Програми інформаційної грамотності: досвід академічних бібліотек Гонконгу та України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233273Ключові слова:
вища освіта, бібліотеки університетів, інформаційна грамотність, програми, сертифіковані курси, тестиАнотація
Стаття присвячена аналізу програм інформаційної грамотності, розроблених бібліотеками закладів вищої освіти Гонконгу та України.
Застосування теоретичних та емпіричних методів: аналізу джерел, вивчення зарубіжного та українського досвіду розробки програм інформаційної грамотності, а також прогностичного методу для підведення підсумків, дозволило виявити подібні та відмінні риси у змісті та формах програм інформаційної грамотності, що реалізуються у бібліотеках університетів Гонконгу та України.
Висвітлено етапи впровадження програм інформаційної грамотності Бібліотекою Китайського університету Гонконгу (CUHK) за останні два десятиліття. Здійснено огляд змісту програм інформаційної грамотності у бібліотеках 4 українських університетів загалом та наукової бібліотеки Київського національного університету культури і мистецтв зокрема. Виявлено, що серед подібних характеристик програм інформаційної грамотності аналізованих бібліотек, є використання традиційних форм (лекції, практичні вправи, інструкції, відеоуроки) формування навичок і умінь ефективного пошуку інформаційних джерел, їхнього аналітичного опрацювання, упорядкування, оцінки, використання. З’ясовано, що на відміну від Гонконгу, впровадження сертифікованих та он-лайн курсів інформаційної грамотності в бібліотеках українських університетів має поодинокі приклади. Також відсутній досвід тестування знань студентів до початку навчання ІГ. Зазвичай тестування проводиться після завершення навчання за програмою ІГ, але ці тести є рекомендаційними, а не обов’язковими.
Автори сподіваються, що досвід бібліотеки CUHK (Гонконг) щодо реалізації “Програми занурення”, міжвідомчого проекту UGC та InfoLit для U буде цікавим для української наукової бібліотечної спільноти, адже бібліотеки закладів вищої освіти України також починають розробляти подібні програми та модулі. Зокрема, інтерактивний онлайн-гід «Музичні документи у фонді Наукової бібліотеки КНУКіМ» є прикладом нового підходу до формування інформаційної грамотності студентів першокурсників, їхнього знайомства з науковою бібліотекою, її послугами та ресурсами, основними видами і типами документів, алгоритмом пошуку в електронному каталозі тощо.
Посилання
ACRL. (n. d.). ACRL History. http://www.ala.org/acrl/aboutacrl/history/history [in English].
Bruce, C. (2000). Information literacy programmes and research: An international review. The Australian Library Journal, 49(3), 209–218. https://doi.org/10.1080/00049670.2000.10755921 [in English].
Bychko, O. M., & Matsei, O. O. (2013). Formuvannia informatsiinoi kultury korystuvachiv NB Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Formation of information culture of users of the Scientific Library of Khmelnytsky National University]. In Suchasni problemy diialnosti biblioteky v umovakh informatsiinoho suspilstva [Modern Problems of Library Activity in the Information Society], Proceedings of the Fifth International Scientific and Practical Conference, Lviv, September 11–12, 2013 (pp. 491–498). Lviv Polytechnic National University. http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/21378 [in Ukrainian].
Doyle, C. (1994). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. Syracuse University. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED372763.pdf [in English].
HKUST Library. (2016, December 6). ACRL Information Literacy Immersion Programme. https://library.ust.hk/events/staff-workshops/acrl/ [in English].
Horban, Yu. & Skachenko, O. (2019). Biblioteka u hri: navchannia informatsiinoi hramotnosti ta zapobihanniu plahiatu [Library in the game: teaching information literacy and plagiarism prevention]. Bibliotechnyi visnyk, 5, 26–33 [in Ukrainian].
Hranchak, T. (2018). Bibliotechno-informatsiina diialnist i media hramotnist [Library and information activities and media literacy]. Bulletin of the Book Chamber, 3, 40–43 [in Ukrainian].
Hrypych, S. N., & Buravkova, L. M. (2019). Formuvannia informatsiinoi kultury korystuvachiv yak vazhlyva skladova diialnosti biblioteky zakladu vyshchoi osvity [Formation of information culture of users as an important component of the library of higher education]. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka,1, 33–40 [in Ukrainian].
Hurianova, V. H., Onyksymova, L. T., & Poberii, N. V. (Comps.). (2018). Dovidnyk z akademichnoi dobrochesnosti [Handbook of Academic Integrity] (Ed. T. O. Marinich). Sumy State University. https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71531 [in Ukrainian].
Jarson, J. (2010). Information literacy and higher education: A toolkit for curricular integration. College & Research Libraries News, 71(10), 534–538. https://doi.org/10.5860/crln.71.10.8456 [in English].
Kharkiv National Academy of Municipal Economy. (2020). Dovidnyk pershokursnyka. 2019–2020 [Handbook of freshmen. 2019–2020]. https://cutt.ly/VzOu3Jn [in Ukrainian].
KNUCaA Scientific Library. (2019, December 26). Shcho za strashnyi zvir – naukova stattia, i Yak perestaty yoho boiatysia [What a terrible beast – a scientific article, and How to stop being afraid of it]. https://www.slideshare.net/knukim-library/ss-129407000 [in Ukrainian].
KNUCaA Scientific Library. (2020, December 1). Muzychni dokumenty u fondi Naukovoi biblioteky KNUKiM [Musical documents from the fund of the KNUCaA Scientific Library] [Online guide]. https://view.genial.ly/5fc62e77adec290d045097a2/guide-knuca-libraryinformation-module-music [in Ukrainian].
Lau, Kh. (2006). Rukovodstvo po informatcionnoi gramotnosti dlia obrazovaniia na protiazhenii vsei zhizni [Guidelines on Information Literacy for Lifelong Learning]. https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/ifla-guidelines-ru.pdf [in Russian].
Li, L., Leung, S., & Tam, G. (2007). Promoting information literacy skills through web-based instruction: The Chinese University of Hong Kong Library experience. Library Management, 28(8–9), 531–539. https://doi.org/10.1108/01435120710837819 [in English].
Ma, L. F. H., & Ko, L. (2016, July). Capacity building programme for librarians for enhancing information literacy in Hong Kong higher education. IFLA SET Bulletin, 17(2), 26 [in English].
McNaught, C., Storey, C., & Leung, S. (2004). Embedding information literacy into the curriculum: A case study of existing practice and future possibilities at a Hong Kong university. Journal of Library & Information Science, 30(1), 5–13. https://jlis.glis.ntnu.edu.tw/ojs/index.php/jlis/article/view/425 [in English].
Moyo, M., & Mavodza, J. (2016). A comparative study of information literacy provision at university libraries in South Africa and the United Arab Emirates: A literature review. Library Review, 65(1), 93–107. https://doi.org/10.1108/LR-06-2015-0069 [in English].
Palekha, Yu. I., Palekha, O. Yu., & Horban, Yu. I. (2020). Informatsiina kultura [Information culture]. Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Rasaki, O. E. (2009). A Comparative Study of Credit Earning Information Literacy Skills Courses of Three African Universities. Library Philosophy and Practice (e-journal), 232. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/232 [in English].
Renditiso, A. (2011). Information literacy in the Italian Universities; a users’ survey combined with the analysis of the University websites. Bollettino AIB, 51(3), 213–226. https://bollettino.aib.it/article/view/5426 [in English].
Shapiro, N. G. (2016). Informatcionnaia gramotnost: sotrudnichestvo bibliotek i universitetov vo Frantcii [Information literacy: cooperation between libraries and universities in France]. Bibliografiia, 2, 100–121[in Russian].
Skachenko, O. (2020). Information Games in the Academic Library: Library of Kyiv National University of Culture and Art, Ukraine. Georgia Library Quarterly, 57(4). https://digitalcommons.kennesaw.edu/glq/vol57/iss4/10 [in English].
Steshenko, H. O. (2018). Naukova biblioteka Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv i yii rol u formuvanni informatsiinoi kultury studentiv [The Kyiv National University of Culture and Arts Scientific Library and its role in the formation of information culture of students]. In Biblioteka: mistse tradytsii, prostir innovatsii [Library: a place of traditions, a space of innovations], Proceedings of the round table, Kyiv, November 30, 2018 (pp. 131–132). Publishing Center of KNUCaA [in Ukrainian].
Sumy State University Library. (2019). Osnovy informatsiinoi kultury – lektsiia dlia pershokursnykiv [Fundamentals of Information Culture – a lecture for freshmen]. https://library.sumdu.edu.ua/uk/novyny/418-lektsiya-dlya-studentiv-i-kursu.html [in Ukrainian].
The Chinese University of Hong Kong. (2017). InfoLit for U. https://cutt.ly/BbxJqoH [in English].
The Chinese University of Hong Kong. (2020). CUHK Facts and Figures 2020. https://cutt.ly/fbxJuYJ [in English].
The Chinese University of Hong Kong Library. (n. d.). Mission. https://www.lib.cuhk.edu.hk/en/about/library/mission [in English].
The Hong Kong Polytechnic University Pao Yue-kong Library. (2016). UGC T&L Project on Information Literacy. https://www.lib.polyu.edu.hk/julac-il-project/home [in English].
Yaroslavtseva, Yu. (2018). Mediahramotnist v krainakh YeS: vyznachennia, problemy, rishennia [Media literacy in EU countries: definitions, problems, solutions]. In Praktychna mediahramotnist: mizhnarodnyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Practical Media Literacy: International Experience and Ukrainian Perspectives], Proceedings of the Sixth International Scientific and Methodological Conference on Media Education and Media Literacy, Kyiv, April 20–21, 2018 (pp. 54–58). Free Press Center, Ukrainian Press Academy. https://cutt.ly/wbxJgSy [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Лео Ф. Х. Ма, Юрій Горбань, Олена Скаченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.