Формування інформаційної компетентності як запорука дотримання академічної доброчесності: роль бібліотеки закладу вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205729Ключові слова:
інформаційна компетентність, інформаційна грамотність, інформаційне суспільство, бібліотека закладу вищої освіти, академічна доброчесність, академічна етика, плагіат, інтерактивні форми роботиАнотація
У статті аналізується взаємозалежність між формуванням інформаційної компетентності студентів та підвищенням рівня культури академічної доброчесності в освітньому середовищі. Актуалізовано важливість формування інформаційної компетентності студентів не лише для навчання, а й професійного становлення, самовдосконалення та вирішення життєвих завдань в особистій сфері. Мінливість та динамічність світу інформаційних технологій, суворі вимоги ринку праці та очікування роботодавців диктують потребу оволодіння майбутніми фахівцями універсальними знаннями, уміннями, навичками й особистими якостями, як-от, професійна мобільність, адаптивність, здатність оперативно здобувати нові знання, упевнена орієнтація у веб-середовищі та інформаційному просторі, що й передбачає комплексне формування інформаційної компетентності. Акцентовано наслідки недооцінювання формування інформаційної культури студентів на загальнонаціональному рівні (як для освіти й наукової комунікації зокрема, так і для успішного становлення інформаційного суспільства загалом). Підкреслено необхідність упровадження інформаційної культури інтегровано з основами академічного письма у навчальний процес як обов’язкової дисципліни. Проаналізовано фактори сприяння формуванню доброчесного освітнього середовища та укорінення у ньому базових цінностей академічної доброчесності. Обґрунтовано необхідність зміщення акцентів із боротьби із плагіатом у студентських роботах на розробку заходів щодо запобігання цьому явищу та підвищення інформаційної та академічної культури студентів. Розкрито роль та можливості бібліотеки ЗВО у створенні інформаційного простору, у якому дотримання норм академічної доброчесності є безперечною цінністю. Розглянуто новітні інтерактивні форми роботи бібліотеки та способи презентації освітнього контенту із урахуванням особливостей «кліпового мислення» сучасного покоління, як-от, ґейміфікація, імітаційні та інтерактивні ігри, веб-квести, відео-лекції тощо.Посилання
Artiukhov, A., Bezus, R., Vasylieva, T., Dehtiarova, I., Yepifanova, Yu., Krashchenko, Yu., Kozyriev, V., Koldovskyi, A., Kurbatov, S. Serohina, T., Sorokina, N., Sidliarenko, A., Striamets, O., & Tolstanova, H. (2017). Akademichna dobrochesnist: problemy dotrymannia ta priorytety poshyrennia sered molodykh vchenykh [Academic Integrity: Compliance Issues and Dissemination Priorities Among Young Scholars] [Monograph]. Dnipropetrovsk Rehional Institute for Public Administration, National Academy of Public Administration under the President of Ukraine [in Ukrainian].
Voskoboinikova-Huzieva, O. V., Zahumenna, V. V., Kulyk, Ye. V., Pashkova, V. S., Serbin, O. O., Soshynska, Ya. Ye., & Shevchenko, I. O. (2018). Akademichna dobrochesnist ta biblioteky: prohrama pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv bibliotek [Academic Integrity and Libraries: Librarians’ Professional Development Program]. Ukrainian Library Association [in Ukrainian].
Akademichna kultura ukrainskoho studentstva: osnovni chynnyky formuvannia ta rozvytku : materialy dlia oznaiomlennia z rezultatamy proektu № 49169 [Academic Culture of Ukrainian Students: Main Factors of Formation and Development: Materials for Acquaintance with Project Results № 49169]. (2015). Retrieved April 25, 2020, from https://cutt.ly/ByPl156 [in Ukrainian].
Finikov, T. V., & Artiukhov, A. Ye. (Eds.). (2016). Akademichna chesnist yak osnova staloho rozvytku universytetu [Academic Honesty as a Basis for Sustainable Development of the University]. Takson [in Ukrainian].
Bodnaruk, I. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv yak pedahohichna problema suchasnoi vyshchoi shkoly [Formation of Professional Competence of Future Specialists as a Pedagogical Problem of Modern Higher Education]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 3. file:///C:/Users/ STESHE~1/AppData/Local/Temp/Vnadped_2017_3_4.pdf [in Ukrainian].
Bondarenko, V. (2018). Mobilni zastosunky yak instrument samoosvity v seredovyshchi pokolinnia Z [Mobile Applications as a Tool for Self-Education in Generation Z Environment]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 1, 86–98 https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146298 [in Ukrainian].
Horban, Yu., & Skachenko, O. (2019). Biblioteka u hri: navchannia informatsiinoi hramotnosti ta zapobihanniu plahiatu [Library in Game: Information Literacy Training and Plagiarism Prevention]. Bibliotechnyi visnyk, 5, 26–33 [in Ukrainian].
Hranchak, T. (2019). Oriyentyry rozvytku bibliotek u seredovyshchi pokolinnia Z [Landmarks for Developing Libraries in Generation Z Environment]. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 3, 20–35. https://doi.org/10.31866/2616-7654.3.2019.169663 [in Ukrainian].
Hranchak,T., & Soshynska, Ya. (2019). Akademichnyi plahiat v Ukraini v umovakh kulturnoho tranzytu [Academic Plagiarism in Ukraine in the Conditions of Cultural Transit]. Interdisciplinary studies of complex system, 15, 107–127. https://doi.org/10.31392/iscs.2019.15.107 [in Ukrainian].
Hrypych, S., & Buravkova, L. (2019). Formuvannia informatsiinoi kultury korystuvachiv yak vazhlyva skladova diialnosti biblioteky zakladu vyshchoi osvity [Formation of Information Culture of Users as an Important Component of the Library of Higher Education Institution]. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka, 1, 33–40 [in Ukrainian].
Hurzhii, A. M., & Ovcharuk, O. V. (2013). Dyskusiini aspekty informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti: mizhnarodni pidkhody ta ukrainski perspektyvy [Discussion Aspects of Information and Communication Competence: International Approaches and Ukrainian Perspectives]. Informational technologies in education, 15, 38–43 https://doi.org/10.14308/ite000389 [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2011). Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [State Standard of Basic and Complete General Secondary Education]. Decree № 1392, 2011, November 23. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2018). Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State Standard of Primary Education]. Decree № 87, 2018, February 21. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#n8 [in Ukrainian].
Dybkova, L. M. (2019). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist vykladacha zakladu vyshchoi osvity v umovakh tsyfrovizatsii osvitnoho protsesu [Information and Communication Competence of a Teacher of Higher Education Institution in the Conditions of Digitalization of the Educational Process]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 1, 91–100 [in Ukrainian].
Hryhor’ieva, M. V., Krykova, O. I., & Pievko, S. H. (2016). Dovidnyk z akademichnoyi dobrochesnosti dlya shkolyariv [Handbook of Academic Integrity for Schoolchildren]. V. N. Karazin Kharkiv National University [in Ukrainian].
Zhukov, I. A, Ivankevych, O. V., & Vakhnovan, V. Yu. (2017). Shliakhy stvorennia yedynoho informatsiinoho prostoru studentiv ta naukovtsiv za dopomohoiu suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii u Natsionalnomu aviatsiinomu universyteti [Ways of Creation a Single Information Space for Students and Scientists Using Modern Information Technology at the National Aviation University]. Problems of Informatization and Management, 1/2(57/58), 31–37 https://doi.org/10.18372/2073-4751.1.12779 [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2008). Zahalni kryterii otsiniuvannia navchalnykh dosiahnen uchniv u systemi zahalnoi serednoi osvity [General Criteria for Evaluating Students’ Academic Achievement in General Secondary Education]. Decree № 371, 2008, May 5. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ru/v0371290-08 [in Ukrainian].
Ivaniichuk, T. Yu. (2016). Informatsiina hramotnist korystuvacha bibliotechnykh posluh ta kompetentnosti bibliotechnykh pratsivnykiv: vzaiemozv’iazky ta vzaiemovplyv [Information Literacy of Library Users and Competencies of Librarians: Relationships and Interactions]. Aktualni problemy polityky, 58, 227–240 [in Ukrainian].
Klochko, V. I., & Klochko, O. V. (2018). Doslidzhennia struktury skladovykh informatsiinoi kompetentnosti iz zastosuvanniam metodu hrupuvannia bahatovymirnykh sposterezhen [Research of the Structure of Components of Information Competence Using the Method of Grouping Multidimensional Observations]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 52. https://cutt.ly/NyPzrjC [in Ukrainian].
Kohut, I. (2018). Informatsiina kompetentnist yak strukturnyi komponent profesiino-pedahohichnoi komunikatyvnoi kompetentnosti pedahoha v suchasnomu osvitnomu prostori [Information Competence as a Structural Component of a Teacher’s Professional- Pedagogical Communicative Competence in a Modern Educational Space]. Educological discourse, 3/4, 246–258 https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.3281 [in Ukrainian].
Kozyr, M. V. (2016). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti vykladacha yak skladova pedahohichnoho menedzhmentu [Formation of Information Competence of a Teacher as a Component of Pedagogical Management]. Educological discourse, 2, 165–171. https://cutt.ly/yyPzyyT [in Ukrainian].
Kolesnikov, A. (2019). Akademichna dobrochesnist v ukrainskomu osvitno-naukovomu prostori: problemy ta sotsialni zahrozy [Academic Integrity in the Ukrainian Educational and Scientific Space: Problems and Social Threats]. Regional aspects of productive forces development of Ukraine, 24, 122–128 https://doi.org/10.35774/rarrpsu2019.24.122 [in Ukrainian].
Kuzmenko, V. V., & Podliniaieva, O. O. (2017). Informatsiino-komunikatsiina kompetentnist yak skladova zahalnoi profesiinoi kompetentnosti pedahoha [Information and Communication Competence as a Component of the General Professional Competence of a Teacher]. Pedahohichnyi almanakh, 36, 110–116 [in Ukrainian].
Medvedieva, V. (2019). Multymediini informatsiini tekhnolohii v informatsiino-bibliotechnomu seredovyshchi [Multimedia Information Technologies in the Information and Library Environment]. Bulletin of the Book Chamber, 2, 29–31 [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2018). Metodychni rekomendatsii dlia zakladiv vyshchoi osvity z pidtrymky pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti [Guidelines for Higher Education Institutions in Support of the Principles of Academic Integrity]. Letter № 1/9-650, 2018, November 23. https://cutt.ly/myPzfAF [in Ukrainian].
Morze, N. V., & Buinytska, O. P. (2017). Pidvyshchennia rivnia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv – kliuchova vymoha yakosti osvitnoho protsesu [Improving the Level of Information and Communication Competence of Research and Teaching Staff as a Key Requirement of the Guality of the Educational Process]. Information Technologies and Learning Tool, 59 (3), 189–200 https://doi.org/10.33407/itlt.v59i3.1667 [in Ukrainian].
Prezydent of Ukraine. (2002). Natsionalna doktryna rozvytku osvity [National Doctrine of Educational Development]. Decree № 347, 2002, April 12. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 [in Ukrainian].
Nieliepova, A. V. (2016). Informatsiina kompetentnist vykladacha v upravlinni samostiinoiu robotoiu studentiv pid chas orhanizatsii informatsiinoho seredovyshcha [Information Competence of a Teacher in the Management of Independent Work of Students During the Organization of the Information Environment]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 53, 201–213 [in Ukrainian].
Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. (2016). https://cutt.ly/TyPzlgP [in Ukrainian].
Ozhevan, M. A. (2018). Akademichna dobrochesnist yak polityko-pravova ta moralno-etychna problema [Academic integrity as a political-legal and moral-ethical problem]. Strategic Panorama, 2, 94–104 [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2014). Pro vyshchu osvitu [About Higher Education]. Law of Ukraine, № 1556-VII, 2014, Juli 1. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 37/38, Art. 2004. https://cutt. ly/nyPzvxd [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2020). Pro povnu zahalnu seredniu osvitu [About Complete General Secondary Education]. Law of Ukraine, № 463-IX, 2020, January 16. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20 [in Ukrainian].
Prezydent of Ukraine. (2001). Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 31zhovtnia 2001 r. "Pro zakhody shchodo vdoskonalennia derzhavnoi informatsiinoi polityky ta zabezpechennia informatsiinoi bezpeky Ukrainy" [About the Decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of 31 October. 2001 "About Measures to Improve the State Information Policy and Ensure Information Security of Ukraine"]. Decree № 1193, 2001, Dezember 6. https://cutt.ly/XyPzbEX [in Ukrainian].
Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. (2019). Rekomendatsii dlia zakladiv vyshchoi osvity shchodo rozrobky ta vprovadzhennia universytetskoi systemy zabezpechennia akademichnoi dobrochesnosti [Recommendations for Higher Education Institutions as for Development and Implementation of a University System of Academic Integrity]. Protocol № 11, 2019, October 29. https://cutt.ly/myPzQzk [in Ukrainian].
Ministry of Education and Science of Ukraine. (2018). Rekomendatsii shchodo zapobihannia akademichnomu plahiatu ta yoho vyiavlennia u naukovykh robotakh [Recommendations for the Prevention of Academic Plagiarism and Its Detection in Scientific Works]. Letter № 1/11-8681, 2018, August 15. https://cutt.ly/VyPzW08 [in Ukrainian].
Ryzhko, O. M. (2016). Plahiat: skladnyky rozuminnia [Plagiarism: Components of Understanding]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 3, 40–48. https://cutt.ly/MyPzR6U [in Ukrainian].
Sydorchuk, N. H. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid yak kliuchova paradyhma udoskonalennia pidhotovky profesiinykh kadriv [Competency Approach as a Key Paradigm for Improving Professional Training of Personal]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal, 2, 26–30 [in Ukrainian].
Skubashevska, A. S. (2010). Filosofiia innovatsiinoho rozvytku osvity v umovakh stanovlennia informatsiinoho suspilstva v Ukraini [Philosophy of Innovative Development of Education in the Conditions of Formation of Information Society in Ukraine]. (Eztended abstract of Doctor’s thesis). National Pedagogical Dragomanov University, Kyiv [in Ukrainian].
Soroko, N. V. (2015). Otsiniuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti uchniv zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv (dosvid Latvii, Lytvy ta Estonii) [Assessment of information and communication competence of students of secondary schools (experience of Latvia, Lithuania and Estonia)]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 7(3), 93–100 [in Ukrainian].
Striamets, O. (2017). Plahiat: problemy vyiavlennia ta zasoby poperedzhennia [Plagiarism: Detection Problems and Prevention]. In N. H. Sorokina, A. Ye. Artiukhov, & I. O. Dehtiarova (Eds.), Akademichna dobrochesnist: problemy dotrymannia ta priorytety poshyrennia sered molodykh vchenykh [Monohraph] (pp. 66–79). DRIDU NADU [in Ukrainian].
Tytska, Ya. O. (2018). Akademichna dobrochesnist yak element systemy zabezpechennia yakosti osvity [Academic Integrity as an Element of the Education Guality Assurance System]. Scientific Bulletin of the International Humanities University. Series: Jurisprudence, 34, 4–7 [in Ukrainian].
Tsoma, N. (2019). Informatsiina kompetentnist yak odyn iz komponentiv formuvannia profesiino-pedahohichnoi skladovoi pedahoha [Information Competence as one of the Components of the Forming the Professional and Pedagogical Component of a Teacher]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 7, 317–324 [in Ukrainian].
Chernukha, N. M., & Kozyr, M. V. (2015). Informatsiina kompetentnist – obov’iazkovyi aktyv suchasnoho shkoliara [Information Competence as a Compulsory Asset of the Modern Pupil]. Pedagogìčna osvìta: teorìâ ì praktika. Psihologìâ, pedagogìka, 23, 38–42 [in Ukrainian].
Shelestova, A. M. (2019). Informatsiina kultura yak navchalna dystsyplina: istoriia stanovlennia ta suchasnyi stan [Information Culture as a Discipline: History of Formation and Current State]. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 56, 167–182 [in Ukrainian].
Shlikhta, N., & Shlikhta, I. (2016). Osnovy akademichnoho pysma : metodychni rekomendatsii ta prohrama kursu [Basics of Academic Writing: Guidelines and Course Program]. Kyiv [in Ukrainian].
Shlikhta, N. (2020, April 4). Mystetstvo akademichnoho pysma: praktychni porady [The Art of Academic Writing: Practical Tips] : vebinar. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TYtYgZDEVpE&t=5436s [in Ukrainian].
Fundamental Values of Academic Integrity. (n. d.). International Centre for Academic Integrity. Retrieved April, 25, 2020, from https://cutt.ly/SyPzIcp [in English].
Kulyk, Ye. (2018). The Development of Network and Media Culture in Youth Library Facilities. Ukrainian Journal on Library and Information Science, 1, 53–62 https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146281 [in English].
Ovcharuk, O., & Soroko, N. (2016). Information and Communication Competency Development in Education System: Modern Studies and Prospects. Information Technologies and Learning Tools, 51(1), 1–7 https://doi.org/10.33407/itlt.v51i1.1372 [in English].
SAIUP: proekt spryiannia akademichnii dobrochesnosti v Ukraini [SAIUP: a Project to Promote Academic Integrity in Ukraine]. (n. d.). Retrieved April 25, 2020, from https://saiup.org.ua [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Наталія Завадська, Марина Ігнатюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.