Дослідження коміксу в сучасній гуманітаристиці
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.8.2021.247583Ключові слова:
комікс, Comics Studies, інформаційна, бібліотечна та архівна справа, книгознавство, бібліотекознавствоАнотація
Тенденція до зростання популярності коміксів в Україні і світі посилює наукову увагу до цього виду інформаційних продуктів.
Стаття узагальнює провідні тенденції у вивченні коміксу в сучасній гуманітаристиці.
На підставі вивчення присвячених коміксу фахових публікацій, профільних ресурсів світових центрів досліджень коміксів та присвячених висвітленню актуального стану осмислення явища коміксу журналів та інтернет-ресурсів, застосування оглядово-аналітичного, історико-хронологічного, діалектичного, соціокомунікаційного методів та методу аналізу контенту було виявлено, що синкретична природа коміксу обумовила його дослідження в рамках різних наук і спеціальностей: літературознавства, мовознавства, культурології, мистецтвознавства, історії, політології та ін.
Провідними дослідницькими центрами з вивчення коміксів є Міжнародний форум мистецтва коміксів, Британський консорціум дослідників коміксів, Хаб досліджень коміксу Лондонського університету мистецтв, Канадське товариство з вивчення коміксів, Товариство дослідників коміксів (США). Освітній напрям Comics Studies виразно представлений бакалаврськими, магістерськими і докторськими (доктор філософії) освітніми програмами в закладах вищої освіти різних країн: Університеті Флоріди, Університеті Торонто, Університеті Каліфорнії Санта-Крус, Університеті Портленда, Університеті Західної Свободи (Західна Вірджинія, США), Університеті Данді, Університеті Тісайд, Університеті Ланкастера (Великобританія), Університеті Кіото Сейка (Японія).
Зростання обсягу наукових знань у царині дослідження коміксів, з одного боку, а з іншого – переважання міждисциплінарного підходу в його вивченні, обумовили потребу заснування спеціальних присвячених коміксам наукових журналів, таких як Journal of Graphic Novels and Comics («Журнал графічних романів і коміксів»), Studies in Comics («Вивчення коміксів»), European Comic Art («Європейське мистецтво коміксів»).
В Україні дослідження коміксів на дисертаційному рівні відбувалось у вимірі педагогіки і філології, хоча присвячені коміксам окремі наукові розвідки наявні, також, у рамках журналістики, пресознавства і видавничої справи, політології, літературознавства, журналістики і соціальних комунікацій.
Виявлено, що, будучи багатофункціональним і унікальним інформаційним продуктом та об’єктом бібліотечної діяльності, комікс досі не став предметом вивчення для книгознавців і бібліотекознавців. Обґрунтовано перспективність виокремлення в царині книгознавства і бібліотекознавства відповідного дослідницького напряму.
Посилання
Avdeeva, E. S. (2009). Ispolzovanie komiksov pri obuchenii yaponskomu yazyiku studentov vtorogo kursa yazyikovogo vuza [Using Comics in Teaching Japanese to Second-year Students of a Language Uuniversity] [PhD Dissertation, Institut soderzhaniya i metodov obucheniya Rossiiskoi akademii obrazovaniya] [in Russian].
Aliev, R. T. (2015). Komiksnyi geroi kak otrazhenie neomifologicheskoi paradigmy amerikanskoi massovoi kul’tury: 1929-2012 gg. [The Comic Hero as a Reflection of the Neomythological Paradigm of American Mass Culture: 1929-2012] [Abstract of PhD Dissertation, Astrakhan State University] [in Russian].
Bart, R. (1994). Ritorika obraza [The Rhetoric of the Image]. In Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika [Selected Works. Semiotics. Poetics] (pp. 297–318). Progress [in Russian].
Bilychenko, O. L. (2001). Kulturno-vykhovna rol knyhy v umovakh formuvannia informatsiinoho suspilstva [Cultural and educational role of the book in the formation of the information society] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkivska derzhavna akademiia kultury] [in Ukrainian].
Hudoshnyk, O. V. (2019). Documentary comics u suchasnomu naukovomu dyskursi ta ukrainskomu komiks-prostori [Documentary comics in modern scientific discourse and Ukrainian comics space]. Communications and Communicative Technologies, 19, 32–40. https://doi.org/10.15421/291905 [in Ukrainian].
Hudoshnyk, O. V. (2020). Transmedialni naratyvy komiksovoi zhurnalistyky: svitovyi ta ukrainskyi dosvid [Transmedia narratives of comic journalism: world and Ukrainian experience]. Communications and Communicative Technologies, 20, 32–41 [in Ukrainian].
Eikalis, Yu. A. (2017). Verbal’nyi i ikonicheskii komponenty sovremennogo nemetskoyazychnogo komiksa [Verbal and Iconic Components of Contemporary German Comics] [Abstract of PhD Dissertation, Samarskii natsional’nyi issledovatel’skii universitet imeni akademika S. P. Koroleva] [in Russian].
Ivasyshyn, M. R. (2019). Multymodalnist anhlomovnoho komiksu: linhvalnyi i ekstralinhvalnyi vymiry [Multimodality of English Comics: Lingual and Extralingua Dimensions] [Abstract of PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian]
Kozlov, E. V. (1999). Kommunikativnost’ komiksa v tekstual’nom i semioticheskom aspektakh [Communicativeness of a Comic Strip in Textual and Semiotic Aspects] [PhD Dissertation, Volgogradskii gosudarstvennyi pedagogicheskii universitet] [in Russian].
Kosmatska, N. V. (2012). Strukturno-funktsionalni osoblyvostimovy frantsuzkykh komiksiv (na materiali serii "Astérix") [Structural and Functional Features of the Language of French Comics (on the Material of the Series "Astérix")] [Abstract of PhD Dissertation, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].
Markova, V. (2019). Kniga v sotsialno-kommunikativnom prostranstve: proshloe, nastoyaschee, buduschee [Book in the social-communicative space: past, present, future] [Monograph]. Professiya [in Russian].
Markova, V. (2010). Knyha v sotsialno-komunikatyvnomu prostori : mynule, suchasne, maibutnie [Book in the social-communicative space: past, present, future] [Monograph]. The Kharkiv State Academy of Culture [in Ukrainian].
Nasalevych, T. V., Riabukha, T. V., & Lopushanskyi, I. O. (2020). Stanovlennia komiksu yak zhanru suchasnoi literatury [Development of comics as a genre of modern literature]. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series "Philology. Social communications", 31(70), 4(3), 144–149. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-3/26 [in Ukrainian].
Ohar, E. I., & Kopylchak, Kh. C. (2018). Suchasnyi ukrainskyi "malopys": vydavnychi realii ta perspektyvy [Contemporary Ukrainian "painting": publishing realities and prospects]. Printing and Publishing, 2, 64–75. https://doi.org/10.32403/0554-4866-2018-2-76-64-75 [in Ukrainian].
Olshanskyi, D. V. (2002). Dydaktychni umovy vykorystannia komiksiv u navchanni inozemnykh mov molodshykh shkoliariv [Didactic Conditions for the Use of Comics in Teaching Foreign Languages to Primary School Children] [Abstract of PhD Dissertation, Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine] [in Ukrainian].
Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2016a). Komiks yak mediatekst [Comics as a media text]. Social Communications: Theory and Practice, 2, 110–114 [in Ukrainian].
Onkovych, H. V., & Onkovych, A. D. (2016b). Komiks kak sredstvo mediaobrazovaniya [Comics as a means of media education]. Media Education, 2, 52–60 [in Russian].
Pastushenko, O. (2016). Knyha i periodyka v dysertatsiinykh doslidzhenniakh nazalezhnoi Ukrainy: sotsiokomunikatsiinyi aspekt [The Book and Periodicals in Dissertation Researches of Independent Ukraine: Sociocommunication Aspect] [Monograph]. National Library of Ukraine named after VI Vernadsky [in Ukrainian].
Pidopryhora, S. (2016). Hrafichna proza yak khudozhnii eksperyment: ukrainskyi vymir [Graphic prose as an artistic experiment: The Ukrainian dimension]. Visnyk Cherkaskoho universytetu. Seriia: Filolohichni nauky, 1(2), 55–62 [in Ukrainian].
Pidopryhora, S. C. (2017). Hrafichnyi roman yak intermedialna proektsiia (na materiali romanu "Dira" S. Zakharova) [Graphic novel as an intermediate projection (based on the novel "Hole" by S. Zakharov)]. Scientific bulletin of Mykolaiv V. O. Sukhomlynkyi national university. Philological science, 2, 180–187 [in Ukrainian].
Polyakova, K. V. (2004). Stanovlenie semioticheskoi sistemy amerikanskogo komiksa i yaponskogo manga [Formation of the Semiotic System of American Comics and Japanese Manga] [PhD Dissertation, Herzen State Pedagogical University of Russia] [in Russian].
Pocheptsov, G. (2019). Komiksy i teleserialy kak instruktsii po massovomu povedeniyu [Comics and TV series as instructions for mass behavior]. "MEDIASAPIENS". https://cutt.ly/ensTYZA [in Russian].
Prohanov, D. M. (2013). Mediakommunikatsionnye osobennosti yaponskikh komiksov manga [Media Communication Features of Japanese Manga Comics] [Abstract of PhD Dissertation, Lomonosov Moscow State University] [in Russian].
Reznikova, A. I. (2017). Metodika ispol’zovaniya frantsuzskikh komiksov kak sredstva sovershenstvovaniya inoyazychnoi kommunikativnoi kompetentsii starsheklassnikov [Methodology for Using French Comics as a Means of Improving the Foreign Language Communicative Competence of High School Students] [PhD Dissertation, Moscow State Pedagogical University] [in Russian].
Sonin, A. G. (1999). Komiks kak znakovaya sistema: psikholingvisticheskoe issledovanie (na materiale frankoyazyichnykh komiksov) [Comics as a Sign System: a Psycholinguistic Study (Based on French-language Comics)] [PhD Dissertation, Altai State University] [in Russian].
Khlestova, S. V. (2017). Komiks yak zasib masovoi komunikatsii: typolohichni osoblyvosti [Comics as a means of mass communication: typological features]. The Journal of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 11, 13–17 [in Ukrainian].
Khlestova, S. V. (2019). Potentsial komiksu yak mediapovidomlennia: na prykladi tekstiv pro viiskovyi konflikt na Donbasi ("Kiborhy" ta "Perekhrestia. Deviat istorii pro viinu ta nasylstvo") [The potential of comics as a media message: on the example of texts about the military conflict in the Donbass ("Cyborgs" and "Crossroads. Nine stories about war and violence")]. Visnyk of the Lviv University. Journalism series, 46, 281–288 [in Ukrainian].
Chornodon, M. V. (2019). Osoblyvosti hrafiky komiksiv u proektuvanni reklamnykh kalendariv [Features of comic book graphics in the design of advertising calendars]. Borys Grinchenko Kyiv University. https://cutt.ly/gnbr8tO [in Ukrainian].
Shvetsova, H. M. (2001). Dokument i knyha v systemi sotsialnykh komunikatsii [Document and book in the system of social communications] [Doctoral Dissertation, Rivne State University of the Humanities] [in Ukrainian].
ReOPeN Graphic Futures. (2017). About. https://cutt.ly/rnx56Ei [in English].
Adams, J. N. P. (Jeff) (2003). Graphic Novels and Social Realism – Three Case Studies: Keiji Nakazawa’s Barefoot Gen, Art Spiegelman’s Maus and Joe Sacco’s Palestine. University of Liverpool, UK [in English].
Berndt, J. (2020a). Conjoined by Hand: Aesthetic Materiality in Kouno Fumiyo’s Manga In this corner of the world. Mechademia, 12(2), 83–101. https://doi.org/10.5749/mech.12.2.0083 [in English].
Berndt, J. (n.d.). Manga Studies #1: Introduction. Comics Forum. https://cutt.ly/YnkWQ7t [in English].
Berndt, J. (2020b). Manga Aging: Grannies and Gutters. In V. Sina, & N. Eckhoff-Heindl (Eds.), Spaces Between – Gender, Diversity and Identity in Comics (pp. 175–186). Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-30116-3_12 [in English].
Berndt, J. (2012). Manga Makes It to Academia. nippon.com. https://www.nippon.com/en/views/b00802/ [in English].
Berndt, J. (2018). Manga Meets Science: Going beyond the Education-Entertainment Divide. In A. Hamann, J. Kirstein, R. Leinfelder, & M. Schleunitz (Eds.), Science meets Comics: Proceedings of the Symposium on "Communicating and Designing the Future of Food in the Anthropocene" pp. 41–59. Ch. A. Bachmann Verlag [in English].
Bogart, L. (1951). The Comic Strips and their Adult Readers: A Study of Male Workers in a New York City Neighborhood [Ph.D. Dissertation, Department of Sociology, University of Chicago] [in English].
Campbell, A. J. (2012). History Transformed: Sengoku Daimyo in Japanese Popular Media [Master’s dissertation, California State University, Long Beach]. ProQuest Dissertations Publishing. https://cutt.ly/lnk3H4y [in English].
University of Dundee. (n.d.). Comics. https://www.dundee.ac.uk/subjects/comics [in English].
Teesside University. (2021). Comics and Graphic Novels BA (Hons). https://cutt.ly/snxNAAi [in English].
Teesside University. (2021). Comics and Graphic Novels MA. https://cutt.ly/NnxN1VL [in English].
Portland State University. (2021). Comics Studies. https://www.pdx.edu/comics-studies/ [in English].
ReOPeN Graphic Futures. (2018). Communities in Control: a 3D flippable graphic narrative on health inequalities and community action. https://cutt.ly/oncqtd3 [in English].
Dean, M. (2000). The Ninth Art: Traversing the Cultural Space of the American Comic Book [Doctoral Dissertation, University of Wisconsin-Milwaukee] [in English].
Di Fazio, J. S. (1973). A Content Analysis to Determine the Presence of Selected American Values Found in Comic Books During Two Time Periods, 1946-1950, 1966-1970. The University of Iowa [in English].
Dionisio, M. V. (2007). Drawing on history: Tagawa Suihō and early Japanese manga culture. ProQuest. https://cutt.ly/DESFS1O (in English).
Dunley, K. A. (2007). The Space Between: Ruins, Narratives, and History. University of Colorado at Boulder [in English].
Eco, U. (1964). Apocalittici e integrati: comunicazioni di massa e teorie della cultura di massa. Bompiani [in Italian].
Grove, L., Miller, A., & Magnussen, A. (Eds.). (2021). European Comic Art. Berghahn Books. https://cutt.ly/EnvPtj9 (in English).
Kyoto Seika University. (n.d.). Faculty of Manga. https://cutt.ly/encwQus [in English].
Fuller, F. R. (2012). The Atomic Bomb: Reflections in Japanese Manga and Anime [PhD Dissertation, Clark Atlanta University] [in English].
Harrison, M. P. (2009). Comics as Text and Comics as Culture: Queer Spain through the Lens of a Marginalized Medium [PhD Dissertation, University of California] [in English].
Hatfield, C. W. (2000). Graphic Interventions: Form and Argument in Contemporary Comics [Dissertation on Hernandez Bros, autobiography and Chester Brown] [PhD Dissertation, University of Connecticut] [in English].
Hill, M. J. (2003). A Study of Contemporary Australian Comics, 1992-2000 with Particular Reference to the Work of Naylor, Smith, Danko and Ord. Macquarrie University (Sydney, Australia) [in English].
Greene, B. (2017). Repercussions of the Dark Valley – Reenacting and Reinterpreting an Era via Fantasy Manga [PhD Dissertation, University of Arizona]. https://cutt.ly/0nk296c [in English].
Karp, E. E. (1954). Crime Comic Book Role Preferences [PhD Dissertation, New York University]. https://cutt.ly/jnjM6Zy[in English].
Kinsella, S. (2000). Adult Manga: Culture and Power in Contemporary Japanese Society. Routledge [in English].
Rosenbaum, R. (Ed.) (2012). Manga and the Representation of Japanese History. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203097816 [in English].
Pasfield-Neofitou, S., Sell, C., & Chan, Q. (Eds.). (2016). Manga Vision. Cultural and Communicative Perspectives. Monash University Publishing [in English].
Postema, B. (2010). Mind the Gap: Absence as Signifying Function in Comics [PhD Dissertation, Michigan State University]. https://d.lib.msu.edu/etd/10369 [in English].
Round, J. V. (2006). From comic book to graphic novel: writing, reading, semiotics. University of Bristol, UK [in English].
Schodt, F. L. (1983). Manga! Manga! The World of Japanese Comics. Kodansha International [in English].
Sousanis, N. (2015). Unflattening. Harvard University Press. https://cutt.ly/anj3W34 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.