Interventions: Form and Argument in Contemporary Comics [Dissertation on Hernandez Bros, autobiography and Chester Brown] [PhD Dissertation, University of Connecticut] [in English].

Hill, M. J. (2003). A Study of Contemporary Australian Comics, 1992-2000 with Particular Reference to the Work of Naylor, Smith, Danko and Ord. Macquarrie University (Sydney, Australia) [in English].

Greene, B. (2017). Repercussions of the Dark Valley – Reenacting and Reinterpreting an Era via Fantasy Manga [PhD Dissertation, University of Arizona]. https://cutt.ly/0nk296c [in English].

Karp, E. E. (1954). Crime Comic Book Role Preferences [PhD Dissertation, New York University]. https://cutt.ly/jnjM6Zy[in English].

Kinsella, S. (2000). Adult Manga: Culture and Power in Contemporary Japanese Society. Routledge [in English].

Rosenbaum, R. (Ed.) (2012). Manga and the Representation of Japanese History. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203097816 [in English].

Pasfield-Neofitou, S., Sell, C., & Chan, Q. (Eds.). (2016). Manga Vision. Cultural and Communicative Perspectives. Monash University Publishing [in English].

Postema, B. (2010). Mind the Gap: Absence as Signifying Function in Comics [PhD Dissertation, Michigan State University]. https://d.lib.msu.edu/etd/10369 [in English].

Round, J. V. (2006). From comic book to graphic novel: writing, reading, semiotics. University of Bristol, UK [in English].

Schodt, F. L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. Kodansha International [in English].

Sousanis, N. (2015). Unflattening. Harvard University Press. https://cutt.ly/anj3W34 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-20

Як цитувати

Бєлов, Д. (2021). Дослідження коміксу в сучасній гуманітаристиці. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (8), 27–50. https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247583

Номер

Розділ

ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ БІБЛІОТЕКОЗНАВСТВА ТА ІНФОРМАЦІЙНИХ НАУК