Бібліотеки закладів вищої освіти в умовах невизначеності: особливості організації віддаленої роботи персоналу

Автор(и)

  • Tetiana Kolesnykova Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Україна https://orcid.org/0000-0002-4603-4375

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218608

Ключові слова:

бібліотеки закладів вищої освіти, управління бібліотекою, організація роботи віддалених команд, моделі віддалено працюючих колективів, бібліотечний персонал, COVID-19, Україна

Анотація

Невизначеність поточного навчального року та довгострокового майбутнього в закладах вищої освіти (ЗВО) України і світу, суттєві зміни у національній вищій освіті, дистанціювання процесів навчання й досліджень вимагають термінового комунікативного перезавантаження бібліотек. Мета статті: а) визначення та характеристика особливостей організації віддалено працюючих команд (колективів) бібліотек ЗВО на етапі переведення бібліотечних колективів на дистанційну роботу; б) виявлення підходів, які вже мають місце в Україні в умовах розвитку епідемії COVID-19. Автором досліджувався адміністративний аспект початкового етапу організації переведення колективів бібліотек ЗВО України на дистанційну роботу в перші 2 місяці (13.03–13.05.2020 р.) запровадження карантину в зв’язку з пандемією COVID-19. Здійснено ґрунтовний аналіз фахової літератури, сайтів бібліотек і бібліотечних асоціацій, соціальних мереж та саморефлексії власного досвіду як директорки університетської бібліотеки під час пандемії. Проведені інтерв’ю (22–24 квітня 2020 р.) із 8 директорами бібліотек ЗВО України з метою кращого розуміння організаційних моментів при необхідності швидкого переведення персоналу на віддалену роботу. Здійснено онлайн-анкетування (25–31 травня 2020 р.) 63 керівників і провідних фахівців бібліотек ЗВО України на тему «Моделі віддаленої роботи колективів університетських бібліотек в умовах невизначеності». Визначено першочергові дії керівництва бібліотеки та етапи цих дій при переведенні бібліотечних колективів на віддалену роботу. Виявлено та охарактеризовано чотири моделі організації віддалено працюючих команд (колективів): Модель 1 – «Еталонна»; Модель 2 – «Профі»; Модель 3 – «Стартова»; Модель 4 – «Zero conditional» (умовно нульова). Згідно з аналізом даних онлайн-анкетування, до Моделі 1 свою бібліотеку віднесли 11,11 % респондентів, до Моделі 2 – 50,79 %, до Моделі 3 – 38,10 %, до Моделі 4 – 0 %. Також 93,65 % респондентів підтвердили, що в бібліотеках ЗВО України відбулася швидка адаптація бібліотекарів до віддаленої роботи, обов’язковий компонент якої – поліпшення професійних компетентностей.

Біографія автора

Tetiana Kolesnykova, Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна

Директорка науково-технічної бібліотеки, кандидат наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник

Посилання

Ukrainian Library Association. (2020, May 20). Biblioteky v umovakh pandemiyi COVID-19 [Libraries in the context of the COVID-19 pandemic]. https://cutt.ly/3g7SVew [in Ukrainian].

Zhyltsova, O. (2020, March 31). Virtualnyi shef: yak zberehty produktyvnist komandy? [Virtual Boss: How to maintain team performance?] [Video]. YouTube. https://cutt.ly/Ag7S1C6 [in Ukrainian].

Kolesnikova, T. (2012). Komunikatsiini modeli diialnosti bibliotek VNZ v umovakh informatyzatsii [Communicative models of higher educational institution libraries’ activity in the conditions of informatization] [Abstract of PhD Dissertation, The Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Kolesnykova, T. (2020a, May 15). Orhanizatsiia viddalenoi roboty kolektyviv bibliotek universytetiv Ukrainy za chasiv dramatychnykh nevidomostei [Organization of Remote Work for University Library Staff in Ukraine During Dramatic Uncertainties] [Preprint]. eaDNURT. https://cutt. ly/Hg7S6cg [in Ukrainian].

Kolesnykova, T. (2016). Servisni sluzhby suchasnoi universytetskoi biblioteky: obsluhovuvannia naukovtsiv [Service Centers of Contemporary University Library: Service of Scientists]. In Bezpekove innovatsiine suspilstvo: vzaiemodiia u sferi pravovoi osvity ta pravovoho vykhovannia [Safe innovative society: interaction in the field of legal education and legal education], International Internet Conference, May 25, 2016. Yaroslav Mudryi National Law University. https://cutt.ly/Kg7Dr2x [in Ukrainian].

Kolesnykova, T. (2020b, May 29). Yak orhanizuvaty viddalenu robotu kolektyvu universytetskoi biblioteky v umovakh nevyznachenosti? [How to organize remote work of the university library staff in conditions of uncertainty?] [Video]. YouTube. https://cutt.ly/wg7DpzS [in Ukrainian].

European Bureau of Library, Information and Documentation Associations. (2020, May). A European library agenda for the post-Covid 19 age. https://cutt.ly/ug7Dd4K [in English].

Washington University Library. (2020, April 14). A Telecommuting Team: University Libraries Staff Adapt to Online Work Environment. https://cutt.ly/6g7DxXF [in English].

Altman, J. (2020, January 2). Performance Management for Remote Workers. Resources for Humans. https://cutt.ly/Ig7DmwP [in English].

Ågerfalk, P. J., Conboy, K., & Myers, M. D. (2020). Information systems in the age of pandemics: COVID-19 and beyond. European Journal of Information Systems, 29(3), 203–207. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1771968 [in English].

Azami, M., Okhovati, M., Mokhtari, H., & Khodabakhs, S. (2018). Teleworking in Health Libraries: A Survey of Academic Librarians’ Viewpoints. Journal of Biochemical Technology, Special Issue 2, 78–83. https://cutt.ly/7g7DPit [in English].

Brooks-Kieffer, J. (2012, September 8). Librarians considering telecommuting, consider this. Library Connect Newsletter. https://cutt.ly/qg7DGNn [in English].

Friedrich-Alexander-Universität. (2020, May 25). Certainly never a boring moment: The University Library in times of the coronavirus pandemic. https://cutt.ly/sg7DZv0 [in English].

IFLA. (2020, Oktober 13). COVID-19 and the Global Library Field. https://www.ifla.org/covid-19-and-libraries [in English].

Craft, A. R. (2020). Remote Work in Library Technical Services: Connecting Historical Perspectives to Realities of the Developing COVID-19 Pandemic. Serials Review, 46(3), 227–231. https://doi.org/10.1080/00987913.2020.1806658 [in English].

Duncan, J. (2008). Working from afar: A new trend for librarianship? College & Research Libraries News, 69(4), 216–219. https://doi.org/10.5860/crln.69.4.7972 [in English].

Enis, M. (2020, June 9). Vital and Visible: Academic Librarians Lead On Distance Learning. Library Journal (LJ.) https://cutt.ly/2g7D6Qh [in English].

JALA International. (2018, May 27). Jack Nilles. https://www.jala.com/jnmbio.php [in English].

Kolesnykova, T. O. (2019). The Role of Libraries as Publishers in the Open Education Landscape: Reflecting Modern World Practice of Open Textbooks. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings, 4 , 88–99. https://doi.org/10.15802/unilib/2019_187423 [in English].

Kolesnykova, T., & Matveyeva, O. (2019). An Analysis of Digital Library Publishing Services in Ukrainian Universities. Evidence Based Library and Information Practice, 14(4), 52–71. https://doi.org/10.18438/eblip29510 [in English].

Kuzmin, E. A. (2018). Uncertainty and organizationality in economic systems. In Advances in Economics, Business and Management Research, International Conference Economy in the Modern World (ICEMW 2018) (Vol. 61, pp. 98–103). Atlantis Press https://doi.org/10.2991/icemw-18.2018.19 [in English].

Landøy, A., & Færevaag, T. (2020). How an academic library work edduring the Covid-19 pandemic. Revista Română De Biblioteconomie și Știința Informării = Romanian Journal of Library and Information Science, 16(1), 2–12. https://doi.org/10.26660/rrbsi.2020.16.1.2 [in English].

Lutz, K. D., & Schonfeld, R. C. (2020, April 30). Leading a Library Today: How Library Directors Are Approaching the Challenges of the Current Moment. Ithaka S+R. https://sr.ithaka.org/blog/leading-a-library-today/ [in English].

IFLA. (2020, October 13). Managing remote working. In COVID-19 and the Global Library Field. https://cutt.ly/0g7FQQ1 [in English].

Michalak, R., & Rysavy M. D. T. (2020). Managing Remote Projects Effectively with an Action Dashboard. Journal of Library Administration, 60(7), 800–811. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1803022 [in English].

Your Dictionary. (n.d.). Model definitions. In Your Dictionary Website. Retrieved September 11, 2020, from https://cutt.ly/cg7J9dp [in English].

Moses, M. (2020, March 27). Staff prepare and ship loaner devices to minimize learning disruptions. Website Penn State University. https://it.psu.edu/news/loaner-devices [in English].

Pearce, K. (2020, March 13). What is social distancing and how can it slow the spread of COVID-19? The Hub. Johns Hopkins University. https://hub.jhu.edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/ [in English].

Ministére de l’Enseignement supérieur, de la Recherche et de l’Innovation. (n.d.). Portraits de bibliothécaires. Les initiatives des acteurs du supérieur #Covid19. Accompagnement documentaire et bibliothèque. Retrieved September 9, 2020, from https://services.dgesip.fr/I19/T17/ [in French].

Rosenberg, C. (1989). What Is an Epidemic? AIDS in Historical Perspective. Daedalus, 118(2), 1–17. https://cutt.ly/Hg7FPGQ [in English].

Rysavy, M. D. T., & Michalak, R. (2020). Working from Home: How We Managed Our Team Remotely with Technology. Journal of Library Administration, 60(5), 532–542. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1760569 [in English].

American Library Association. (2008). Standards for Distance Learning Library Services. Approved by the ACRL Board of Directors, July 2008. Revised June 2016. https://cutt.ly/ag7FMk8 [in English].

Tranfield, M.W., Worsham, D., & Mody, N. (2020). When you only have a week: Rapid-response, grassroots public services for access, wellness, and student success. College and Research Libraries News, 81(7), 326–336. https://doi.org/10.5860/crln.81.7.326 [in English].

Uncertainty. (2020, November 12). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty [in English].

Waizenegger, L., McKenna, B., Cai, W., & Bendz, T. (2020). An affordance perspective of team collaboration and enforced working from home during COVID-19. European Journal of Information Systems, 29(4), 429–442. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1800417 [in English].

Walsh, B., & Rana, H. (2020). Continuity of Academic Library Services during the Pandemic The University of Toronto Libraries’ Response. Journal of Scholarly Publishing, 51(4), 237–245. https://doi.org/10.3138/jsp.51.4.04 [in English].

Yap, J., & Kozhayeva, A. (2019). Is our Collection Enough or Underutilized?: A Citation Analysis of Master’s Theses. University Library at a new stage of social communications development. Conference Proceedings, 4, 122–129. http://dx.doi.org/10.15802/unilib/2019_186961 [in English].

Forbes Coaches Council. (2020 February 4). 15 Culture-Building Tips For An All-Remote Team. https://cutt.ly/Cg7GuTo [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-14

Як цитувати

Kolesnykova, T. (2020). Бібліотеки закладів вищої освіти в умовах невизначеності: особливості організації віддаленої роботи персоналу. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (6), 40–61. https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218608

Номер

Розділ

ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ, БІБЛІОТЕЧНОЇ ТА АРХІВНОЇ СПРАВИ