Програми інформаційної грамотності: досвід академічних бібліотек Гонконгу та України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233273

Ключові слова:

вища освіта, бібліотеки університетів, інформаційна грамотність, програми, сертифіковані курси, тести

Анотація

Стаття присвячена аналізу програм інформаційної грамотності, розроблених бібліотеками закладів вищої освіти Гонконгу та України.

Застосування теоретичних та емпіричних методів: аналізу джерел, вивчення зарубіжного та українського досвіду розробки програм інформаційної грамотності, а також прогностичного методу для підведення підсумків, дозволило виявити подібні та відмінні риси у змісті та формах програм інформаційної грамотності, що реалізуються у бібліотеках університетів Гонконгу та України.

Висвітлено етапи впровадження програм інформаційної грамотності Бібліотекою Китайського університету Гонконгу (CUHK) за останні два десятиліття. Здійснено огляд змісту програм інформаційної грамотності у бібліотеках 4 українських університетів загалом та наукової бібліотеки Київського національного університету культури і мистецтв зокрема. Виявлено, що серед подібних характеристик програм інформаційної грамотності аналізованих бібліотек, є використання традиційних форм (лекції, практичні вправи, інструкції, відеоуроки) формування навичок і умінь ефективного пошуку інформаційних джерел, їхнього аналітичного опрацювання, упорядкування, оцінки, використання. З’ясовано, що на відміну від Гонконгу, впровадження сертифікованих та он-лайн курсів інформаційної грамотності в бібліотеках українських університетів має поодинокі приклади. Також відсутній досвід тестування знань студентів до початку навчання ІГ. Зазвичай тестування проводиться після завершення навчання за програмою ІГ, але ці тести є рекомендаційними, а не обов’язковими.

Автори сподіваються, що досвід бібліотеки CUHK (Гонконг) щодо реалізації “Програми занурення”, міжвідомчого проекту UGC та InfoLit для U буде цікавим для української наукової бібліотечної спільноти, адже бібліотеки закладів вищої освіти України також починають розробляти подібні програми та модулі. Зокрема, інтерактивний онлайн-гід «Музичні документи у фонді Наукової бібліотеки КНУКіМ» є прикладом нового підходу до формування інформаційної грамотності студентів першокурсників, їхнього знайомства з науковою бібліотекою, її послугами та ресурсами, основними видами і типами документів, алгоритмом пошуку в електронному каталозі тощо.

Біографії авторів

Лео Ф. Х. Ма, Китайський університет Гонконгу

Керівник бібліотек верхнього кампусу

Юрій Горбань, Київський національний університет культури і мистецтв

Директор Наукової бібліотеки, кандидат культурології, доцент

Олена Скаченко, Київський національний університет культури і мистецтв

Завідувач сектору Наукової бібліотеки

Посилання

ACRL. (n. d.). ACRL History. http://www.ala.org/acrl/aboutacrl/history/history [in English].

Bruce, C. (2000). Information literacy programmes and research: An international review. The Australian Library Journal, 49(3), 209–218. https://doi.org/10.1080/00049670.2000.10755921 [in English].

Bychko, O. M., & Matsei, O. O. (2013). Formuvannia informatsiinoi kultury korystuvachiv NB Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Formation of information culture of users of the Scientific Library of Khmelnytsky National University]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva [Modern Problems of Library Activity in the Information Society], Proceedings of the Fifth International Scientific and Practical Conference, Lviv, September 11–12, 2013 (pp. 491–498). Lviv Polytechnic National University. http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/21378 [in Ukrainian].

Doyle, C. (1994). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. Syracuse University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372763.pdf [in English].

HKUST Library. (2016, December 6). ACRL Information Literacy Immersion Programme. https://library.ust.hk/events/staff-workshops/acrl/ [in English].

Horban, Yu. & Skachenko, O. (2019). Biblioteka u hri: navchannia informatsiinoi hramotnosti ta zapobihanniu plahiatu [Library in the game: teaching information literacy and plagiarism prevention]. Bibliotechnyi visnyk, 5, 26–33 [in Ukrainian].

Hranchak, T. (2018). Bibliotechno-informatsiina diialnist i media hramotnist [Library and information activities and media literacy]. Bulletin of the Book Chamber, 3, 40–43 [in Ukrainian].

Hrypych, S. N., & Buravkova, L. M. (2019). Formuvannia informatsiinoi kultury korystuvachiv yak vazhlyva skladova diialnosti biblioteky zakladu vyshchoi osvity [Formation of information culture of users as an important component of the library of higher education]. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka,1, 33–40 [in Ukrainian].

Hurianova, V. H., Onyksymova, L. T., & Poberii, N. V. (Comps.). (2018). Dovidnyk z akademichnoi dobrochesnosti [Handbook of Academic Integrity] (Ed. T. O. Marinich). Sumy State University. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71531 [in Ukrainian].

Jarson, J. (2010). Information literacy and higher education: A toolkit for curricular integration. College & Research Libraries News, 71(10), 534–538. https://doi.org/10.5860/crln.71.10.8456 [in English].

Kharkiv National Academy of Municipal Economy. (2020). Dovidnyk pershokursnyka. 2019–2020 [Handbook of freshmen. 2019–2020]. https://cutt.ly/VzOu3Jn [in Ukrainian].

KNUCaA Scientific Library. (2019, December 26). Shcho za strashnyi zvir – naukova stattia, i Yak perestaty yoho boiatysia [What a terrible beast – a scientific article, and How to stop being afraid of it]. https://www.slideshare.net/knukim-library/ss-129407000 [in Ukrainian].

KNUCaA Scientific Library. (2020, December 1). Muzychni dokumenty u fondi Naukovoi biblioteky KNUKiM [Musical documents from the fund of the KNUCaA Scientific Library] [Online guide]. https://view.genial.ly/5fc62e77adec290d045097a2/guide-knuca-libraryinformation-module-music [in Ukrainian].

Lau, Kh. (2006). Rukovodstvo po informatcionnoi gramotnosti dlia obrazovaniia na protiazhenii vsei zhizni [Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning]. https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-ru.pdf [in Russian].

Li, L., Leung, S., & Tam, G. (2007). Promoting information literacy skills through web-based instruction: The Chinese University of Hong Kong Library experience. Library Management, 28(8–9), 531–539. https://doi.org/10.1108/01435120710837819 [in English].

Ma, L. F. H., & Ko, L. (2016, July). Capacity building programme for librarians for enhancing information literacy in Hong Kong higher education. IFLA SET Bulletin, 17(2), 26 [in English].

McNaught, C., Storey, C., & Leung, S. (2004). Embedding information literacy into the curriculum: A case study of existing practice and future possibilities at a Hong Kong university. Journal of Library & Information Science, 30(1), 5–13. https://jlis.glis.ntnu.edu.tw/ojs/index.php/jlis/article/view/425 [in English].

Moyo, M., & Mavodza, J. (2016). A comparative study of information literacy provision at university libraries in South Africa and the United Arab Emirates: A literature review. Library Review, 65(1), 93–107. https://doi.org/10.1108/LR-06-2015-0069 [in English].

Palekha, Yu. I., Palekha, O. Yu., & Horban, Yu. I. (2020). Informatsiina kultura [Information culture]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].

Rasaki, O. E. (2009). A Comparative Study of Credit Earning Information Literacy Skills Courses of Three African Universities. Library Philosophy and Practice (e-journal), 232. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/232 [in English].

Renditiso, A. (2011). Information literacy in the Italian Universities; a users’ survey combined with the analysis of the University websites. Bollettino AIB, 51(3), 213–226. https://bollettino.aib.it/article/view/5426 [in English].

Shapiro, N. G. (2016). Informatcionnaia gramotnost: sotrudnichestvo bibliotek i universitetov vo Frantcii [Information literacy: cooperation between libraries and universities in France]. Bibliografiia, 2, 100–121[in Russian].

Skachenko, O. (2020). Information Games in the Academic Library: Library of Kyiv National University of Culture and Art, Ukraine. Georgia Library Quarterly, 57(4). https://digitalcommons.kennesaw.edu/glq/vol57/iss4/10 [in English].

Steshenko, H. O. (2018). Naukova biblioteka Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv i yii rol u formuvanni informatsiinoi kultury studentiv [The Kyiv National University of Culture and Arts Scientific Library and its role in the formation of information culture of students]. In Biblioteka: mistse tradytsii, prostir innovatsii [Library: a place of traditions, a space of innovations], Proceedings of the round table, Kyiv, November 30, 2018 (pp. 131–132). Publishing Center of KNUCaA [in Ukrainian].

Sumy State University Library. (2019). Osnovy informatsiinoi kultury – lektsiia dlia pershokursnykiv [Fundamentals of Information Culture – a lecture for freshmen]. https://library.sumdu.edu.ua/uk/novyny/418-lektsiya-dlya-studentiv-i-kursu.html [in Ukrainian].

The Chinese University of Hong Kong. (2017). InfoLit for U. https://cutt.ly/BbxJqoH [in English].

The Chinese University of Hong Kong. (2020). CUHK Facts and Figures 2020. https://cutt.ly/fbxJuYJ [in English].

The Chinese University of Hong Kong Library. (n. d.). Mission. https://www.lib.cuhk.edu.hk/en/about/library/mission [in English].

The Hong Kong Polytechnic University Pao Yue-kong Library. (2016). UGC T&L Project on Information Literacy. https://www.lib.polyu.edu.hk/julac-il-project/home [in English].

Yaroslavtseva, Yu. (2018). Mediahramotnist v krainakh YeS: vyznachennia, problemy, rishennia [Media literacy in EU countries: definitions, problems, solutions]. In Praktychna mediahramotnist: mizhnarodnyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Practical Media Literacy: International Experience and Ukrainian Perspectives], Proceedings of the Sixth International Scientific and Methodological Conference on Media Education and Media Literacy, Kyiv, April 20–21, 2018 (pp. 54–58). Free Press Center, Ukrainian Press Academy. https://cutt.ly/wbxJgSy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-04

Як цитувати

Ма, Л. Ф. Х., Горбань, Ю., & Скаченко, О. (2021). Програми інформаційної грамотності: досвід академічних бібліотек Гонконгу та України. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (7), 28–41. https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233273

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ, БІБЛІОТЕЧНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ