Бібліотеки закладів вищої освіти в умовах невизначеності: особливості організації віддаленої роботи персоналу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.6.2020.218608Ключові слова:
бібліотеки закладів вищої освіти, управління бібліотекою, організація роботи віддалених команд, моделі віддалено працюючих колективів, бібліотечний персонал, COVID-19, УкраїнаАнотація
Невизначеність поточного навчального року та довгострокового майбутнього в закладах вищої освіти (ЗВО) України і світу, суттєві зміни у національній вищій освіті, дистанціювання процесів навчання й досліджень вимагають термінового комунікативного перезавантаження бібліотек. Мета статті: а) визначення та характеристика особливостей організації віддалено працюючих команд (колективів) бібліотек ЗВО на етапі переведення бібліотечних колективів на дистанційну роботу; б) виявлення підходів, які вже мають місце в Україні в умовах розвитку епідемії COVID-19. Автором досліджувався адміністративний аспект початкового етапу організації переведення колективів бібліотек ЗВО України на дистанційну роботу в перші 2 місяці (13.03–13.05.2020 р.) запровадження карантину в зв’язку з пандемією COVID-19. Здійснено ґрунтовний аналіз фахової літератури, сайтів бібліотек і бібліотечних асоціацій, соціальних мереж та саморефлексії власного досвіду як директорки університетської бібліотеки під час пандемії. Проведені інтерв’ю (22–24 квітня 2020 р.) із 8 директорами бібліотек ЗВО України з метою кращого розуміння організаційних моментів при необхідності швидкого переведення персоналу на віддалену роботу. Здійснено онлайн-анкетування (25–31 травня 2020 р.) 63 керівників і провідних фахівців бібліотек ЗВО України на тему «Моделі віддаленої роботи колективів університетських бібліотек в умовах невизначеності». Визначено першочергові дії керівництва бібліотеки та етапи цих дій при переведенні бібліотечних колективів на віддалену роботу. Виявлено та охарактеризовано чотири моделі організації віддалено працюючих команд (колективів): Модель 1 – «Еталонна»; Модель 2 – «Профі»; Модель 3 – «Стартова»; Модель 4 – «Zero conditional» (умовно нульова). Згідно з аналізом даних онлайн-анкетування, до Моделі 1 свою бібліотеку віднесли 11,11 % респондентів, до Моделі 2 – 50,79 %, до Моделі 3 – 38,10 %, до Моделі 4 – 0 %. Також 93,65 % респондентів підтвердили, що в бібліотеках ЗВО України відбулася швидка адаптація бібліотекарів до віддаленої роботи, обов’язковий компонент якої – поліпшення професійних компетентностей.
Посилання
Ukrainian Library Association. (2020, May 20). Biblioteky v umovakh pandemiyi COVID-19 [Libraries in the context of the COVID-19 pandemic]. https://cutt.ly/3g7SVew [in Ukrainian].
Zhyltsova, O. (2020, March 31). Virtualnyi shef: yak zberehty produktyvnist komandy? [Virtual Boss: How to maintain team performance?] [Video]. YouTube. https://cutt.ly/Ag7S1C6 [in Ukrainian].
Kolesnikova, T. (2012). Komunikatsiini modeli diialnosti bibliotek VNZ v umovakh informatyzatsii [Communicative models of higher educational institution libraries’ activity in the conditions of informatization] [Abstract of PhD Dissertation, The Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].
Kolesnykova, T. (2020a, May 15). Orhanizatsiia viddalenoi roboty kolektyviv bibliotek universytetiv Ukrainy za chasiv dramatychnykh nevidomostei [Organization of Remote Work for University Library Staff in Ukraine During Dramatic Uncertainties] [Preprint]. eaDNURT. https://cutt. ly/Hg7S6cg [in Ukrainian].
Kolesnykova, T. (2016). Servisni sluzhby suchasnoi universytetskoi biblioteky: obsluhovuvannia naukovtsiv [Service Centers of Contemporary University Library: Service of Scientists]. In Bezpekove innovatsiine suspilstvo: vzaiemodiia u sferi pravovoi osvity ta pravovoho vykhovannia [Safe innovative society: interaction in the field of legal education and legal education], International Internet Conference, May 25, 2016. Yaroslav Mudryi National Law University. https://cutt.ly/Kg7Dr2x [in Ukrainian].
Kolesnykova, T. (2020b, May 29). Yak orhanizuvaty viddalenu robotu kolektyvu universytetskoi biblioteky v umovakh nevyznachenosti? [How to organize remote work of the university library staff in conditions of uncertainty?] [Video]. YouTube. https://cutt.ly/wg7DpzS [in Ukrainian].
European Bureau of Library, Information and Documentation Associations. (2020, May). A European library agenda for the post-Covid 19 age. https://cutt.ly/ug7Dd4K [in English].
Washington University Library. (2020, April 14). A Telecommuting Team: University Libraries Staff Adapt to Online Work Environment. https://cutt.ly/6g7DxXF [in English].
Altman, J. (2020, January 2). Performance Management for Remote Workers. Resources for Humans. https://cutt.ly/Ig7DmwP [in English].
Ågerfalk, P. J., Conboy, K., & Myers, M. D. (2020). Information systems in the age of pandemics: COVID-19 and beyond. European Journal of Information Systems, 29(3), 203–207. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1771968 [in English].
Azami, M., Okhovati, M., Mokhtari, H., & Khodabakhs, S. (2018). Teleworking in Health Libraries: A Survey of Academic Librarians’ Viewpoints. Journal of Biochemical Technology, Special Issue 2, 78–83. https://cutt.ly/7g7DPit [in English].
Brooks-Kieffer, J. (2012, September 8). Librarians considering telecommuting, consider this. Library Connect Newsletter. https://cutt.ly/qg7DGNn [in English].
Friedrich-Alexander-Universität. (2020, May 25). Certainly never a boring moment: The University Library in times of the coronavirus pandemic. https://cutt.ly/sg7DZv0 [in English].
IFLA. (2020, Oktober 13). COVID-19 and the Global Library Field. https://www.ifla.org/covid-19-and-libraries [in English].
Craft, A. R. (2020). Remote Work in Library Technical Services: Connecting Historical Perspectives to Realities of the Developing COVID-19 Pandemic. Serials Review, 46(3), 227–231. https://doi.org/10.1080/00987913.2020.1806658 [in English].
Duncan, J. (2008). Working from afar: A new trend for librarianship? College & Research Libraries News, 69(4), 216–219. https://doi.org/10.5860/crln.69.4.7972 [in English].
Enis, M. (2020, June 9). Vital and Visible: Academic Librarians Lead On Distance Learning. Library Journal (LJ.) https://cutt.ly/2g7D6Qh [in English].
JALA International. (2018, May 27). Jack Nilles. https://www.jala.com/jnmbio.php [in English].
Kolesnykova, T. O. (2019). The Role of Libraries as Publishers in the Open Education Landscape: Reflecting Modern World Practice of Open Textbooks. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings, 4 , 88–99. https://doi.org/10.15802/unilib/2019_187423 [in English].
Kolesnykova, T., & Matveyeva, O. (2019). An Analysis of Digital Library Publishing Services in Ukrainian Universities. Evidence Based Library and Information Practice, 14(4), 52–71. https://doi.org/10.18438/eblip29510 [in English].
Kuzmin, E. A. (2018). Uncertainty and organizationality in economic systems. In Advances in Economics, Business and Management Research, International Conference Economy in the Modern World (ICEMW 2018) (Vol. 61, pp. 98–103). Atlantis Press https://doi.org/10.2991/icemw-18.2018.19 [in English].
Landøy, A., & Færevaag, T. (2020). How an academic library work edduring the Covid-19 pandemic. Revista Română De Biblioteconomie și Știința Informării = Romanian Journal of Library and Information Science, 16(1), 2–12. https://doi.org/10.26660/rrbsi.2020.16.1.2 [in English].
Lutz, K. D., & Schonfeld, R. C. (2020, April 30). Leading a Library Today: How Library Directors Are Approaching the Challenges of the Current Moment. Ithaka S+R. https://sr.ithaka.org/blog/leading-a-library-today/ [in English].
IFLA. (2020, October 13). Managing remote working. In COVID-19 and the Global Library Field. https://cutt.ly/0g7FQQ1 [in English].
Michalak, R., & Rysavy M. D. T. (2020). Managing Remote Projects Effectively with an Action Dashboard. Journal of Library Administration, 60(7), 800–811. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1803022 [in English].
Your Dictionary. (n.d.). Model definitions. In Your Dictionary Website. Retrieved September 11, 2020, from https://cutt.ly/cg7J9dp [in English].
Moses, M. (2020, March 27). Staff prepare and ship loaner devices to minimize learning disruptions. Website Penn State University. https://it.psu.edu/news/loaner-devices [in English].
Pearce, K. (2020, March 13). What is social distancing and how can it slow the spread of COVID-19? The Hub. Johns Hopkins University. https://hub.jhu.edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/ [in English].
Ministére de l’Enseignement supérieur, de la Recherche et de l’Innovation. (n.d.). Portraits de bibliothécaires. Les initiatives des acteurs du supérieur #Covid19. Accompagnement documentaire et bibliothèque. Retrieved September 9, 2020, from https://services.dgesip.fr/I19/T17/ [in French].
Rosenberg, C. (1989). What Is an Epidemic? AIDS in Historical Perspective. Daedalus, 118(2), 1–17. https://cutt.ly/Hg7FPGQ [in English].
Rysavy, M. D. T., & Michalak, R. (2020). Working from Home: How We Managed Our Team Remotely with Technology. Journal of Library Administration, 60(5), 532–542. https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1760569 [in English].
American Library Association. (2008). Standards for Distance Learning Library Services. Approved by the ACRL Board of Directors, July 2008. Revised June 2016. https://cutt.ly/ag7FMk8 [in English].
Tranfield, M.W., Worsham, D., & Mody, N. (2020). When you only have a week: Rapid-response, grassroots public services for access, wellness, and student success. College and Research Libraries News, 81(7), 326–336. https://doi.org/10.5860/crln.81.7.326 [in English].
Uncertainty. (2020, November 12). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty [in English].
Waizenegger, L., McKenna, B., Cai, W., & Bendz, T. (2020). An affordance perspective of team collaboration and enforced working from home during COVID-19. European Journal of Information Systems, 29(4), 429–442. https://doi.org/10.1080/0960085X.2020.1800417 [in English].
Walsh, B., & Rana, H. (2020). Continuity of Academic Library Services during the Pandemic The University of Toronto Libraries’ Response. Journal of Scholarly Publishing, 51(4), 237–245. https://doi.org/10.3138/jsp.51.4.04 [in English].
Yap, J., & Kozhayeva, A. (2019). Is our Collection Enough or Underutilized?: A Citation Analysis of Master’s Theses. University Library at a new stage of social communications development. Conference Proceedings, 4, 122–129. http://dx.doi.org/10.15802/unilib/2019_186961 [in English].
Forbes Coaches Council. (2020 February 4). 15 Culture-Building Tips For An All-Remote Team. https://cutt.ly/Cg7GuTo [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Тетяна Колесникова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.