Розвиток цифрових компетентностей студентів бібліотечних спеціальностей
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218614Ключові слова:
цифрова компетентність, освіта, бібліотечна освітаАнотація
У статті розглядаються існуючі завдання в області підвищення якості вищої бібліотечної освіти в епоху цифровізації. Метою даної роботи є зосередження уваги на проблемах і можливостях, що стосуються цифрових компетентностей студентів у галузі бібліотечної та інформаційної освіти. Цифрові компетентності бібліотекарів набувають все більшого значення в навчальних аудиторіях, оскільки цифрові ресурси та цифрові медіа стають важливою частиною повсякденної професійної практики бібліотекарів. Початок дослідженню поклала необхідність визначення ключових компонентів їх цифрової компетентності з огляду знань та навичок, необхідних для успішної професійної реалізації та підвищення конкурентоздатності на ринку праці. При дослідженні ключових компонентів цифрових компетентностей були використані прогнозно-аналітичний метод, метод концептуалізації та метод ментального моделювання. Авторами пропонується доповнити набір компетенцій для студентів бібліотечного профілю з урахуванням особливостей розвитку сучасного інформаційного середовища. Серед основних цифрових компетентностей студентів бібліотечного профілю та бібліотечних фахівців маємо розглядати: здатність працювати із цифровою інформацією; здатність здійснювати комунікацію в цифровому медіасередовищі; здатність створювати та управляти цифровим контентом; запроваджувати заходи інформаційної безпеки; здатність розв’язувати проблеми цифрової модернізації, виявляти та аналізувати потреби суспільства в інформації на основі дослідження тенденцій розвитку цифрового медіапростору. Підкреслено, що бібліотекар має володіти поєднанням бібліотечних та технологічних компетенцій. Окреслено нові аспекти розвитку цифрових компетентностей студентів-бібліотекарів. Запропоновано рекомендації для навчання бібліотекарів в області цифрової компетенції.
Посилання
Davydova, I. O. (2013). Kohnityvno-komunikatsiina paradyhma v bibliotekoznavstvi [Cognitive-communication Paradigm in Library Science]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 40, 60–69 [in Ukrainian].
Ilhanaieva, V. O. (2002). Ob’iektno-predmetni oriientyry predproektnoho analizu dlia stvorennia informatsiinykh system [Object-subject Guidelines of Pre-project Analysis for the Creation of Information Systems]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 10, 48–55 [in Ukrainian].
Mar’ina, O. Yu. (2014). Cotsialno-komunikatsiini tekhnolohii v transformatsii bibliotechno-informatsiinoi sfery diialnosti [Social and Communication Technologies in the Transformation of Library and Information Sphere of Activity]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 45, 160–167 [in Ukrainian].
Onyshchenko, O. (2015). Problemy adaptatsii bibliotek do umov tsyfrovoi kultury [Problems of Adaptation of Libraries to the Conditions of Digital Culture]. Bibliotečnij visnik, 6, 3–7 [in Ukrainian].
Buschman, J. (2010). Alfabetización informacional, "nuevas" alfabetizaciones y alfabetización [Information literacy, "new" literacies and literacy]. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 98/99, 155–183 [in Spanish].
Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and Instruments for assessing Digital Competence at School. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3), 183–193. https://doi.org/10.20368/1971-8829/288 [in English].
Calvani, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2010). Digital Competence In K-12: Theoretical Models, Assessment Tools and Empirical Research. Anàlisi: Guaderns de Comunicació i Cultura, 40, 157–171 [in English].
Cox, A. M., Kennan, M. A., Lyon, L., & Pinfield, S. (2017). Developments in research data management in academic libraries: Towards an understanding of research data service maturity. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2182– 2200. https://doi.org/10.1002/asi.23781[in English].
Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Institute for Prospective Technological Studies (Joint Research Centre). https://doi.org/10.2791/82116 [in English].
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2788/52966 [in English].
Kahn, R., & Kellner, D. (2005). Reconstructing Technoliteracy: A Multiple Literacies Approach. E-Learning and Digital Media, 2(3), 238–251. https://doi.org/10.2304/elea.2005.2.3.4 [in English].
Larraz, V. (2013). La competència digital a la Universitat (Doctoral dissertation). Universitat d’Andorra, Sant Julià de Lória [in Spanish].
Tammaro, A. M. (2007). A curriculum for digital librarians: a reflection on the European debate. New Library World, 108(5/6), 229–246. https://doi.org/10.1108/03074800710748795 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ірина Давидова, Олена Мар’їна
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.