«Цифрові» професії інформаційного фахівця: освітні перспективи і вимоги ринку праці
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233279Ключові слова:
«цифрові» професії, управління веб-ресурсами, інформаційна освіта, менеджер веб-контенту, менеджер веб-ком’юніті, інформаційна, бібліотечна та архівна справаАнотація
Актуальність дослідження обумовлена суперечністю, що виникає внаслідок виокремлення нових видів інформаційної діяльності у цифровому середовищі на тлі невизначеності спеціальностей, які їм відповідають і за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти.
Метою статті є обґрунтування кореляції між кваліфікаційними вимогами до представників сучасних «цифрових» професій у галузі інформаційно-комунікативної діяльності, а саме – менеджерів веб-контенту та веб-ком’юніті, – і профілем освітніх стандартів підготовки фахівців за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
Наукова новизна виконаного дослідження полягає в обґрунтуванні відповідності професійних завдань фахівців із менеджменту веб-контенту та веб-ком’юніті компетентнісним параметрам освітніх стандартів спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа», доцільності розробки освітніх програм із підготовки фахівців сучасних «цифрових» професій у межах спеціальності 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
Висновки. Цифровізація усіх сфер суспільного життя спричинює виникнення та увиразнення нових видів професійної діяльності, зокрема професій менеджерів веб-контенту та веб-ком’юніті, для яких визначений ринком праці дизайн компетентностей може бути забезпечений в рамках підготовки фахівців за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа». Вимоги, що висуваються до таких фахівців, мають інформаційно-комунікаційний, інформаційно-управлінський та соціально-комунікативний зміст і не потребують спеціальної фахової освіти в галузі комп’ютерних наук.
Нормативний зміст освіти та компетентності, затверджені стандартами вищої освіти за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» (бакалаврського, магістерського рівнів та ступеня доктора філософії), свідчить про їх відповідність сформульованим у проєкті професійного стандарту «Фахівець з інформаційних ресурсів» узагальненим об’єктам діяльності, трудовим функціям та трудовим діям представників сучасних «цифрових» професій – менеджера веб-контенту та менеджера веб-ком’юніті.
Розробка освітніх програм підготовки менеджерів веб-контенту та менеджерів веб-ком’юніті є теоретично обґрунтованою та педагогічно доцільною для професійної підготовки фахівців за спеціальністю 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа».
Посилання
Berezko, O., & Hanets, O. (2014). Analiz roli komiuniti-menedzhera u studentskykh onlain-seredovyshchakh [Analysis of the role of community manager in student online environments]. https://cutt.ly/AzmGK2p [in Ukrainian].
Hanets, O., & Markovets, O. (2015). Analiz obov’iazkiv kom’iuniti-menedzhera v protsesi upravlinnia veb-spilnotoiu [Analyze the responsibilities of the community manager in the process of managing the web community]. https://cutt.ly/xzmG1TA [in Ukrainian].
Drozdov, D. (2017). Menedzhment kontenta kak vazhneyshiy trend upravleniya sovremennymi media [Content management as the most important trend in modern media management]. https://cutt.ly/VbIF663 [in Russian].
Internet resource. (2021). Glossariy internet-marketinga [Internet Marketing Glossary]. https://www.glossary-internet.ru/terms/%C8/internet_resurs/ [in Russian].
Rabota.ua. (n. d.). Komiuniti-menedzher [Community manager]. Retrieved March 10, 2021, from https://cutt.ly/rzSH6d6 [in Ukrainian].
Lopatina, N. V. (2015). Bibliotekar’ v professional’noy strukture obshchestva: teoretiko-metodologicheskiy analiz [Librarian in the professional structure of society: theoretical and methodological analysis] [Eztended abstract of Doctor’s thesis, Moscow State Institute of Culture] [in Russian].
Markov, A. R. (2016). Innovatsiini aspekty rozvytku internet-sehmentu ekonomiky [Innovative aspects of the development of the Internet segment of the economy]. Intelekt XXI, 2 , 60–67. https://cutt.ly/dzSJsHq [in Ukrainian].
Markovets, O. V. (2020). Orhanizatsiia posylennia komunikatsiinykh zv’iazkiv u veb-spilnotakh [Organize communication in web communities]. https://cutt.ly/OzSJkmP. https://doi.org/10.30525/978-9934-588-79-2-1.13 [in Ukrainian].
Peleshhyshyn, A. M., Sierov, Yu. O., Berezko, O. L., Peleshchyshyn, O. P., Tymovchak-Maksymets, O. Yu., & Markovets, O. V. (2012). Protsesy upravlinnia interaktyvnymy sotsialnymy komunikatsiiamy v umovakh rozvytku informatsiinoho suspilstva [Processes of management of interactive social communications in the conditions of development of an information society] [Monograph]. Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2019). Standart vyshchoi osvity Ukrainy: druhyi (mahisterskyi) riven, haluz znan 02 Kultura i mystetstvo, spetsialnist 029 "Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava" [Standard of higher education of Ukraine: second (master’s) level, field of knowledge 02 Culture and art, specialty 029 "Information, library and archival business"]: approved and put into effect by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 24.05.2019. № 728. https://cutt.ly/ZzSJDx6 [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2018). Standart vyshchoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 02 Kultura i mystetstvo, spetsialnist 029 "Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava" [Standard of higher education of Ukraine: first (bachelor’s) level, field of knowledge 02 Culture and art, specialty 029 "Information, library and archival business"]: approved and put into effect by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine from 12.12.2018 № 1378. URL: https://cutt.ly/3zSKrGH [in Ukrainian].
Standart vyshchoi osvity Ukrainy: tretii riven, stupin doktor filosofii, haluz znan 02 Kultura i mystetstvo, spetsialnist 029 "Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava" [Standard of higher education of Ukraine: third (doctoral) level, field of knowledge 02 Culture and art, specialty 029 "Information, library and archival business"]. (2019). https://cutt.ly/0zbxYtQ [in Ukrainian].
Fakhivets z informatsiinykh resursiv [Information resources specialist] [Draft of the professional standard]. (2014). https://cutt.ly/yzmAMty [in Ukrainian].
Shantaramka, I. (2016, June 15). Kom’yuniti-menedzher – professiya budushchego? [Community manager – a profession of the future?]. SMMplanner. https://smmplanner.com/blog/komyuniti-menedzher-professiya-budushego/ [in Russian].
Detektor Media. (2019, March 6). IAB Ukraine i IMB Academy stvoriat Klasyfikator profesii digital marketynhu [IAB Ukraine і IMB Academy will create a Classifier of Digital Marketing Professions]. https://cutt.ly/nzmSbTt/ [in Ukrainian].
Lawson, E., Janyk, R., & Erb, R. A. (2014) Getting to the Core of the Matter: Competencies for New E-Resources Librarians. The Serials Librarian. (From the Printed Page to the Digital Age, 66(1–4): Art & Information, Architecture & Knowledge), 153–160. https://doi.org/10.1080/0361526X.2014.879639 [in English].
Martin, J., & Zaghloul, R. (2011). Planning for the acquisition of information resources management core competencies. New Library World, 112(7/8), 313–320. https://doi.org/10.1108/03074801111150440 [in English].
Piyasuda, T., & Kulthida, T. (2011). Core Competencies for Information Professionals of Thai Academic Libraries In the Next Decade (A.D. 2010-2019). https://core.ac.uk/download/pdf/158557265.pdf [in English].
Weech, T. L. (2007). Alternative careers for graduates of LIS schools: The North American perspective – an analysis of the literature. Journal of Librarianship and Information Science, 39(2), 67–78 https://doi.org/10.1177/0961000607077574 [in English].
Weech, T. L. (2015). New career opportunities and their impact on Library and Information Science degrees : an exploratory study. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 35. https://dx.doi.org/10.1344/BiD2015.35.14 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Оксана Матвієнко, Михайло Цивін
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.