Що вони роблять і що це означає: ідентичні практики в соціокультурному дискурсі бібліотека конгресу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146279

Ключові слова:

Бібліотека Конгресу, національна бібліотека, соціокультурний дискурс, національна пам'ять, ідентичність, Пам'ять Америки

Анотація

У статті на прикладі Бібліотеки Конгресу було показано, як можна впливати на формування та збереження національної ідентичності, використовуючи соціокультурний дискурс національних бібліотек. Це важливо, оскільки, роль бібліотек у процесі формування національної ідентичності недооцінюється і залишається поза увагою вчених. Водночас смисли, що поширюються бібліотеками, є інструментом для виявлення ключових акцентів концепту національної пам'яті, яка надалі створюватиме інформаційну основу національної самосвідомості.

Отже, в публікації розглянуто підходи до формування та специфіку соціокультурного дискурсу Бібліотеки Конгресу. Аналіз зосереджений на основних семантичних тенденціях соціокультурного дискурсу Бібліотеки Конгресу. Виявлено демократичний підхід у конструюванні соціокультурного дискурсу Бібліотеки Конгресу, розкрито участь експертів, бібліотекарів та користувачів у цьому процесі, які мають можливість впливати на те, які смисли поширюються бібліотекою та зберігаються у національній пам'яті. Обгрунтовано, що формування національної ідентичності відбувається як згори – через інститут бібліотеки, так і знизу – самою спільнотою.

Такий підхід дає змогу говорити про соціокультурний дискурс, представлений Бібліотекою Конгресу, як інструмент не лише для збереження національної пам'яті, зміцнення та збереження ідентичності, а й як інструмент їх трансформації та розвитку. Стверджується, що демократичний підхід до створення соціокультурного дискурсу бібліотеки дає змогу визначати його основні значення як відображення соціальних перетворень.

Біографія автора

Tetiana Hranchak, Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського

Старший науковий співробітник, д-р наук із соціальних комунікацій

Посилання

Alstad, Colleen and Curry, Ann. (2003). "Public space, public discourse and public libraries".Libres: Library and Information Science Research Electronic Journal. Vol. 13.No. 1. https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/blogs.ntu.edu.sg/dist/8/644/files/2014/06/Vol13_I1_pub_space.pdf (accessed 9 May 2018).

Bolin, Mary K. (2017). The 21st Century Academic Library. Global Patterns of Organization and Discourse.Cambridge, MA: Chandos Publishing.

Budd, John M. (2006). "Discourse Analysis and the Study of Communication in LIS."Library Trends. Vol. 55, No. 1: 65-82. https://doi.org/10.1353/lib.2006.0046

Castells, Manuel. (2010). The Information Age: Economy, Society and Culture Volume III: End of Millennium. 2nd ed. Oxford: Wiley Blackwell.

Dubov, D. V., Ozhevan, M. A., Hnatiuk, S. L. (2010). Informatsiine suspilstvo v Ukraini: hlobalni vyklyky ta natsionalni mozhlyvosti. Analitychna dopovid [The Information Society in Ukraine: Global Challenges and National Opportunities. Analytical report]. Kyiv: Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. Available at: http://www.niss.gov.ua/public/File/2010_table/1214_dopov.pdf (accessed 9 May 2018) [in Ukrainian].

Forrester, Michael A., Ramsden, Christopher, Reason, David. (1997). "Conversation and discourse analysis in library and information services." Education for Information.Vol. 15. No. 4: 283-295.

Frohmann, Bernd. (1994). "Discourse Analysis as a Research Method in Library and Information Science."Library & Information Science Research. Vol. 16, Issue 2: 119-138. https://doi.org/10.1016/0740-8188(94)90004-3.

Granchak, T. (2014). "The Formation by Libraries of National Information Space in the Context of the NationaL Information Policy".Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. 39: 26-42.http://nbuv.gov.ua/UJRN/npnbuimviv_2014_39_4 (accessed 9 May 2018) [in Ukrainian].

Hranchak, T. (2016). "Socio-Cultural Discourse of National Libraries of Ukraine as a Tool of Formation of National Memory".Bibliotechnyi visnyk.No. 6: 7-14. http://nbuv.gov.ua/UJRN/bv_2016_6_4 (accessed 9 May 2018) [in Ukrainian].

Hranchak, T. (2015а)."Socio-Cultural Discourse of the Russia's National Libraries as a Source to Determine the Priority of Modern Russia National Memory Markers". Bibliotechnyi visnyk.No. 4: 14-22 [in Ukrainian].

Hranchak, T. (2015b)."Ukraine and World War II: Approaches to Understanding and Representation in Socio-Cultural Discourse of National Libraries of Ukraine".Bibliotechnyi visnyk.No. 5: 22-27 [in Ukrainian].

Huntington, Samuel P. (1993). "The Clash of Civilizations".Foreign Affairs. Vol. 72, No. 3: 22-49. https://doi.org/10.2307/20045621

Jaeger, Paul T., Gorham, Ursula, Bertot, John Carlo, and Sarin, Lindsay C. (2014). Public Libraries, Public Policies, and Political Processes: Serving and Transforming Communities in Times of Economic and Political Constrait. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield.

Jaeger, Paul T. and Sarin, Lindsay C. (2016). "The Politically Engaged Public Library: Admitting and Embracing the Political Nature of Libraries and Their Goals." Public Library Quarterly.Vol. 35. No. 4: 325-330.

Jaeger, Paul T., Bertot, John Carlo, Gorham, Ursula. (2013). "Wake up the nation: Public libraries, policy making, and political discourse." The Library Quarterly.Information, Community, Policy.Vol. 83. No. 1: 61-72. https://doi.org/10.1086/668582

Kitchens, Joel D. (2012). Librarians, Historians, and New Opportunities for Discourse: A Guide for Clio's Helpers. Santa Barbara, CA: Libraries Unlimited.

The Library of Congress. (2018a). "About American Memory." https://memory.loc.gov/ammem/about/index.html (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018b). "America Reads: Thousands of Readers Choose Books that Shaped America." http://www.loc.gov/exhibits/america-reads/overview.html (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018c). "America's story from America's Library." http://www.loc.gov/exhibits/america-reads/overview.html (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018d). "Drawing Justice: the Art of Courtroom illustration." https://www.loc.gov/exhibitions/drawing-justice-courtroom-illustrations/online-exhibition/introduction/?st=gallery (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018e). "Echoes of the Great War: American Experiences of World War I." https://www.loc.gov/exhibitions/world-war-i-american-experiences/about-this-exhibition (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018f). "Mapping a Growing Nation: From Independence to Statehood." http://www.loc.gov/exhibits/mapping-a-growing-nation (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018g). "Walt Whitman Papers in the Charles E. Feinberg Collection." https://www.loc.gov/collections/feinberg-whitman/about-this-collection (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018h). "Women's History Month." http://www.womenshistorymonth.gov/ (accessed 9 May 2018).

The Library of Congress. (2018i). "World War I: American Artists View the Great War." https://www.loc.gov/exhibits/american-artists-view-the-great-war (accessed 9 May 2018).

Messner, E. (1960). Mjatezh – imja tret'ej vsemirnoj [The Mutiny – the Name of the Third World]. Bujenos-Ajres: Izdanie Juzhno-Amerikanskogo Otdela "Instituta dlja issledovanija problem vojny i mira imeni prof. Gen. N. N. Golovina" [in Russian].

Messner, E. (2005). "Vsemirnaja mjatezhvojna."[The World MutinyWar]. In Hochesh' mira, pobedi mjatezhvojnu! Tvorcheskoe nasledie E. Je.Messnera, edited by V. I. Marchenkov. Moskva: Voennyj universitet, Russkij put'. http://militera.lib.ru/science/0/pdf/messner_ea01.pdf. (accessed 9 May 2018) [in Russian].

National Public Radio. (2012). "How Books Shaped The American National Identity."http://www.npr.org/2012/08/14/158771705/-books-that-shaped-america (accessed 9 May 2018).

Peressini, Mauro. (1993). "Identity – a Card with Two Faces".UNESCO Courier. June: 14-18. http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000944/094420eo.pdf (accessed 9 May 2018).

Radford, Gary P. and Radford, Marie L. (2001). "Libraries, Librarians, and the Discourse of Fear".The Library Quarterly: Information, Community, Policy. Vol. 71, No. 3 (Jul.): 299-329. https://www.researchgate.net/publication/249120469_Libraries_Librarians_and_the_Discourse_of_Fear (accessed 9 May 2018).

Radford, Marie L. (2001). "Encountering Users, Encountering Images: Communication Theory and the Library Context."Journal of Education for Library and Information Science.Vol. 42. No. 1: 27-41.

Thomas, Nancy P. (2001). "Unpacking Library Posters: A Theoretical Approach." Journal of Education for Library and Information Science.Vol. 42. No. 1: 42-56.

Voskoboinikova-Huzieva, O. (2016). "The Socio-Communication Activites of Libraries of Ukraine in Latest Conditions".Bibliotechnyi visnyk.No. 1: 12-17. http://nbuv.gov.ua/UJRN/bv_2016_1_4 (accessed 9 May 2018) [in Ukrainian].

Wadas, Linda R. (2017). "Mission statements in academic libraries: a discourse analysis". Library Management.Vol. 38. Issue 2/3: 108-116. https://doi.org/10.1108/LM-07-2016-0054.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-14

Як цитувати

Hranchak, T. (2018). Що вони роблять і що це означає: ідентичні практики в соціокультурному дискурсі бібліотека конгресу. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук, (1), 38–52. https://doi.org/10.31866/2616-7654.1.2018.146279

Номер

Розділ

БІБЛІОТЕЧНА ТА АРХІВНА ПРАКТИКА: ІНФОРМАЦІЙНІ І СОЦІОКУЛЬТУРНІ АСПЕКТИ