QR-код як інструмент маркетингової діяльності бібліотеки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205735Ключові слова:
двомірний штрих код, QR-код, генератори QR-кодів, бібліотечні мобільні сервіси, інформаційні ресурси, інноваційні мобільні технології, інтернет, комунікація, бібліотека, маркетингАнотація
У статті проаналізовано стан наукового осмислення технології QR-кодування у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі. Виявлено, в яких галузях найширше використовується QR-технологія. Досліджено два основні типи QR-кодів – динамічні та статичні, розкрито різницю між статичною та динамічною подачею вихідних даних. Окреслено можливості надання інформаційних послуг за допомогою QR-кодів. Проаналізовано типи інформації та даних, які можна закодувати (текстові та мультимедійні). Розглянуто мобільні застосунки нового формату («розумні» генератори QR-кодів), які надають додаткові можливості пов’язати смартфон, QR-код і контент.
Виявлено динаміку використання QR-кодів та їх популярність у зарубіжних країнах. Обґрунтовано перевагу технології QR-кодування, яка полягає у легкості її використання та фінансовій бюджетності у зв’язку із наявністю достатньої кількості безкоштовних онлайн-сервісів. Акцентовано такі переваги QR-кодів, як універсальність, гнучкість, економічність, екологічність, відстеження та аналітика, залучення користувачів. З’ясовано, що задля отримання ефективного маркетингового результату використання технології QR-кодування потребує дотримання певних рекомендацій, серед яких попереднє тестування зчитувань QR-кодів, доцільність вибору їх місця розташування, актуальність та важливість закодованого контенту.
На основі наявного досвіду застосування QR-кодів у бібліотечній роботі обґрунтовано перспективність технології QR-кодування як виду мобільного сервісу в бібліотечних установах із позиції сучасних маркетингових засобів комунікації. Встановлено, що на сьогодні QR-коди в бібліотеці можна розглядати як складову мобільного сервісу, яка дає змогу підвищити рівень бібліотечного обслуговування, як ефективний спосіб надання додаткової інформації для читача, сприяння популяризації книг, авторів і самої бібліотеки.
Посилання
Balyk, U. O., & Kolisnyk, M. V. (2015). Mozhlyvosti vykorystannia QR-kodiv u konteksti dosiahnennia tsilei marketynhovykh komunikatsii [Ability to use QR codes in the context of achieving marketing communication goals]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Seriia: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, 819, 113–119 [in Ukrainian].
Bielikova, M. V. (2015). Zaprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii v muzeiakh Ukrainy [Introduction of innovative technologies in museums of Ukraine]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 43, 302–306 [in Ukrainian].
Bondarenko, V. (2014). Mobilni tekhnolohii u bibliotetsi: QR-kod [Mobile technologies in the library: QR code]. Bibliotechnyi visnyk, 6, 28–32 [in Ukrainian].
Bondarenko, T. V. (2019). Tekhnolohiia stvorennia ta rozpiznavannia QR-kodiv yak efektyvnyi instrument pidvyshchennia navchalnykh dosiahnen studentskoi molodi [Technology creating and recognizing QR codes as an effective tool for enhancing the educational achievement of student youth]. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 39, 30–40. https://doi.org/10.14308/ite000694 [in Ukrainian].
Buhaichuk, K. L. (2012). Vykorystannia QR kodiv u navchalnomu protsesi vyshchykh navchalnykh zakladiv [Use of QR codes in the educational process of higher education institutions]. In Informatsiini tekhnolohii: nauka, tekhnika, tekhnolohiia, osvita, zdorovia (MicroCAD-2012) [Information Technology: Science, Technology, Technology, Education, Health (MicroCAD-2012)], Proceedings of the XX International Scientific and Practical Conference (p. 42). Natsionalnyi tekhnichnyi universytet "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut" [in Ukrainian].
Biblioteka Sumskoho derzhavnoho universytetu. (n. d.). Virtualnyi kvest bibliotekoiu [A virtual library quest]. Retrieved Februar 6, 2020, from https://cutt.ly/wysJvU4 [in Ukrainian].
Voronkin, O. S. (2014). Mozhlyvosti vykorystannia systemy QR-kodiv u vyshchii shkoli [Possibilities of using the QR-code system in high school]. In FOSS Lviv 2014, Proceedings of the 4th Internetional Scientific and Practical Conference (pp. 145–149). The Ivan Franko National University of Lviv. https://cutt.ly/qysJT62 [in Ukrainian].
Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh v diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in the activity of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].
Dubovyk, T. V. (2013). QR-tekhnolohii v marketynhovii komunikatsiinii diialnosti pidpryiemstv torhivli [QR-technologies in marketing communication activity of trade enterprises]. Business Inform, 10, 363–366. https://cutt.ly/cysJPnJ [in Ukrainian].
Zaporozhets, T. M. (2019). Vykorystannia QR-kodiv u osvitnii praktytsi zakladu vyshchoi medychnoi osvity [Use of QR codes in the educational practice of a higher education institution]. In Aktualni problemy suchasnoi vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini [Actual problems of modern higher medical education in Ukraine], Educational and Scientific Conference with International Participation (pp. 82–83). Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia [in Ukrainian].
Zasadna, Kh. O. (2014). QR-koduvannia ta alternatyvni tekhnolohii [QR-coding and alternative technologies]. Finansovyi prostir, 3, 103–110 [in Ukrainian].
Koval, T. (2012). Marketynhovi doslidzhennia – holovnyi chynnyk optymizatsii bibliotechno-informatsiinoho obsluhovuvannia [Marketing research is a major factor in optimizing library and information services]. Visnyk of the Lviv University. Series Bibliology, library studies and informtions tehnologies, 7, 182–188 [in Ukrainian].
VC.ru. (2019, April 22). Kak QR-kod mozhet pomoch oflajn-prodvizheniyu v 2019 godu [How a QR code can help offline promotion in 2019]. https://cutt.ly/1ysJC6P [in Russian].
Lesiuk, O. V., & Dvoretska, A. O. (2017). Mobilni tekhnolohii i suchasni informatsiini posluhy u bibliotekakh VNZ Ukrainy [Mobile technologies and modern information services in libraries of Ukrainian universities]. Bulletin of the Book Chamber, 12, 43–48 [in Ukrainian].
Maltseva, O. A., Kovalets, Yu. S., & Soshynska, V. Ye. (2016). Zastosuvannia radiomitok ta identyfikatoriv v orhanizatsii knyzhkovoho prostoru [Use of radio tags and IDs in organizing book space]. In Biblioteka i knyha u tsyfrovomu mediasviti [Library and book in digital media education], Proceedings of the 2nd All-Ukrainian Student Scientific and Practical Conference. Borys Grinchenko Kyiv University. https://cutt.ly/xysKRXN [in Ukrainian].
Skrypka, A. (2015, August 27). QR-kody v osviti [QR codes in Education]. https://cutt.ly/IysKnnZ [in Ukrainian].
Tkachenko, H. M. (2018). QR-kod yak innovatsiinyi metod nadannia informatsii [QR code as an innovative method of providing information]. In Biblioteky i suspilstvo: rukh u chasi ta prostori [Libraries and society: movement in time and space], Proceedings of the 3rd Internetional Scientific and Practical Internet Conference (pp. 106–109). Kharkiv National Medical University. https://cutt.ly/fygj3DU [in Ukrainian].
Shapoval, S., Romanenko, R., & Forostiana, N. (2011). Perspektyvy vykorystannia matrychnykh kodiv v osvitnomu protsesi [Prospects for the use of matrix codes in the educational process]. Visnyk KNTEU, 5, 98–106 [in Ukrainian].
QR9.me. (n. d.). Shcho take QR-kod? [What is a QR code?]. Retrieved February 10, 2020, from https://cutt.ly/pysKlmn [in Ukrainian].
VC.ru. (2019, Deсember, 20). Evoliutciia QR-koda. Chto khranitsia v chernykh kvadratakh i kak ikh ispolzuiut brendy [QR code evolution. What is stored in black squares and how brands use them]. https://cutt.ly/FysJD6g [in Russian].
Ashford, R. (2010). QR codes and academic libraries: Reaching mobile users. College and Research Libraries news, 71 (10). https://doi.org/10.5860/crln.71.10.8454 [in English].
Enschede Jornaal. (2012, Juni 22). Bibliotheek laat niet-leden kennismaken met e-books. https://cutt.ly/9ysKhLD [in English].
Bottomley, J. (2011). Using QR codes in the library at Leeds Metropolitan University. https://cutt.ly/2ysKdjE [in English].
Campbell, J. (2014, Oktober 13). QR codes provide kids with a way to recommend library books. https://cutt.ly/WysKajN [in English].
Pal, S. K., & Jha, K. K. (2017). Personal Marketing Framework based on QR Code. SCHOLEDGE International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 4 (8). https://doi.org/10.19085/journal.sijmas040801 [in English].
Pathak, S. K. (2017). Application of QR Code Technology in providing Library and Information Services in Academic Libraries: A Case Study. https://cutt.ly/qysKi0n [in English].
Porter, M., & King, D. L. (2013, April 29). QR Codes in Libraries: Some Examples. Public Libraries online. https://cutt.ly/iysKeu7 [in English].
Santoni, M. (2015, September 7). The QR code: a misunderstood marketing tool. https://cutt.ly/JysJ6e1/ [in English].
Smart QR code. (n.d.). Smart QR code functionality. Retrieved February 26, 2020, from https://cutt.ly/AysKylv [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Вікторія Бондаренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.