Бібліотечні проєкти доповненої реальності (AR): зарубіжний досвід
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233305Ключові слова:
технологія доповненої реальності, AR, бібліотечний мобільний сервіс, бібліотечні проєкти, мобільні технології, застосунки ARАнотація
Стаття присвячена висвітленню перспективного зарубіжного досвіду реалізації бібліотечних проєктів із доповненою реальністю (AR). З’ясовано, що найбільш поширеними напрямами застосування доповненої реальності в бібліотеках є на сьогодні надання доступу до інформаційних продуктів із доповненою реальністю та їх популяризація, навігація простором і ресурсами бібліотеки, сприяння освіті користувачів через створення відповідних застосунків із навчальними матеріалами і джерелами і спрощення для користувача засвоєння інформації за рахунок різноманітності та інтерактивності її візуального представлення, інформування і надання доступу до об’єктів культурної спадщини, організації екскурсій і виставок.
З огляду на те, що використання AR у бібліотеці не тільки розширює спектр послуг та ресурсів, а й позитивно впливає на її репутацію як інтерактивної творчої установи, відкритої для користувачів і впровадження інновацій, технологія AR є ефективною не лише в системі бібліотечного сервісу, а й у маркетинговій діяльності установи, сприяючи залученню нових користувачів.
Висвітлено актуальні підходи до реалізації бібліотечних проєктів з використанням технології доповненої реальності. Обґрунтовано їх сприяння зміцненню корпоративної культури, міжінституційних зв’язків та громадянського суспільства. Доведено, що створені в результаті реалізації проєктів застосунки AR функціонують за принципом інтегрованих комплексних інформаційних продуктів, які дають змогу користувачеві отримати доступ до розподіленої інформації з однієї точки доступу за допомогою мобільного телефона, інтегруючи при цьому не лише інформацію віртуального простору інтернет-середовища, а й реального, фізичного, простору.
Визначено переваги впровадження AR у бібліотеці, серед яких: бюджетна реалізація, легка інтеграція з наявними технологіями, сприяння інтерактивності бібліотечного сервісу. Акцентовано потребу підвищення кваліфікації бібліотечних працівників і організації курсів навчання використанню в бібліотечній діяльності імерсивних технологій.
Посилання
Bessarab, A. O. (2016). Tekhnolohii dopovnenoi realnosti yak novyi trend u formuvanni kultury chytannia [Technology of updated reality is a new trend in the formulated culture of reading.]. State and Regions. Series: Social Communications, 4, 4–8 [in Ukrainian].
Naukova biblioteka Zaporizkoho derzhavnoho medychnoho universytetu. (2021). Biblioteka zustrichaie novykh studentiv ta slukhachiv [Library of new students and listeners]. http://lib.zsmu.edu.ua/new_248.html [in Ukrainian].
Matusivska terytorialna hromada. (2020). Biblioteky Matusivskoi OTH otrymaly knyhy vid fundatsii Daryny Zholdak [Libraries of the Matusivsky OTG have rendered books from the foundation of Darina Zholdak]. http://matusivska.gromada.org.ua/news/1594755386/ [in Ukrainian].
Vasil’eva, N. V. (2020). Dopolnennaya real`nost` v bibliotekakh [Augmented reality in libraries]. Scientific and Technical Libraries, 8, 115–128. https://doi.org/10.33186/1027-3689-2020-8-115-128 [in Russian].
Biblioteka Sumskoho derzhavnoho universytetu. (n.d.). Virtualnyi kvest bibliotekoiu [A virtual library quest]. Retrieved April 6, 2021, from https://cutt.ly/ycDWM1Y [in Ukrainian].
Voloshyn, T. (2019). U frankivskii dytiachii bibliotetsi ziavylysia knyhy iz dopovnenoiu realnistiu [Augmented reality books have appeared in the Frankivsk Children’s Library]. Halytskyi korespondent. https://cutt.ly/ncDEwBV [in Ukrainian].
Hrytsan, P. A. (2011). Perspektyvy i suchasne vykorystannia tekhnolohii dopovnenoi realnosti [Prospects and current developments in the technology of augmented reality]. Kompiuterno-intehrovani tekhnolohii: osvita, nauka, vyrobnytstvo, 6, 87–90. https://cutt.ly/DcDEgIV [in Ukrainian].
Khmelnytska miska rada. (2019, Juni 25). Knyhy z dopovnenoiu realnistiu predstavyly u miskykh bibliotekakh [Augmented reality books were presented in city libraries]. https://cutt.ly/RcK5jVr [in Ukrainian].
Kuts, R. (2017). U Lvovi prezentuvaly unikalne vydannia "Alisy v kraini dyv" z iliustratsiiamy Yevhenii Hapchynskoi ta dopovnenoiu realnistiu [A unique edition of "Alice in Wonderland" with illustrations by Yevhenia Gapchynska and augmented reality was presented in Lviv]. Lvivska miska rada. https://cutt.ly/PcDEBf5 [in Ukrainian].
Kharkivskyi natsionalnyi universytet miskoho hospodarstva imeni A. N. Beketova. (n.d.). Naukova biblioteka KhNUMH im. O. M. Beketova za pidtrymky Ukrainskoho kulturnoho fondu otrymala v dar vydannia: Stefan Taranushenko "Znyshcheni shedevry ukrainskoi derevianoi sakralnoi arkhitektury. Knyha z dopovnenoiu realnistiu" [Scientific library of KhNUMG named after A. N. Beketova, with the support of the Ukrainian Cultural Foundation, received as a gift the publication: Stefan Taranushenko "Destroyed masterpieces of Ukrainian wooden sacral architecture. Augmented Reality Book"]. Retrieved April 6, 2021, from https://cutt.ly/JnuHH2r [in Ukrainian].
National Library of Ukraine for Children. (n.d.). U bibliotetsi chytacham prezentuvaly knyhu z dopovnenoiu realnistiu "Kobzareva abetka" [The library was presented a book with augmented reality "Kobzar’s alphabet"]. Retrived April 6, 2021, from https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=8860 [in Ukrainian].
Fenyk, M. (2020, Juli, 23). Ternopilska oblasna biblioteka dlia molodi otrymala knyhy iz dopovnenoiu realnistiu [Ternopil Regional Library for Youth received books with augmented reality]. INTB. https://cutt.ly/KcDEOFc [in Ukrainian].
Yaroshenko, T., & Chukanova, S. (2018). Rol tsyfrovoi humanitarystyky u modernizatsii suchasnoho bibliotekoznavstva [The role of digital humanities in the modernization of modern library science]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 1, 10–17 https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146186 [in Ukrainian].
Yasinska, O. (2019). Virtualna i rozshyrena realnist u bibliotetsi [Virtual and augmented reality in the library]. In Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia: aktualni tendentsii u tsyfrovu epokhu [Library. Science. Communication: current trends in the digital age], International Scientific Conference, October 8-10, 2019, Kyiv, Ukraine, http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/836 [in Ukrainian].
Arnhem, van J.-P., Elliott, Ch., & Rose. M. (Eds.). (2018). Augmented and Virtual Reality in Libraries. Rowman & Littlefield [in English].
Scriptotek. (2018). AR-project Mandal Library and University of Oslo Library. https://scriptotek.github.io/ar-project/about/ [in English].
Cameron, C. (2015, August 24). Promoting the Importance of Public Libraries with Augmented Reality [Blog]. Layar. https://cutt.ly/pcDOjQb [in English].
Diamandis, P. H. (2019, September 6). Introducing the Augmented World of 2030. SingularityHub. https://cutt.ly/mcDPeHr [in English].
Dubrovina, L., Lobuzina, K., Onyshchenko, O., & Boriak, H. (2021). Digital Humanitarian Project as a Component of Digital Humanities. Science and Innovation, 17(1), 54–63. https://doi.org/10.15407/scine17.01.054 [in English].
Goethe Institut. (2014). German Traces NYC: an app that provides a walking experience of German heritage. CATALYST. Creative Enterprise Leadership logo. https://cutt.ly/5cFyMB9 [in English].
Lane, H. (2017, November 2). Augmented Reality in the Library – Gaming Welcome Week. Information Today Europe. https://cutt.ly/AcFuLT1 [in English].
Lund, B. D., & Agbaji, D. A. (2018). Augmented Reality for Browsing Physical Collections in Academic Libraries. Public Services Quarterly, 14(3), 275–282. https://doi.org/10.1080/15228959.2018.1487812 [in English].
Massis, B. (2015). Using Virtual and Augmented Reality in the Library. New Library World, 116(11/12), 796–799. https://doi.org/10.1108/NLW-08-2015-0054 [in English].
Oyelude, A. A. (2017). Virtual and augmented reality in libraries and the education sector. Library Hi Tech News, 34(4), 1–4. https://doi.org/10.1108/LHTN-04-2017-0019 [in English].
IDC. (2020, Juli 20). Pandemic Tempers Growth in AR/VR Spending, but the Long-Term Outlook is Positive. https://cutt.ly/AcZyt48 [in English].
Santos, J. F., & Esposo-Betan, Sh. M. (2017). Advantages and Challenges of Using Augmented Reality for Library Orientations in an Academic/Research Library Setting. Proceedings of the IATUL Conferences. Paper 7. https://cutt.ly/9cGOrYy [in English].
Archives Hub. (2011). SCARLET: Augmented Reality in Special Collections. https://archiveshub.jisc.ac.uk/features/SCARLET/index.html [in English].
Spina, C. (n.d.). Keeping Up With… Augmented Reality. Association of College & Research Libraries. Retrieved April 4, 2021, from https://cutt.ly/ucGSnso [in English].
Thompson, S. B. (2016, July 12). Why Pokemon Go and the Library Is a Perfect Partnership. ALSC Blog. https://cutt.ly/acGDDxu [in English].
American Library Association. (2020). Virtual Reality, Augmented Reality, Mixed Reality and the Academic Library. https://cutt.ly/5cKXAeO [in English].
Waite, S. (2018, May 16). How Maryland Libraries Are Using Virtual and Augmented Reality (and How Your Library Can Too). WebJunction. https://cutt.ly/6cKV9hL [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Вікторія Бондаренко, Тетяна Гранчак
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.