DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613

Цілі сталого розвитку ООН до 2030 року: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні

Olena Voskoboinikova-Huzieva

Анотація


Метою дослідження є висвітлення досвіду імплементації Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року в процес підготовки і підвищення кваліфікації фахівців інформаційної сфери. У статті проаналізовано теоретичні підходи до вивчення концепції освіти для сталого розвитку, досвід системного впровадження освіти у галузі сталого розвитку в університетах України, проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку в системі формальної та неформальної освіти. Зроблено акцент на основних проєктах, що реалізуються Українською бібліотечною асоціацією для підвищення спроможності бібліотек у сприянні досягненню Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року.

Методологія дослідження базується на використанні соціокомунікаційного і системного підходів, методів джерелознавчого та контент-аналізу.

Наукова новизна дослідження полягає у залученні спостережень і результатів, отриманих під час викладання автором дисципліни «Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності» в Київському університеті імені Бориса Грінченка у магістрів спеціальностей «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» і «Журналістика», освітня програма «Реклама і зв’язки з громадськістю».

Зроблено висновки щодо багатовекторності та багаторівневості процесу впровадження освіти у галузі сталого розвитку, до якого активно долучені заклади вищої освіти України. Зазначено, що презентований досвід імплементації ЦСР ОOН до 2030 року в освітній процес на різних освітньо-кваліфікаційних рівнях може використовуватися у подальшому у закладах вищої освіти, що готують майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи.

Перспективним напрямком продовження дослідження визначено вивчення досвіду проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку, зокрема діяльності центрів освіти дорослих, які долучаються до імплементації ЦСР ООН до 2030 року на рівні регіонального розвитку місцевих громад.


Ключові слова


бібліотека; інформаційна освіта; сталий розвиток; глобальні цілі ООН; Університет Грінченка

Повний текст:

PDF

Посилання


VUM on-line (2020). Biblioteky u dosiahnenni Tsilei staloho rozvytku [Libraries in achieving the Sustainable Development Goals]. Retrieved November 24, 2020, from https://cutt.ly/mholDX0 [in Ukrainian]

Boiarynova, O. (2018, May 16). Ukrainski biblioteky u pidtrymtsi tsilei staloho rozvytku [Ukrainian libraries in support of sustainable development goals]. Den. https://cutt.ly/HholVWy [in Ukrainian].

Vysotska, O. (2015). Vyperedzhaiucha osvita dlia staloho rozvytku: teoretyko-metodolohichni zasady [Advanced education for sustainable development: theoretical and methodological principles]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, 1–3, 103–107 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. (2018). Vykorystannia kontseptsii staloho rozvytku v protsesi pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi sfery [Using the concept of sustainable development in the process of information professionals training]. In Ya.V. Novak, & T. M. Kosach (Eds.), Udoskonalennia informatsiino-resursnoho zabezpechennia osvity i nauky v umovakh yevrointehratsii, Proceedings of the XX Internetional Scientific and Practical Conference (pp. 16–18). Bilotserkivskyi instytut ekonomiky ta upravlinnia Universytetu "Ukraina" [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2017). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti: bazovi zasady [Strategic management of information activities: basic principles]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 15–19 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2020). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 061 Journalism in the educational and professional program 061.00.02 Advertising and public relations]. Borys Hrinchenka Kyiv University. https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=10175 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2019). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 029 Information, library and archival affairs]. Borys Hrinchenka Kyiv University https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=11787 [in Ukrainian].

Rabadanova, L., & Vorona, Yu. (Comps.). (2017). Vprovadzhennia v robotu bibliotek Ukrainy dlia yunatstva, molodi Tsilei staloho rozvytku [Implementation of Goals of sustainable development into the work of libraries of Ukraine for youth] (Eds. S. Chachko, V. Kucheriava, & N. Linkevych). Derzhavna biblioteka Ukrainy dlia yunatstva. https://cutt.ly/mhoxeb5 [in Ukrainian].

UNDP Ukraine. (n. d.). Hlobalni tsili staloho rozvytku 2015–2030 [Global Sustainable Development Goals 2015–2030]. Retrieved November 19, 2020, from https://cutt.ly/5hovws6 [in Ukrainian].

Vrublevska, M. (Comp.). (2019). Hlobalni tsili staloho rozvytku: yak biblioteky mozhut spryiaty rozvytku suspilstva? [Global Sustainable Development Goals: How Can Libraries Contribute to Society?] (Ed. H. Y. Zhovtko). Ternopilska oblasna universalna naukova biblioteka [in Ukrainian].

Koreneva, I. M. (2018). Fenomen "Osvita dlia staloho rozvytku": sutnist ta suchasni osoblyvosti kontseptu [The phenomenon of "Education for Sustainable Development": the essence and modern features of the concept]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 113–123 [in Ukrainian].

Usyk, V. I., & Melehanych, H. I. (Eds.) Osvitnia merezha spryiannia stalomu mistsevomu rozvytku: unikalnyi dosvid diievoho merezhevoho partnerstva VNZ Ukrainy [Educational network to promote sustainable local development: a unique experience of effective network partnership of Ukrainian universities]. Aksioma [in Ukrainian].

Pashkova, V. S. (2017). Biblioteky i realizatsiia Poriadku dennoho OON do 2030 r. [Libraries and implementation of the UN Agenda until 2030]. Bibliotechna planeta, 3 , 10–13 [in Ukrainian].

UNDP Ukraine. (n. d.). Prohrama OON iz vidnovlennia ta rozbudovy myru [United Nations Peacebuilding and Reconstruction Program]. Retrieved November 22, 2020, from https://cutt.ly/xhocrod [in Ukrainian].

Sichko, I. O. (2015). Sutnist poniattia "stalyi rozvytok" u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv suchasnoi osvity [The essence of the concept of «sustainable development» in the context of European integration processes of modern education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3(50), 273–278 [in Ukrainian].

Ukrainian Library Association. (2020). Spromozhni biblioteky spriaiut dosiahnenniu Tsilei staloho rozvytku OON do 2030 roku [Capable libraries will contribute to achieving the UN Sustainable Development Goals by 2030]. https://cutt.ly/3hocot8 [in Ukrainian].

Statiukha, H. O., Shakhnovskyi A. M., Skladannyi D. M., & Dzhyhyrei I. M. (2011). Dosvid vprovadzhennia pryntsypiv staloho rozvytku u pidhotuvannia fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Experience of introduction of principles of sustainable development in training of higher education specialists]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "KhPI", 58, 122–128 [in Ukrainian].

Tsyhura, H. O. (2018). Formuvannia znan z realizatsii Tsilei staloho rozvytku u maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu [Formation of knowledge on realization of the Goals of sustainable development at future experts of physical culture and sports]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport, 154(2), 88–93 [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бібліотеки у досягненні Цілей сталого розвитку. ВУМ on-line. 2020. URL: https://cutt.ly/mholDX0 (дата звернення: 24.11.2020).

Бояринова О. Українські бібліотеки у підтримці цілей сталого розвитку. День, 2018, 16 трав. URL: https://cutt.ly/HholVWy (дата звернення: 24.11.2020).

Висоцька О. Випереджаюча освіта для сталого розвитку: теоретико-методологічні засади. Директор школи, ліцею, гімназії. 2015. № 1/3. С. 103–107.

Воскобойнікова-Гузєва О. Використання концепції сталого розвитку в процесі підготовки фахівців інформаційної сфери. Удосконалення інформаційно-ресурсного забезпечення освіти і науки в умовах євроінтеграції : тези доп. ХХ Міжнар. наук.-прак. конф., 24–26 трав. 2018 р., м. Біла Церква. Біла Церква, 2018. С. 16–18.

Воскобойнікова-Гузєва О. В. Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності: базові засади. Вісник Книжкової палати. 2017. № 11. С. 15–19.

Воскобойнікова-Гузєва О. В. Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності : електрон. навч. курс для студентів спец. 061 Журналістика за освіт.-проф. програмою 061.00.02 Реклама і зв’язки з громадськістю / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2020. URL: https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=10175 (дата звернення: 19.11.2020).

Воскобойнікова-Гузєва О. В. Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності : електрон. навч. курс для студентів спец. 029 Інформаційна, бібліотечна та архівна справа / Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ, 2019. URL: https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=11787 (дата звернення: 19.11.2020).

Впровадження в роботу бібліотек України для юнацтва, молоді Цілей сталого розвитку : метод. матеріали / уклад.: Л. Рабаданова, Ю. Ворона ; ред.: С. Чачко, В. Кучерява, Н. Лінкевич ; Держ. б-ка України для юнацтва. Київ, [б. в.], 2017. 48 с. URL: https://cutt.ly/mhoxeb5 (дата звернення: 26.06.2019).

Глобальні цілі сталого розвитку 2015–2030. UNDP Україна. URL: https://cutt.ly/5hovws6 (дата звернення: 19.11.2020).

Глобальні цілі сталого розвитку: як бібліотеки можуть сприяти розвитку суспільства? : метод. поради / Терноп. обл. наук. універс. б-ка ; підгот. І. М. Врублевська ; ред. Г. Й. Жовтко. Тернопіль, 2019. 43 с.

Коренева І. М. Феномен «Освіта для сталого розвитку»: сутність та сучасні особливості концепту. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 113–123.

Освітня мережа сприяння сталому місцевому розвитку: унікальний досвід дієвого мережевого партнерства ВНЗ України / за заг. ред. В. І. Усик, Г. І. Мелеганич. Кам’янець- Подільський : Аксіома, 2018. 76 с.

Пашкова В. С. Бібліотеки і реалізація Порядку денного ООН до 2030 р. Бібліотечна планета. 2017. № 3. С. 10–13.

Програма ООН із відновлення та розбудови миру. UNDP Україна. 2020. URL: https://cutt.ly/Hhanj6r (дата звернення: 22.11.2020).

Січко І. О. Сутність поняття «сталий розвиток» у контексті євроінтеграційних процесів сучасної освіти. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2015. № 3 (50). С. 273–278.

Спроможні бібліотеки сприяють досягненню Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року. Українська бібліотечна асоціація. 2020. URL: https://cutt.ly/3hocot8 (дата звернення: 24.11.2020).

Статюха Г. О., Шахновський А. М., Складанний Д. М., Джигирей І. М. Досвід впровадження принципів сталого розвитку у підготування фахівців з вищою освітою. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». 2011. № 58. С. 122–128.

Цигура Г. О. Формування знань з реалізації Цілей сталого розвитку у майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2018. Вип. 154 (2). С. 88–93.





Copyright (c) 2020 Олена Воскобойнікова-Гузєва

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.


© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |