QR-код як інструмент маркетингової діяльності бібліотеки

Автор(и)

  • Viktoriya Bondarenko Національна юридична бібліотека Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, Україна https://orcid.org/0000-0002-1617-3665

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205735

Ключові слова:

двомірний штрих код, QR-код, генератори QR-кодів, бібліотечні мобільні сервіси, інформаційні ресурси, інноваційні мобільні технології, інтернет, комунікація, бібліотека, маркетинг

Анотація

У статті проаналізовано стан наукового осмислення технології QR-кодування у вітчизняній та зарубіжній науковій літературі. Виявлено, в яких галузях найширше використовується QR-технологія. Досліджено два основні типи QR-кодів – динамічні та статичні, розкрито різницю між статичною та динамічною подачею вихідних даних. Окреслено можливості надання інформаційних послуг за допомогою QR-кодів. Проаналізовано типи інформації та даних, які можна закодувати (текстові та мультимедійні). Розглянуто мобільні застосунки нового формату («розумні» генератори QR-кодів), які надають додаткові можливості пов’язати смартфон, QR-код і контент.

Виявлено динаміку використання QR-кодів та їх популярність у зарубіжних країнах. Обґрунтовано перевагу технології QR-кодування, яка полягає у легкості її використання та фінансовій бюджетності у зв’язку із наявністю достатньої кількості безкоштовних онлайн-сервісів. Акцентовано такі переваги QR-кодів, як універсальність, гнучкість, економічність, екологічність, відстеження та аналітика, залучення користувачів. З’ясовано, що задля отримання ефективного маркетингового результату використання технології QR-кодування потребує дотримання певних рекомендацій, серед яких попереднє тестування зчитувань QR-кодів, доцільність вибору їх місця розташування, актуальність та важливість закодованого контенту.

На основі наявного досвіду застосування QR-кодів у бібліотечній роботі обґрунтовано перспективність технології QR-кодування як виду мобільного сервісу в бібліотечних установах із позиції сучасних маркетингових засобів комунікації. Встановлено, що на сьогодні QR-коди в бібліотеці можна розглядати як складову мобільного сервісу, яка дає змогу підвищити рівень бібліотечного обслуговування, як ефективний спосіб надання додаткової інформації для читача, сприяння популяризації книг, авторів і самої бібліотеки.

Біографія автора

Viktoriya Bondarenko, Національна юридична бібліотека Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського

Старший науковий співробітник, кандидат наук із соціальних комунікацій

Посилання

Balyk, U. O., & Kolisnyk, M. V. (2015). Mozhlyvosti vykorystannia QR-kodiv u konteksti dosiahnennia tsilei marketynhovykh komunikatsii [Ability to use QR codes in the context of achieving marketing communication goals]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Seriia: Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia i problemy rozvytku, 819, 113–119 [in Ukrainian].

Bielikova, M. V. (2015). Zaprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii v muzeiakh Ukrainy [Introduction of innovative technologies in museums of Ukraine]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 43, 302–306 [in Ukrainian].

Bondarenko, V. (2014). Mobilni tekhnolohii u bibliotetsi: QR-kod [Mobile technologies in the library: QR code]. Bibliotechnyi visnyk, 6, 28–32 [in Ukrainian].

Bondarenko, T. V. (2019). Tekhnolohiia stvorennia ta rozpiznavannia QR-kodiv yak efektyvnyi instrument pidvyshchennia navchalnykh dosiahnen studentskoi molodi [Technology creating and recognizing QR codes as an effective tool for enhancing the educational achievement of student youth]. Informatsiini tekhnolohii v osviti, 39, 30–40. https://doi.org/10.14308/ite000694 [in Ukrainian].

Buhaichuk, K. L. (2012). Vykorystannia QR kodiv u navchalnomu protsesi vyshchykh navchalnykh zakladiv [Use of QR codes in the educational process of higher education institutions]. In Informatsiini tekhnolohii: nauka, tekhnika, tekhnolohiia, osvita, zdorovia (MicroCAD-2012) [Information Technology: Science, Technology, Technology, Education, Health (MicroCAD-2012)], Proceedings of the XX International Scientific and Practical Conference (p. 42). Natsionalnyi tekhnichnyi universytet "Kharkivskyi politekhnichnyi instytut" [in Ukrainian].

Biblioteka Sumskoho derzhavnoho universytetu. (n. d.). Virtualnyi kvest bibliotekoiu [A virtual library quest]. Retrieved Februar 6, 2020, from https://cutt.ly/wysJvU4 [in Ukrainian].

Voronkin, O. S. (2014). Mozhlyvosti vykorystannia systemy QR-kodiv u vyshchii shkoli [Possibilities of using the QR-code system in high school]. In FOSS Lviv 2014, Proceedings of the 4th Internetional Scientific and Practical Conference (pp. 145–149). The Ivan Franko National University of Lviv. https://cutt.ly/qysJT62 [in Ukrainian].

Hranchak, T., & Skiter, T. (2019). Internet-marketynh v diialnosti bibliotek Ukrainy [Internet marketing in the activity of libraries of Ukraine]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 4, 36–55. https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817 [in Ukrainian].

Dubovyk, T. V. (2013). QR-tekhnolohii v marketynhovii komunikatsiinii diialnosti pidpryiemstv torhivli [QR-technologies in marketing communication activity of trade enterprises]. Business Inform, 10, 363–366. https://cutt.ly/cysJPnJ [in Ukrainian].

Zaporozhets, T. M. (2019). Vykorystannia QR-kodiv u osvitnii praktytsi zakladu vyshchoi me­dychnoi osvity [Use of QR codes in the educational practice of a higher education institu­tion]. In Aktualni problemy suchasnoi vyshchoi medychnoi osvity v Ukraini [Actual problems of modern higher medical education in Ukraine], Educational and Scientific Conference with International Participation (pp. 82–83). Ukrainska medychna stomatolohichna akademiia [in Ukrainian].

Zasadna, Kh. O. (2014). QR-koduvannia ta alternatyvni tekhnolohii [QR-coding and alternative technologies]. Finansovyi prostir, 3, 103–110 [in Ukrainian].

Koval, T. (2012). Marketynhovi doslidzhennia – holovnyi chynnyk optymizatsii bibliotechno-informatsiinoho obsluhovuvannia [Marketing research is a major factor in optimizing library and information services]. Visnyk of the Lviv University. Series Bibliology, library studies and informtions tehnologies, 7, 182–188 [in Ukrainian].

VC.ru. (2019, April 22). Kak QR-kod mozhet pomoch oflajn-prodvizheniyu v 2019 godu [How a QR code can help offline promotion in 2019]. https://cutt.ly/1ysJC6P [in Russian].

Lesiuk, O. V., & Dvoretska, A. O. (2017). Mobilni tekhnolohii i suchasni informatsiini posluhy u bibliotekakh VNZ Ukrainy [Mobile technologies and modern information services in libraries of Ukrainian universities]. Bulletin of the Book Chamber, 12, 43–48 [in Ukrainian].

Maltseva, O. A., Kovalets, Yu. S., & Soshynska, V. Ye. (2016). Zastosuvannia radiomitok ta identyfikatoriv v orhanizatsii knyzhkovoho prostoru [Use of radio tags and IDs in organizing book space]. In Biblioteka i knyha u tsyfrovomu mediasviti [Library and book in digital media education], Proceedings of the 2nd All-Ukrainian Student Scientific and Practical Conference. Borys Grinchenko Kyiv University. https://cutt.ly/xysKRXN [in Ukrainian].

Skrypka, A. (2015, August 27). QR-kody v osviti [QR codes in Education]. https://cutt.ly/IysKnnZ [in Ukrainian].

Tkachenko, H. M. (2018). QR-kod yak innovatsiinyi metod nadannia informatsii [QR code as an innovative method of providing information]. In Biblioteky i suspilstvo: rukh u chasi ta prostori [Libraries and society: movement in time and space], Proceedings of the 3rd Internetional Scientific and Practical Internet Conference (pp. 106–109). Kharkiv National Medical University. https://cutt.ly/fygj3DU [in Ukrainian].

Shapoval, S., Romanenko, R., & Forostiana, N. (2011). Perspektyvy vykorystannia matrychnykh kodiv v osvitnomu protsesi [Prospects for the use of matrix codes in the educational process]. Visnyk KNTEU, 5, 98–106 [in Ukrainian].

QR9.me. (n. d.). Shcho take QR-kod? [What is a QR code?]. Retrieved February 10, 2020, from https://cutt.ly/pysKlmn [in Ukrainian].

VC.ru. (2019, Deсember, 20). Evoliutciia QR-koda. Chto khranitsia v chernykh kvadratakh i kak ikh ispolzuiut brendy [QR code evolution. What is stored in black squares and how brands use them]. https://cutt.ly/FysJD6g [in Russian].

Ashford, R. (2010). QR codes and academic libraries: Reaching mobile users. College and Research Libraries news, 71 (10). https://doi.org/10.5860/crln.71.10.8454 [in English].

Enschede Jornaal. (2012, Juni 22). Bibliotheek laat niet-leden kennismaken met e-books. https://cutt.ly/9ysKhLD [in English].

Bottomley, J. (2011). Using QR codes in the library at Leeds Metropolitan University. https://cutt.ly/2ysKdjE [in English].

Campbell, J. (2014, Oktober 13). QR codes provide kids with a way to recommend library books. https://cutt.ly/WysKajN [in English].

Pal, S. K., & Jha, K. K. (2017). Personal Marketing Framework based on QR Code. SCHOLEDGE International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 4 (8). https://doi.org/10.19085/journal.sijmas040801 [in English].

Pathak, S. K. (2017). Application of QR Code Technology in providing Library and Information Services in Academic Libraries: A Case Study. https://cutt.ly/qysKi0n [in English].

Porter, M., & King, D. L. (2013, April 29). QR Codes in Libraries: Some Examples. Public Libraries online. https://cutt.ly/iysKeu7 [in English].

Santoni, M. (2015, September 7). The QR code: a misunderstood marketing tool. https://cutt.ly/JysJ6e1/ [in English].

Smart QR code. (n.d.). Smart QR code functionality. Retrieved February 26, 2020, from https://cutt.ly/AysKylv [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-19

Як цитувати

Bondarenko, V. (2020). QR-код як інструмент маркетингової діяльності бібліотеки. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (5), 127–142. https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205735

Номер

Розділ

ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ПРАКТИКА І ПЕРСПЕКТИВИ