Цілі сталого розвитку ООН до 2030 року: імплементація в освітньому процесі підготовки фахівців інформаційної справи в Україні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218613Ключові слова:
бібліотека, інформаційна освіта, сталий розвиток, глобальні цілі ООН, Університет ГрінченкаАнотація
Метою дослідження є висвітлення досвіду імплементації Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року в процес підготовки і підвищення кваліфікації фахівців інформаційної сфери. У статті проаналізовано теоретичні підходи до вивчення концепції освіти для сталого розвитку, досвід системного впровадження освіти у галузі сталого розвитку в університетах України, проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку в системі формальної та неформальної освіти. Зроблено акцент на основних проєктах, що реалізуються Українською бібліотечною асоціацією для підвищення спроможності бібліотек у сприянні досягненню Цілей сталого розвитку ООН до 2030 року.
Методологія дослідження базується на використанні соціокомунікаційного і системного підходів, методів джерелознавчого та контент-аналізу.
Наукова новизна дослідження полягає у залученні спостережень і результатів, отриманих під час викладання автором дисципліни «Стратегічний менеджмент інформаційної діяльності» в Київському університеті імені Бориса Грінченка у магістрів спеціальностей «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» і «Журналістика», освітня програма «Реклама і зв’язки з громадськістю».
Зроблено висновки щодо багатовекторності та багаторівневості процесу впровадження освіти у галузі сталого розвитку, до якого активно долучені заклади вищої освіти України. Зазначено, що презентований досвід імплементації ЦСР ОOН до 2030 року в освітній процес на різних освітньо-кваліфікаційних рівнях може використовуватися у подальшому у закладах вищої освіти, що готують майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи.
Перспективним напрямком продовження дослідження визначено вивчення досвіду проєктної діяльності у сфері освіти для сталого розвитку, зокрема діяльності центрів освіти дорослих, які долучаються до імплементації ЦСР ООН до 2030 року на рівні регіонального розвитку місцевих громад.
Посилання
VUM on-line (2020). Biblioteky u dosiahnenni Tsilei staloho rozvytku [Libraries in achieving the Sustainable Development Goals]. Retrieved November 24, 2020, from https://cutt.ly/mholDX0 [in Ukrainian]
Boiarynova, O. (2018, May 16). Ukrainski biblioteky u pidtrymtsi tsilei staloho rozvytku [Ukrainian libraries in support of sustainable development goals]. Den. https://cutt.ly/HholVWy [in Ukrainian].
Vysotska, O. (2015). Vyperedzhaiucha osvita dlia staloho rozvytku: teoretyko-metodolohichni zasady [Advanced education for sustainable development: theoretical and methodological principles]. Dyrektor shkoly, litseiu, himnazii, 1–3, 103–107 [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. (2018). Vykorystannia kontseptsii staloho rozvytku v protsesi pidhotovky fakhivtsiv informatsiinoi sfery [Using the concept of sustainable development in the process of information professionals training]. In Ya.V. Novak, & T. M. Kosach (Eds.), Udoskonalennia informatsiino-resursnoho zabezpechennia osvity i nauky v umovakh yevrointehratsii, Proceedings of the XX Internetional Scientific and Practical Conference (pp. 16–18). Bilotserkivskyi instytut ekonomiky ta upravlinnia Universytetu "Ukraina" [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2017). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti: bazovi zasady [Strategic management of information activities: basic principles]. Bulletin of the Book Chamber, 11, 15–19 [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2020). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 061 Journalism in the educational and professional program 061.00.02 Advertising and public relations]. Borys Hrinchenka Kyiv University. https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=10175 [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. V. (2019). Stratehichnyi menedzhment informatsiinoi diialnosti [Strategic management of information activity] [Electronic training course for students majoring in 029 Information, library and archival affairs]. Borys Hrinchenka Kyiv University https://elearning.kubg.edu.ua/course/view.php?id=11787 [in Ukrainian].
Rabadanova, L., & Vorona, Yu. (Comps.). (2017). Vprovadzhennia v robotu bibliotek Ukrainy dlia yunatstva, molodi Tsilei staloho rozvytku [Implementation of Goals of sustainable development into the work of libraries of Ukraine for youth] (Eds. S. Chachko, V. Kucheriava, & N. Linkevych). Derzhavna biblioteka Ukrainy dlia yunatstva. https://cutt.ly/mhoxeb5 [in Ukrainian].
UNDP Ukraine. (n. d.). Hlobalni tsili staloho rozvytku 2015–2030 [Global Sustainable Development Goals 2015–2030]. Retrieved November 19, 2020, from https://cutt.ly/5hovws6 [in Ukrainian].
Vrublevska, M. (Comp.). (2019). Hlobalni tsili staloho rozvytku: yak biblioteky mozhut spryiaty rozvytku suspilstva? [Global Sustainable Development Goals: How Can Libraries Contribute to Society?] (Ed. H. Y. Zhovtko). Ternopilska oblasna universalna naukova biblioteka [in Ukrainian].
Koreneva, I. M. (2018). Fenomen "Osvita dlia staloho rozvytku": sutnist ta suchasni osoblyvosti kontseptu [The phenomenon of "Education for Sustainable Development": the essence and modern features of the concept]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 113–123 [in Ukrainian].
Usyk, V. I., & Melehanych, H. I. (Eds.) Osvitnia merezha spryiannia stalomu mistsevomu rozvytku: unikalnyi dosvid diievoho merezhevoho partnerstva VNZ Ukrainy [Educational network to promote sustainable local development: a unique experience of effective network partnership of Ukrainian universities]. Aksioma [in Ukrainian].
Pashkova, V. S. (2017). Biblioteky i realizatsiia Poriadku dennoho OON do 2030 r. [Libraries and implementation of the UN Agenda until 2030]. Bibliotechna planeta, 3 , 10–13 [in Ukrainian].
UNDP Ukraine. (n. d.). Prohrama OON iz vidnovlennia ta rozbudovy myru [United Nations Peacebuilding and Reconstruction Program]. Retrieved November 22, 2020, from https://cutt.ly/xhocrod [in Ukrainian].
Sichko, I. O. (2015). Sutnist poniattia "stalyi rozvytok" u konteksti yevrointehratsiinykh protsesiv suchasnoi osvity [The essence of the concept of «sustainable development» in the context of European integration processes of modern education]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky, 3(50), 273–278 [in Ukrainian].
Ukrainian Library Association. (2020). Spromozhni biblioteky spriaiut dosiahnenniu Tsilei staloho rozvytku OON do 2030 roku [Capable libraries will contribute to achieving the UN Sustainable Development Goals by 2030]. https://cutt.ly/3hocot8 [in Ukrainian].
Statiukha, H. O., Shakhnovskyi A. M., Skladannyi D. M., & Dzhyhyrei I. M. (2011). Dosvid vprovadzhennia pryntsypiv staloho rozvytku u pidhotuvannia fakhivtsiv z vyshchoiu osvitoiu [Experience of introduction of principles of sustainable development in training of higher education specialists]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu "KhPI", 58, 122–128 [in Ukrainian].
Tsyhura, H. O. (2018). Formuvannia znan z realizatsii Tsilei staloho rozvytku u maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury i sportu [Formation of knowledge on realization of the Goals of sustainable development at future experts of physical culture and sports]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Fizychne vykhovannia ta sport, 154(2), 88–93 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олена Воскобойнікова-Гузєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.