Інтернет-маркетинг у діяльності бібліотек України
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-7654.4.2019.187817Ключові слова:
інтернет-маркетинг, бібліотека, бібліотечна діяльність, бібліотечний маркетинг, імідж, PR, комунікаціяАнотація
Сьогодні бібліотечні інституції в Україні переживають кризовий стан, обумовлений комплексом причин техніко-технологічного, сервісно-методичного, фінансового, організаційно-управлінського характеру. Одним зі шляхів подолання негативних тенденцій у розвитку вітчизняних бібліотек, посилення їх конкурентоспроможності є впровадження в бібліотечну діяльність інтернет-маркетингу як системного підходу просування продуктів і послуг бібліотеки.
Стаття присвячена визначенню характерних особливостей здійснення інтернет-маркетингу бібліотеками України. Інтернет-маркетинг розглядається як сукупність інструментів і напрямів діяльності установи, починаючи від дослідження середовища (ринку і суб’єктів ринкових відносин у мережі інтернет) і закінчуючи просуванням інтернет-брендів і налагодженням системи їх обслуговування.
На основі застосування системного методу, який обумовив розгляд окремих видів бібліотечної діяльності, продуктів і послуг із позицій інтернет-маркетингу як системи, методів аналізу контенту, включеного спостереження, експерименту охарактеризовано підходи до реалізації інтернет-маркетингу в діяльності бібліотек України.
Виявлено використання бібліотеками України лише деяких інструментів інтернет-маркетингу в рамках реалізації окремих напрямів маркетингової діяльності. Основними онлайновими маркетинговими комунікаціями, які сьогодні використовуються бібліотеками України, є бібліотечні сайти, представництва бібліотек у соціальних мережах, меншою мірою онлайнові і традиційні ЗМІ. За допомогою масмедіа бібліотеками проводяться кампанії з ребрендингу, оновлення іміджу установ, донесення до користувачів інформації стосовно модернізації бібліотечно-інформаційного сервісу – надання поряд із традиційними для бібліотек продуктами і послугами доступу до онлайнового сервісу та інноваційних інтерактивних заходів.
Акцентовано потребу посилення аналітичного та управлінського напрямів інтернет-маркетингу в бібліотечній діяльності, а саме зосередження уваги на вивченні конкурентів і ринку, ефективності функціонування різних інструментів інтернет-маркетингу та реалізації його різних напрямів, а також необхідність розробки виваженої маркетингової стратегії в інтернет-середовищі і організації відповідно до неї внутрішніх маркетингових процесів.
Посилання
Akulich, M. (2019). Videomarketing v Internete [Online Video Marketing]. Izdatelskie resheniya [in Russian].
Akulich, M. (2017). Internet-marketing. Politiki marketinga. Internet-auktsiony. Torgovyie internet-ploschadki i torgovlya [Internet Marketing. Marketing Policies. Online auctions. Online Trading]. Izdatelskie resheniya [in Russian].
Bondarenko, V.I. (2016). Bibliotechne internet-obsluhovuvannia: stan ta prespektyvy [Library Internet Services: Status and Perspectives] [Monograph]. Kyiv: NBUV [in Ukrainian].
Bulakhova, H. (2016). Reklamna stratehiia prosuvannia produktiv i posluh bibliotek u sotsialnii merezhi Facebook [Advertising Strategy for Promoting Library Products and Services on Facebook Social Network]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, 43, 331-345 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/np.43.331
Bulakhova, H. (2017). Fotoimidzh biblioteky v interaktyvnomu prostori [Photo image of the library in the interactive space]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, 46, 313-328 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.15407/np.46.313
Hranchak, T.Yu. (2016). Vykorystannia natsionalnymy bibliotekamy sotsmerezh dlia predstavlennia bibliotechnykh produktiv i posluh [Usage Social Networks Among National Libraries for Presentation of Library Products and Services]. Bibliotechnyi visnyk, 1, 18-29 [in Ukrainian].
Kobitovych, Yu.V. (Comp.). (2016). Doslidzhennia efektyvnosti vykorystannia sotsialnykh merezh u naukovo-tekhnichnii bibliotetsi v umovakh informatsiinoho suspilstva [Research of the Efficiency of Using Social Networks in the Scientific and Technical Library in the Conditions of Information Society]. Ivano-Frankivsk: NTB IFNTUNH [in Ukrainian].
Kennedi, D., & Fillips, U. (2017). Zhestkiy SMM. Vyizhat iz sotssetey maksimum [Hard SMM. Squeeze Maximum from Social Networks] (P. Mironov, Trans.). Moscow: OOO "Alpina Pablisher" [in Russian].
Koval, T. (2012). Marketynhovi doslidzhennia – holovnyi chynnyk optymizatsii bibliotechno-informatsiinoho obsluhovuvannia [Marketing Research is a Major Factor in Optimizing Library and Information Services]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia: Knyhoznavstvo, bibliotekoznavstvo ta informatsiini tekhnolohii, 7, 182-188 [in Ukrainian].
Konoval, L.V. (2013). Metody doslidzhennia korystuvachiv biblioteky ta yikh informatsiinykh potreb [Methods of Researching Library Users and Their Information Needs]. In Adaptatsiia zavdan i funktsii naukovoi biblioteky do vymoh rozvytku tsyfrovykh informatsiinykh resursiv [Adaptation of tasks and functions of the scientific library to the requirements of development of digital information resources], Proceedings of the International Conference. Retrieved from http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/177 [in Ukrainian].
Kuchkovskyi, V.V., Vysotska, V.A., Nytrebych, S.Z., & Olyvko, R.M. (2015). Zastosuvannia metodiv internet-marketynhu dlia analizu web-resursiv v mezhakh rehionu [Application of Internet Marketing Methods for the Analysis of Web-Resources within the Region]. Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Informatsiini systemy ta merezhi, 832, 129-164 [in Ukrainian].
Mar’ina, O.Yu. (2017). Biblioteka v tsyfrovomu prostori [The Library in the Digital Space][Monograph]. Kharkiv: KhDAK [in Ukrainian].
Mar’ina, O.Yu. (2012). Biblioteky ta sotsialni media: tekhnolohiia vzaiemodii [Libraries and Social Media: Technology of Interaction]. Bulletin of the Book Chamber, 8, 1-3 [in Ukrainian].
Nesin, V. (2011). Informatsiini potreby korystuvachiv silskykh bibliotek ta shliakhy yikhnoho zadovolennia [Information Needs of Rural Library Users and Ways to Meet Them]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, 32, 341-348 [in Ukrainian].
Novalska, T. (2005). Ukrainskyi chytach u bibliotekoznavchykh doslidzhenniakh (kinets XIX – pochatok XXI st.) [Ukrainian Reader in Library Studies (End of XIX – the Beginning of XXI Centuries)] [Monograph]. Kyiv [in Ukrainian].
Pavlenko, T.S. (2016). Informatsiini potreby korystuvachiv – oriientyr udoskonalennia bibliotechnoi diialnosti [Information Needs of Users is a Benchmark for Improving Library Activity]. Naukovi pratsi Derzhavnoi naukovo-pedahohichnoi biblioteky Ukrainy imeni V. O. Sukhomlynskoho, 5, 120-128 [in Ukrainian].
Polishchuk, T.I. (2018). Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny "Bibliotechna zhurnalistyka" [Work Program of the Discipline "Library Journalism"]. Kyiv. Retrieved from http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/24768/1/T_Polishchuk_BJ.pdf [in Ukrainian].
Luhanska oblasna universalna naukova biblioteka (2019). Pro biblioteku [About the Library]. Retrieved from http://library.lg.ua/uk/pearl/about# [in Ukrainian].
Prokopenko, L.I. (2015). Informatsiini potreby korystuvachiv oblasnykh universalnykh naukovykh bibliotek Ukrainy [Information Needs of Users of Regional Universal Scientific Libraries of Ukraine] [Monograph]. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K [in Ukrainian].
Rostovtsev, S. (2017). Formuvannia systemy internet-marketynhu v bibliotekakh Ukrainy [Formation of Internet Marketing System in Libraries of Ukraine]. Bulletin of the Book Chamber, 6, 8-12 [in Ukrainian].
Samsonov, M. (2012). Reklama bibliotek v onlainovykh sotsialnykh merezhakh [Advertising of Libraries in Online Social Networks]. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, 33, 532-542 [in Ukrainian].
Strunhar, V. (2014). Biblioteka i sotsialni media: terminolohichno-poniatiinyi aspekt [Library and Social Media: A Terminological-Conceptual Aspect]. Bibliotechnyi visnyk, 6, 23-27 [in Ukrainian].
Suchasni instrumenty bibliotechnoi reklamy i marketynhu [Modern Library Advertising and Marketing Tools]. (2012). Bibliomist. U skarbnytsiu bibliotekariu. Retrieved from https://gurt.org.ua/uploads/news/2012/12/27/skarbnycia_11.pdf [in Ukrainian].
Tarasevich, A.A. (2016). Prodvizhenie bibliotek v sotsialnyih setyah. [Promotion of Libraries in Social Networks]. Bibliotechnyiy diskurs, 1, 129-138 [in Russian].
Uspenskiy, I.V. (2003). Internet-marketing [Internet Marketing]. St. Petersburg: Izdatelstvo SPGUEiF. Retrieved from http://www.aup.ru/books/m80/ [in Russian].
Filipova, L. (2012). Analiz kontentu veb-saitiv ukrainskykh tsentriv naukovo-tekhnichnoi informatsii z tochky zoru vykorystannia internet-servisiv [Content Analysis of Web-sites of Ukrainian Centers of Scientific and Technical Information in Terms of Use of Internet
Services]. Bulletin of the Book Chamber, 10, 1-6 [in Ukrainian].
Hanan, I., Golik, V.S. (2018). Marketing and Internet Marketing [Marketing and Internet Marketing]. In I. L. Akulich (Ed.), Menedzhment i marketing: opyt i problemy [Management and marketing: experience and problems] (pp. 244-247). Minsk: A. N. Varaksin [in Russian].
Aloysius, D.A., Awa, P.C., Aquaisua, A.O. (2019). E-Marketing of Library Resources and Patronage by Students in University Libraries of AkwaIbom State, Nigeria. Library Philosophy and Practice, 1(5). Retrieved from http://cird.online/ESSAJ/index.php/2019/06/08/e-marketing-of-library-resources-and-patronage-by-students-in-university-libraries-of-akwaibom-state-nigeria/ [in English].
Bhatia, P. (2019). Fundamentals of Digital Marketing. (2nd ed.). Pearson [in English].
Bly, R. (2018). The Digital Marketing Handbook. Entrepreneur Press [in English].
Bren, B. (2019). Facebook Marketing Step-by-Step: The Guide To Facebook Advertising That Will Teach You How To Sell Anything Through Facebook - Learn How To Develop A Strategy And Grow Your Business. Amazon Digital Services LLC [in English].
Casey, M., Savastinuk, L. (2017). We Know What Library 2.0 Is and Is Not. Library Crunch. 2007. Retrieved from http://www.librarycrunch.com/2007/10/we_know_what_library_20_is_and.html [in English].
Chaffey, D., & Ellis-Chadwick, F. (2019). Digital Marketing. (7th ed.). Pearson [in English].
Charlesworth, A. (2018). Digital Marketing: A Practical Approach. (3rd ed.). Routledge [in English].
Helsen, K. (2019). Digital marketing in the global market place: Latest developments. Retrieved from http://repository.ust.hk/ir/bitstream/1783.1-98195/1/22-MKHEL-2903.pdf [in English].
Kaur, P., Pathak, A., & Kaur, K. (2015). E-Marketing – A Global Perspective. Journal of Engineering Research and Applications, 5(2), 116-124 [in English].
Maness, J.M. (2019). Library 2.0 Theory: Web 2.0 and Its Implications for Libraries. Retrieved from http://www.webology.org/2006/v3n2/a25.html [in English].
Stokes, R. (2014). eMarketing: The essential guide to marketing in a digital world. (5th ed.). Quirk eMarketing (Pty) Ltd. Red & Yellow [in English].
Zaveri, B.N., & Amin, P.D. (2019). Global Marketing Strategy in Digital Era: Global Online Presence. In Breaking Down Language and Cultural Barriers Through Contemporary Global Marketing Strategies (pp. 103-112). IGI Global [in English]. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-6980-0.ch006
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Тетяна Гранчак, Таісія Скітер
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.