DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7654.5.2020.205728

Видова і жанрова специфіка коміксу в Україні

Dmytro Belov

Анотація


Стаття присвячена висвітленню основних тенденцій розвитку коміксу в Україні з позицій його видової і жанрової специфіки. Виявлено зростання популярності коміксу як інформаційного продукту на вітчизняному книговидавничому ринку. На підставі аналізу статистичних даних доведено тенденцію до зростання як кількості найменувань вітчизняних коміксів, так і кількості видавництв, котрі спеціалізуються на комікс-продукції. Обґрунтовано перспективи коміксу як інструменту залучення до читання в умовах інформатизованого суспільства.

Здійснено спробу класифікації коміксів в Україні за форматом, жанрами і оригінальністю (перекладені, адаптації класичних і сучасних українських літературних творів, оригінальні). Виявлено розвиток вітчизняного ринку коміксів у бік дорожчої і більш якісної продукції – виробництва графічних романів. Розкрито особливості різних видів вітчизняних коміксів, акцентовано вплив на популярність історико-героїчних видів коміксів суспільно-політичних процесів, зокрема подій Революції гідності і війни на Сході України, розглянуто спробу створення вітчизняного пантеону супергероїв. Акцентовано виховну і просвітницьку функції коміксу в Україні, модернізацію та інтеграцію засобами коміксів у сучасний соціальний контекст важливих із погляду національної ідентичності смислів. На тлі зростання популярності і розвитку жанру фантастичного коміксу та широкої представленості на книговидавничому ринку історико-героїчних коміксів констатовано занепад гумористичного коміксу в Україні.

Обґрунтовано такі форми та засоби популяризації коміксів і поширення комікс-культури в Україні, як фестивалі, блоги, тематичні вечори, презентації, спеціальні інтернет-ресурси. Визначено, що потужним засобом популяризації коміксів є кінематограф.


Ключові слова


комікс; сингл; історичний комікс; перекладений комікс; адаптація; масові заходи; фестиваль; блог; комікс-культура

Повний текст:

PDF

Посилання


Aidachych, D. (2014). Komiks u prozi serbskoho postmodernizmu [A comic book in the prose of Serbian postmodernism]. Komparatyvni doslidzhennia slovianskykh mov i literatur, 24: Pamiati akademika Leonida Bulakhovskoho, 234–239 [in Ukrainian].

Belov, D. (2018). Komiks yak produkt informatsiinoi kultury [Comics as a product of information culture]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, 49, 83–103 https://doi.org/10.15407/np.49.083 [in Ukrainian].

Bohdan, Yu. B. (2015). Vykorystannia autentychnykh komiksiv u navchanni nimetskii movi [The use of authentic comics in teaching German]. Naukovi zapysky [Nizhynskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykoly Hoholia]. Seriia "Filolohichni nauky", 2, 99–10 [in Ukrainian].

Vostriakova, N. V. (2013). Vykorystannia komiksu u navchalno-vykhovnomu protsesi [The use of comics in the educational process]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 13(1), 226–233 [in Ukrainian].

Havryshova, A. (2015). Ukrainski komiksy. Rozmova z khudozhnykom komiksiv Ihorem Barankom [Ukrainian comics. Talk to comic book artist Igor Baranko]. Goethe-Institut. https://cutt.ly/ Lyif3cE [in Ukrainian].

Hudoshnyk, O. V. (2017). Komiks v ukrainskomu komunikatsiinomu prostori [Comic book in the Ukrainian communication space]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia "Sotsialni komunikatsii", 17, 19–24 [in Ukrainian].

Kalitina, K. V. (2013). Ispolzovanie komiksov v obrazovatelnyih tehnologiyah kak vazhnogo instrumenta dlya peredachi znaniy [The use of comics in educational technologies as an important tool for the transfer of knowledge]. Nauchno-metodicheskiy elektronnyiy zhurnal "Kontsept", 3, 2256–2260. http://e-koncept.ru/2013/53454.htm [in Russian].

Kozaky i molfar [Cossacks and molphar]. (2016). Retsenziia na Daogopak Księga 3: Tajemnica karpackieg oMolfara, Maksym Prasołow, Oleg Kołow, Oleksij Czebykin, Wyd. Nebeskey, Kijów, 2016, 64 s. Nashe slovo, 52. https://www.nasze-slowo.pl/kozaki-i-molfar/ [in Ukrainian].

Kosmatska, N. V. (2012). Narys z istorii vynyknennia i stanovlennia zhanru komiksu [Essay on the history of origin and formation of the comic book genre.]. Visnyk of the Lviv University. Series Foreign Languages, 19, 141–147 [in Ukrainian].

Kuznetsova, M. O. (2016). Spetsyfika verbalnoi skladovoi veb-komiksiv yak polikodovykh utvoren u suchasnomu anhlomovnomu kiberprostori [Specificity of the verbal component of web comics as polycodic formations in modern English cyberspace]. Scientific Proceedings of the National University of "Ostroh Academy". "Philology" Series, 63, 114–117 [in Ukrainian].

Lavrenova, M. V. (2018). Shliakhy vykorystannia komiksiv v osvitnomu protsesi [Ways of using comics in the educational process]. Scientific Bulletin of Mukachevo State University Series "Pedagogy and Psychology", 2, 143–146 https://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-2(8)-143-146 [in Ukrainian].

Lubchak, V. (2018, May 7). Khto vony – ukrainski superheroi. Z chym poviazanyi «bum» na vykhid komiksiv u nashii kraini? [Who they are – Ukrainian superheroes. What is the reason for the comic books boom in our country?]. OPINION.UA. https://cutt.ly/gtP7AEs [in Ukrainian].

Maksymenko, O. (2012, July 24). Malovani istorii: v Ukraini komiks aktyvno rozvyvaietsia, ale ridko potrapliaie na ochi shyrokii publitsi [Hand-drawn stories: in Ukraine the comic book is actively developing, but rarely gets the attention of the general public]. Tyzhden. https://tyzhden.ua/ Culture/55301 [in Ukrainian].

Mishenov, Ya. (2020). Komiksy v Ukraini: pidsumky 2019 roku [Comics in Ukraine: Results of 2019]. Vertigo.com.ua. https://vertigo.com.ua/comics-in-ukraine-2019/ [in Ukrainian].

Pershyi v Ukraini komiks, prysviachenyi voinam ATO, prezentuvaly v Dnipri [Ukraine’s first comic book dedicated to ATO warriors was presented in Dnipro]. (2019, June 5). Tsenzor.net. https://censor.net.ua/ua/p3130742 [in Ukrainian].

Pocheptsov, G. (2012, February 26). Komiksy yak zasib transliuvannia sotsialnykh smysliv [Comics as a means of social meanings’ broadcast]. Media Sapiens. https://cutt.ly/ytP7JNo [in Ukrainian].

Sokovnina, V. V. (2016). Yazyikovaya igra v postmodernistskom komikse (na materiale finskogo politicheskogo komiksa "Kekkonen") [Language play in the postmodern comic book (based on the material of the Finnish political comic book "Kekkonen")]. Uralskiy filologicheskiy vestnik. Seriya: Yazyik. Sistema. Lichnost: lingvistika kreativa, 1, 243–250. https://cutt.ly/UtP7ZVL [in Russian].

Troian, T. H. (2018). Formuvannia komiks-kultury: perevahy, funktsii, znachennia [Formation of comic culture: advantages, functions, values]. International scientific journal, 7(1), 22–26 [in Ukrainian].

Khlestova, S. V. (2017). Komiks yak zasib masovoi komunikatsii: typolohichni osoblyvosti [Comics as a means of mass communication: typological features]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Social Communications", 11, 13–17 [in Ukrainian].

Chytannia v Ukraini [Reading in Ukraine]. Ukrainian Reading and Publishing Data 2018. (2018). Chytomo. Retrieved from https://cutt.ly/JtP79rU [in Ukrainian].

Yurzhenko, V. V. (2015). Dosvid vykorystannia navchalnykh komiksiv v tekhnolohichnykh osvitnikh systemakh naibilsh rozvynutykh krain svitu [Experience of using educational comics in technological educational systems of the most developed countries of the world]. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, 124, 303–306 [in Ukrainian].

Costa, A. L., & Kallick, B. (Eds.). (2008). Learning and Leading with Habits of Mind: 16 Essential Characteristics for Success. ASCD [in English].

Gilakjani, A. P. (2012). Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching. Journal of Studies in Education, 2(1), 104–113 https://doi.org/10.5296/jse.v2i1.1007 [in English].

Olivares, E. (2013, January 11). Weare 90% visualbeings. Blog. https://ernestoolivares.com/we-are-90-visuals-beings/ [in English].

Why Visual Teaching? (2020). Visual Teaching Alliance for the Gifted & Talented. Retrieved from http://visualteachingalliance.com/ [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Айдачич Д. Комікс у прозі сербського постмодернізму. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. Пам’яті академіка Леоніда Булаховського. 2014. Вип. 24. С. 234–239.

Бєлов Д. Комікс як продукт інформаційної культури. Наукові праці Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. 2018. Вип. 49. С. 83–103.

Богдан Ю. Б. Використання аутентичних коміксів у навчанні німецькій мові. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Серія «Філологічні науки». 2015. Кн. 2. С. 99–10.

Вострякова Н. В. Використання коміксу у навчально-виховному процесі. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2013. № 13(1). С. 226–233.

Гавришова А. Українські комікси. Розмова з художником коміксів Ігорем Бараньком. Goethe-Institut. 2015. URL: https://cutt.ly/Lyif3cE (дата звернення: 07.01.2020).

Гудошник О. В. Комікс в українському комунікаційному просторі. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Соціальні комунікації». 2017. Вип. 17. C. 19–24.

Калитина К. В. Использование комиксов в образовательных технологиях как важного инструмента для передачи знаний. Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2013. Т. 3. С. 2256–2260. URL: http://e-koncept.ru/2013/53454.htm (дата обращения: 12.01.2020).

Козаки і мольфар. Наше слово. 2016. № 52. Рец. на кн.: Daogopak Księga 3: Tajemnica karpackiego Molfara, Maksym Prasołow, Oleg Kołow, Oleksij Czebykin, Wyd. Nebeskey, Kijów, 2016, 64 s. URL: https://www.nasze-slowo.pl/kozaki-i-molfar/ (дата звернення: 10.01.2020).

Космацька Н. В. Нарис з історії виникнення і становлення жанру коміксу. Вісник Львівського університету. Серія іноземні мови. 2012. Вип. 19. С. 141–147.

Кузнецова М. О. Специфіка вербальної складової веб-коміксів як полікодових утворень у сучасному англомовному кіберпросторі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». 2016. Вип. 63. С. 114–117.

Лавренова М. В. Шляхи використання коміксів в освітньому процесі. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2018. Вип. 2. С. 143–146.

Лубчак В. Хто вони – українські супергерої. З чим пов’язаний «бум» на вихід коміксів у нашій країні? OPINION.UA. 2018. 7 травня. URL: https://cutt.ly/gtP7AEs (дата звернення: 10.01.2020).

Максименко О. Мальовані історії: в Україні комікс активно розвивається, але рідко потрапляє на очі широкій публіці. Тиждень. 2012. 24 липня. URL: https://tyzhden.ua/Culture/55301 (дата звернення: 12.01.2020).

Мішенов Я. Комікси в Україні: підсумки 2019 року. Vertigo.com.ua. 2020. URL: https://cutt.ly/ZtP7FDH/ (дата звернення: 07.01.2020).

Перший в Україні комікс, присвячений воїнам АТО, презентували в Дніпрі. Цензор.нет. 2019. 5 червня. URL: https://censor.net.ua/ua/p3130742 (дата звернення: 10.01.2020).

Почепцов Г. Комікси як засіб транслювання соціальних смислів. Media Sapiens. 26 лютого 2012 URL: https://cutt.ly/ytP7JNo (дата звернення: 10.01.2020).

Соковнина В. В. Языковая игра в постмодернистском комиксе (на материале финского политического комикса «Кекконен»). Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2016. № 1. С. 243–250. URL: https://cutt.ly/UtP7ZVL (дата обращения: 12.01.2020).

Троян Т. Г. Формування комікс-культури: переваги, функції, значення. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». 2018. № 7(1). С. 22–26.

Хлестова С. В. Комікс як засіб масової комунікації: типологічні особливості. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціальні комунікації». 2017. Вип. 11. С. 13–17.

Читання в Україні. Ukrainian Reading and Publishing Data 2018. Читомо. 2018. URL: https://cutt.ly/JtP79rU (дата звернення: 07.01.2020).

Юрженко В. В. Досвід використання навчальних коміксів в технологічних освітніх системах найбільш розвинутих країн світу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 124. С. 303–306.

Costa A. L., Kallick B. (Eds.) Learning and Leading with Habits of Mind: 16 Essential Characteristics for Success. VA : ASCD, 2008. 424 p.

Gilakjani A. P. Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching. Journal of Studies in Education. 2012. Vol. 2, No. 1. Р. 104–113.

Olivares E. We are 90 % visual beings. Blog. 11 January, 2013. URL: https://cutt.ly/QtP5qky (date of access: 07.01.2020).

Why Visual Teaching? Visual Teaching Alliance for the Gifted & Talented. 2020. URL: http://visualteachingalliance.com/ (date of access: 07.01.2020).





Copyright (c) 2020 Дмитро Бєлов

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |