Цілі сталого розвитку ООН до 2030 року: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні

Автор(и)

  • Olena Voskoboinikova-Huzieva Інститут журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка http://orcid.org/0000-0002-2099-0000

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613

Ключові слова:

бібліотека, інформаційна освіта, сталий розвиток, глобальні цілі ООН, Університет Грінченка

Анотація

Метою дослідження є висвітлення досвіду імплементації Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року в процес підготовки і підвищення кваліфікації фахівців інформаційної сфери. У статті проаналізовано теоретичні підходи до вивчення концепції освіти для сталого розвитку, досвід системного впровадження освіти у галузі сталого розвитку в університетах України, проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку в системі формальної та неформальної освіти. Зроблено акцент на основних проєктах, що реалізуються Українською бібліотечною асоціацією для підвищення спроможності бібліотек у сприянні досягненню Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року.

Методологія дослідження базується на використанні соціокомунікаційного і системного підходів, методів джерелознавчого та контент-аналізу.

Наукова новизна дослідження полягає у залученні спостережень і результатів, отриманих під час викладання автором дисципліни «Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності» в Київському університеті імені Бориса Грінченка у магістрів спеціальностей «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» і «Журналістика», освітня програма «Реклама і зв’язки з громадськістю».

Зроблено висновки щодо багатовекторності та багаторівневості процесу впровадження освіти у галузі сталого розвитку, до якого активно долучені заклади вищої освіти України. Зазначено, що презентований досвід імплементації ЦСР ОOН до 2030 року в освітній процес на різних освітньо-кваліфікаційних рівнях може використовуватися у подальшому у закладах вищої освіти, що готують майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи.

Перспективним напрямком продовження дослідження визначено вивчення досвіду проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку, зокрема діяльності центрів освіти дорослих, які долучаються до імплементації ЦСР ООН до 2030 року на рівні регіонального розвитку місцевих громад.

Біографія автора

Olena Voskoboinikova-Huzieva, Інститут журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка

Завідувач кафедри бібліотекознавства та інформології, доктор наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник

Посилання

VUM on-line (2020). Biblioteky u dosiahnenni Tsilei staloho rozvytku [Libraries in achieving the Sustainable Development Goals]. Retrieved November 24, 2020, from https://cutt.ly/mholDX0 [in Ukrainian]

Boiarynova, O. (2018, May 16). Ukrainski biblioteky u pidtrymtsi tsilei staloho rozvytku [Ukrainian libraries in support of sustainable development goals]. Den. https://cutt.ly/HholVWy [in Ukrainian].

Vysotska, O. (2015). Vyperedzhaiucha osvita dlia staloho rozvytku: teoretyko-metodolohichni zasady [Advanced education for sustainable development: theoretical and methodological principles]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, 1–3, 103–107 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. (2018). Vykorystannia kontseptsii staloho rozvytku v protsesi pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi sfery [Using the concept of sustainable development in the process of information professionals training]. In Ya.V. Novak, & T. M. Kosach (Eds.), Udoskonalennia informatsiino-resursnoho zabezpechennia osvity i nauky v umovakh yevrointehratsii, Proceedings of the XX Internetional Scientific and Practical Conference (pp. 16–18). Bilotserkivskyi instytut ekonomiky ta upravlinnia Universytetu "Ukraina" [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2017). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti: bazovi zasady [Strategic management of information activities: basic principles]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 15–19 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2020). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 061 Journalism in the educational and professional program 061.00.02 Advertising and public relations]. Borys Hrinchenka Kyiv University. https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=10175 [in Ukrainian].

Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2019). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 029 Information, library and archival affairs]. Borys Hrinchenka Kyiv University https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=11787 [in Ukrainian].

Rabadanova, L., & Vorona, Yu. (Comps.). (2017). Vprovadzhennia v robotu bibliotek Ukrainy dlia yunatstva, molodi Tsilei staloho rozvytku [Implementation of Goals of sustainable development into the work of libraries of Ukraine for youth] (Eds. S. Chachko, V. Kucheriava, & N. Linkevych). Derzhavna biblioteka Ukrainy dlia yunatstva. https://cutt.ly/mhoxeb5 [in Ukrainian].

UNDP Ukraine. (n. d.). Hlobalni tsili staloho rozvytku 2015–2030 [Global Sustainable Development Goals 2015–2030]. Retrieved November 19, 2020, from https://cutt.ly/5hovws6 [in Ukrainian].

Vrublevska, M. (Comp.). (2019). Hlobalni tsili staloho rozvytku: yak biblioteky mozhut spryiaty rozvytku suspilstva? [Global Sustainable Development Goals: How Can Libraries Contribute to Society?] (Ed. H. Y. Zhovtko). Ternopilska oblasna universalna naukova biblioteka [in Ukrainian].

Koreneva, I. M. (2018). Fenomen "Osvita dlia staloho rozvytku": sutnist ta suchasni osoblyvosti kontseptu [The phenomenon of "Education for Sustainable Development": the essence and modern features of the concept]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 113–123 [in Ukrainian].

Usyk, V. I., & Melehanych, H. I. (Eds.) Osvitnia merezha spryiannia stalomu mistsevomu rozvytku: unikalnyi dosvid diievoho merezhevoho partnerstva VNZ Ukrainy [Educational network to promote sustainable local development: a unique experience of effective network partnership of Ukrainian universities]. Aksioma [in Ukrainian].

Pashkova, V. S. (2017). Biblioteky i realizatsiia Poriadku dennoho OON do 2030 r. [Libraries and implementation of the UN Agenda until 2030]. Bibliotechna planeta, 3 , 10–13 [in Ukrainian].

UNDP Ukraine. (n. d.). Prohrama OON iz vidnovlennia ta rozbudovy myru [United Nations Peacebuilding and Reconstruction Program]. Retrieved November 22, 2020, from https://cutt.ly/xhocrod [in Ukrainian].

Sichko, I. O. (2015). Sutnist poniattia "stalyi rozvytok" u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv suchasnoi osvity [The essence of the concept of «sustainable development» in the context of European integration processes of modern education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3(50), 273–278 [in Ukrainian].

Ukrainian Library Association. (2020). Spromozhni biblioteky spriaiut dosiahnenniu Tsilei staloho rozvytku OON do 2030 roku [Capable libraries will contribute to achieving the UN Sustainable Development Goals by 2030]. https://cutt.ly/3hocot8 [in Ukrainian].

Statiukha, H. O., Shakhnovskyi A. M., Skladannyi D. M., & Dzhyhyrei I. M. (2011). Dosvid vprovadzhennia pryntsypiv staloho rozvytku u pidhotuvannia fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Experience of introduction of principles of sustainable development in training of higher education specialists]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "KhPI", 58, 122–128 [in Ukrainian].

Tsyhura, H. O. (2018). Formuvannia znan z realizatsii Tsilei staloho rozvytku u maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu [Formation of knowledge on realization of the Goals of sustainable development at future experts of physical culture and sports]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport, 154(2), 88–93 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-14

Як цитувати

Voskoboinikova-Huzieva, O. (2020). Цілі сталого розвитку ООН до 2030 року: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (6), 84–96. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНА ОСВІТА